NVSVC.dll

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertkap

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2002
Elke keer als ik mijn PC opstart krijg ik de volgende melding: "Fout in C:\windows\systeem32\NVSVC.dll. Ontbrekende vermelding: nvsvcStart."

Ik weet dat het hier gaat om een verwijzing naar NVIDIA en ik heb een NVIDIA-kaart 7650. Deze is op de laatste stand qua drivers. Ik heb al uitgebreid gezocht op Internet, maar ik kan niet vinden hoe ik dit kan oplossen.

Wie is er zo vriendelijk om mij naar een oplossing te verwijzen dan wel aan een oplossing te helpen? Bij voorbaat dank.

ik zou de drivers van af een andere locatie downloaden op bureau blad
de oude drivers er af halen
CC cleaner het register schoon laten maken
pc opnieuw opstarten
nieuwe drivers installeren
pc opnieuw opstarten...

Kijk eens in Services.msc: Maak een snelkoppeling naar services.msc op je bureaublad, rechtsklik op die snelkoppeling en kies voor Als Administrator uitvoeren.

Ik denk dat er ergens een Nvidia service genoemd wordt die niet gestart is. Meld ons terug welke service dat is.

Kijk ook na of in Apparaatbeheer er geen uitroeptekens, vraagtekens of kruizen staan.
Ook kan het zijn dat een oude driver niet fatsoenlijk was gedeïnstalleerd voordat er een nieuwe op geïnstalleerd is, en dus voor die melding zorgt.
Daarnaast kun je met Autoruns (wel Als Administrator uitvoeren) zoeken naar de aanroep, door te klikken op het 'verrekijkertje', en dan te zoeken naar NVSVC.dll

Tijs.

NVSVC.dll is een onderdeel van de NVIDIA Driver Helper Service. Er is niet zo'n service aanwezig. In het algemeen zet ik zo'n service ook uit. Bij Apparaatbeheer zijn geen uitroeptekens, vraagtekens of kruizen. Na het gebruik van Autoruns meldt deze terug dat zij NVSVC.dll niet kan vinden. Even voor de goede orde: deze staat wel in system32 directory.

[...]Even voor de goede orde: deze staat wel in system32 directory.

Dat klopt ook: De melding geeft niet aan dat het bestand niet gevonden kan worden, maar uitsluitend dat een bepaalde procedure daarin niet gevonden/aangeroepen kan worden.

Je zou dus denken dat er een software-conflict (bijv. dat in de oude versie waarvan resten op je computer staan die aangeroepen procedure niet beschikbaar is en in de nieuwe versie wel).

Eerste stap lijkt mij om een goede versie (liefst met WHQL aanduiding) te downloaden en alvast (indien nodig) uit te pakken. Dan de driversoftware (alle onderdelen) te deïnstalleren via Configuratiescherm -> Software.
Dan de pc herstarten, evt. dat NVSVC.dll bestand hernoemen (als die nog gevonden kan worden), bijv. naar NVSVC.old, en daarna de nieuwe driver-software installeren.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
even "stomme" vraag: in het onderdeel programma's en Onderdelen heb ik twee mogelijkheden: 1) NViDIA Drivers en 2) NVIDIA Stereoscopic 3D. Ik neem aan dat ik nummer 1 moet verwijderen?

Als ik deze link mag geloven gaat het over het gebruik van 3d brillen i.c.m. de juiste 'weergave' op je scherm.

Ik zou dus beide genoemde onderdelen verwijderen, te beginnen met die 3D applicatie.

Tijs.

Ik heb het volgende gedaan:

1) beide onderdelen verwijderd
2) opnieuw (verplicht gestart) - opm.: melding komt nu niet!
3) in de map C:\NVIDIA alle verwijzingen naar vorige drivers verwijderd
4) NVSVC.dll hernoemd
5) CCleaner gerund
6) opnieuw gestart: nu melding dat module NVSVC.dll ontbrak; logisch want die was hernoemd - geen andere melding
7) nieuwe drivers geïnstalleerd
8) opgestart: melding komt weer.
9) gezocht in "Answers That Work" naar een verwijzing van NVSVC: het volgende gevonden:

"NVIDIA Driver Helper Service which gets installed as a service under Windows Vista by the NVIDIA drivers for their graphics cards (or graphics cards based on an NVIDIA chipset). This task is used only when you use specific Advanced features of your NVidia graphics card, in particular overclocking, overriding of the refresh rate for OpenGL games, and dual monitor display. It is also needed if you have configured your PC or laptop to go into Sleep Mode or Hibernation."

Recommendation :
This service has a long history under Windows 2000/XP for being responsible for various glitches, from significant boot-up and shutdown delays to excessive memory usage.

If you use any of the Advanced Graphics features mentioned above, or if you Hibernation or Sleep Mode, then you have no choice but to keep this service enabled.

Aangezien laatst genoemd niet van mij van toepassing is, heb ik de service en ook die van de Stereoscopic 3D (blijkbaar is deze bij de installatie van de nieuwe driver "meegekomen") beiden uitgeschakeld.

10) opnieuw opgestart, maar helaas: de melding is weer daar!

Duidelijk is dus wel dat de driver(s) van NVIDIA hiervoor verantwoordelijk is. Maar wat nu.

Het feit dat je een melding kreeg toen de driversoftware al gedeïnstalleerd was[/url] geeft m.i. aan dat er nog iets anders actief is (ook gestaafd door het feit dat je de melding ook niet kwijt was na het installeren van de nieuwe driver).

Wat ik zou doen is het volgende:
Installeer Driver Sweeper maar start het nog niet.
Deïnstalleer (weer) de driversoftware
Start de pc opnieuw op.
Start Driver Sweeper, en laat die de (hopelijk laatste) resten van de NVidia driver(s) opruimen.
Herstart de pc. Als het goed is mag er dan geen melding meer ontstaan.
Installeer de nieuwe drivers.

Alternatief programma voor Driver Sweeper is Driver Cleaner, maar dat is niet gratis.

Succes,

Tijs.

Even in verwarring: als ik Driver Sweeper opstart kan ik o.a. kiezen uit:

NVIDIA Chipset
NVIDIA Display en
NVIDIA PhysX (??)

Logisch lijkt het mij om NVIDIA Display te kiezen: als ik dat doe krijg ik een heleboel bestanden (dus .dll) voor mijn kiezen; ook mappen en registerverwijzingen.

Moet ik die verwijderen? Of zit ik op het verkeerde paadje??

Ik zou alles (alle 3 de opties, alle registry etc. zaken) verwijderen, per slot is (zie vorige posting) er toch al iets 'blijven hangen' dat we niet thuis kunnen brengen.
Ik neem aan dat je Driver Sweeper pas hebt opgestart NADAT je de drivers gedeïnstalleerd had en een herstart had gedaan, zoals ik in mijn instructie had geschreven.

Tijs.

Helaas genoemde aanbevelingen hebben niet tot het gewenste resultaat geleid en zijn we / ben ik nog even ver als eerst. Blijkbaar is de dll beschadigd, is er geen repair-tooltje of edit-tooltje, zodat we gewenste vermelding er alsnog handmatig aan toe kunnen voegen? :shocked:

Je zou in de registry kunnen kijken of die dll ergens wordt genoemd:
Maak een snelkoppeling naar regedit.exe op je bureaublad, rechtsklik erop, en kies Als Administrator uitvoeren
Ga in het linker deelvenster helemaal naar boven zodat Deze Computer blauw is, en doe CTRL-f voor zoeken.
Zoek naar NVSVC.dll
Meld ons terug (liefst met schermafdrukken) waar je die ergens vermeld hebt gezien.
PS: Met F3 kun je verder zoeken zonder NVSCV.dll opnieuw te hoeven intypen. Ik vermoed dat het namelijk meer dan 1x in de registry vermeld staat.

Tijs.

RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\nvsvc.dll,nvsvcStart

Het gebruik van Printscreen levert een te groot document op en dat kan ik niet uploaden.

Als ik de melding krijg, vermoed ik dat hier de fout vandaan komt. Druk ik de fout weg met OK, dan merk ik verder geen problemen met het gebruik van mijn PC.

Zou het slim zijn de verwijzing naar nvsvcStart te verwijderen?

Als je in het linkerdeelvenster op de betreffende sleutel rechtsklikt, dan kun je kiezen voor Exporteren. Doe dat, en haal daarna in het rechter deelvenster die aanroep van dat .DLL bestand weg.
Herstart de pc, en kijk of alles dan in orde is (en in orde blijft :p).

Tijs.

Helaas pindakaas. Eerst heb ik de verwijzing verwijderd. Geen resultaat; daarna de gehele sleutel; ook nu weer geen resultaat. Intussen had ik op Google een verwijzing gevonden van twee weken geleden in he HelpMij-forum met hetzelfde probleem. Het probleem werd opgelost door een vinkje weg te halen in de MSCONFIG / opstarten, Bij mij staat in de MSCONFIG helemaal geen verwijzing whatsoever naar NVIDIA. help.

Was het echt de enige verwijzing die je vond in de registry over NVSVC.dll?
Herinner je dat ik vermoedde dat het meerdere keren voor zou komen in de registry (kijk die posting nog even terug).

Tijs.

Neen, het waren er veel en veel meer, maar deze ene entrie leek mij het meest van toepassing op het probleem.

Denk je dat het verstandig is om ALLE entries met een verwijzing naar NVSVC.dll te verwijderen?

Doe maar. Als je steeds een export maakt van de sleutels kun je altijd weer terug, nietwaar.

Tijs.

Over het handmatig verwijderen van alle entries met NVSVC.dll in de tekst uit het register heb ik mijn twijfels, omdat ik het gevoel heb dat zo'n actie pas uitgevoerd kan en mag worden wanneer alle andere mogelijkheden gefaald hebben.

Ik ben dus op zoek gegaan naar andere ideëen en oplossingen. Ten eerste kwam ik tot de ontdekking dat op de site van NVIDIA er een tooltje is die automatisch scant welke driver je nog nodig hebt en omdat ik in dit stadium van de "strijd" begon te twijfelen of ik eerder de juise had gedownload heb ik de drivers wederom verwijderd, DriverSweeper gebruikt en de (correcte) driver opnieuw geïnstalleerd. Helaas.

Toen bedacht ik dat wanneer ik de drivers verwijder en DriverSweeper NIET gebruik er een soort basis driver over blijf welke dit probleem niet heeft; dus wederom drivers verwijderd en opgestart en ja wel GEEN melding meer. Ik blijk nu driverversie 7.15.11.7597 ofwel 175.? te hebben: een driver uitgave van mei of juni 2008. Deze is dus goed.

Ik ga nu het volgende doen: ik vernieuw mijn drivers steeds met één versie en ik merk zo welke de laatste correct functonerende driver is en die behoud ik dan.

Ik geef toe dat het NIET de oplossing van het probleem is, maar zelfs met de huidge driver zie ik geen verschil in vergelijking met de laatste en aangezien ik wel graag een spel spel maar geen actiespellen vermoed ik dat de genoemde wijzigingen voor mij niet zo interessant dan wel belangrijk zullen zijn. Wat ik wel heb bereikt, is dat ik de constante popup met foutmelding niet meer heb.

Om de thread compleet te maken zal ik later nog melden welke voor mij de beste driver was.

Overigens hou ik me natuurlijk altijd aanbevolen voor opbouwende en constructieve opmerkingen en bij deze wil ik DNTIES van harte bedanken voor zijn support zover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan