• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Objectief berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joske2000

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 sep 2006
Hallo iedereen,

Ik heb een probleempje met de berekening van objectieven.
Ik heb 2 verdeelsleutels voor een objectief.
Ik krijg het niet voor mekaar om deze in een formule te stoppen.

Detail uitleg staat in het bijgevoegde bestandje.

Thx,

Joske

Bijlagen

Joske,

Je geeft aan dat je niet weet hoe je deze vraag in een formule kunt zetten maar je hebt wel een resultaat.
Hoe ben je daar dan aan gekomen ?:rolleyes:

Gerard,

Met lang proberen tot ik de juiste verdeling had :D:rolleyes:

Joske

Joske

De vraag is nu 42 keer bekeken en nog geen bruikbare reactie.
Ik denk dat je toch even een toelichting moet geven op de objectieven ( deze kan ik alleen maar van een camera ) en waar gebruik je ze voor.
Misschien kan iemand dan iets bedenken om een formule te maken.

lijkt wel een communautaire kwestie :
60% van de vlamingen krijgen maar 30% van de centen ???

werkwijze : gebruik de functie doelzoeken (extra>doelzoeken)

in bijlage jouw benadering en mijn benadering onder elkaar, waarbij ik vaststel dat de jouwe eigenlijk niet lineair is.

jouw benadering is = (aandeel Noord/x)/((aandeel Noord/x)+(aandeel Zuid/(1-x)) moet 3¨0% zijn

mijn benadering = (aandeel Noord * x)/((aandeel Noord * x)+aandeel Zuid) moet 30% zijn
Dus als het noorden en het zuiden beiden 1 eenheid inbrengen, hoeveel waarde hecht je aan die van het noorden als je die uit het zuiden een waarde 100 heeft : antwoord = 28,52

als bewijs van de fout in jouw redenering heb ik vanaf de kolom AH het gewenste aandeel van noord laten oplopen van 20% naar 60% en de resultaten van beiden daar neergezet. Bij 60% moet je normaal gezien niets meer berekenen omdat de uitgangspositie ook 60% is. Dan is de waarde die je aan beide eenheden hecht beiden gelijk aan 100.

Bijlagen

Thanks voor het meedenken,

@ gerard en alle andere helpers
eventjes verduidelijken :
wij moeten aan onze mensen op de baan een prospect objectief geven
globaal gezien moeten wij nationaal gezien dit product bij onze klanten 100 x verkocht krijgen

wij hebben 10 klanten, dus normaal gezien 10 per klant
onze marketingafdeling heeft echter vastgesteld dat er een duidelijkere verwachte meerverkoop is (marktonderzoek) in het zuiden (70% vs 30%)
wij hebben echter maar 4 klanten in het zuiden en 6 in het noorden
dus hoe kunnen wij deze 100 verdelen over deze klanten, rekening houdend met de 70/30 verdeling.

@cow 18, het is inderdaad bijna een communautaire kwestie, wij hebben ook producten die de verdeling andersom maken
ik was inderdaad al aan het zoeken met doelzoeken, ik kwam er echter niet uit.
ik ga me eens verdiepen in jouw antwoord, thanks

Thx,

Joske

als je de formule gaat uitschrijven, dan lijkt het eigenlijk simpel
gewichtsfactor Noord/ gewichtsfactor Zuid = (verkoopsaandeel Noord * winkelsaandeel zuid) / (verkoopsaandeel zuid * winkelaandeel noord)
of die 0.2852 = (30% * 40%)/(60% * 70%)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan