objectverzenden

• Onderwerp starter Onderwerp starter tigo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tigo

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2006
Hoi allemaal,

nadat het een tijdje gewerkt heeft, krijg ik nou ineens de melding "De opdracht of actie objectverzenden is moenteel niet bechikbaar". De help geeft geen aanwijzing. Zoeken op gollge geeft oa dat ik geen email-client heb??? Ik heb outlook al eens open gezet, maar dat werkt ook niet. Dit heeft ooit gewerkt, maar blijkbaar heb ik iets per ongeluk aangepast. Kan het zitten in de verwijzingen in VBA? ik hoor het graag.

mvg. Tigo

Kan het zitten in de verwijzingen in VBA?

Zou kunnen. Met de sumiere informatie die je geeft, wordt het gokken en raden. Welke verwijzingen heb je aan staan?

Laatst bewerkt:
Hoi Charles,

Deze staan aan:
- Visual Basic for Applications
- Microsoft Access 10.0 object library
- OLE automation
- Microsoft activex Data objects 2.1 library
- Microsoft outlook 10.0 object kibrary

Deze laatste heb ik zelf aangevinkt, met de hoop daarmee het probleem te verhelpen, maar helaas.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Alvast bedankt.

Gr. Tigo

Je hebt dus een verwijzing naar Outlook.

nadat het een tijdje gewerkt heeft, krijg ik nou ineens de melding "De opdracht of actie objectverzenden is moenteel niet bechikbaar".

Kun je hier wat meer informatie over geven? Omschrijf wat je doet en wanneer de foutmelding verschijnt. Beter nog zet hier een voorbeeld zonder gevoelige informatie.

Laatst bewerkt:
Hoi Charles,

het gaat om deze VBA code:

Private Sub Command313_Click()
'On Error GoTo Exit_Command313_Click

If IsNull(Me.e_mail) = False Then
DoCmd.SendObject , , , [e-mail]
Else
MsgBox "Geen email adres bekend bij deze zorgverlener !"
End If

Exit_Command313_Click:
Exit Sub

End Sub

de On Error staat op commentaar, want anders krijg ik de foutmelding niet te zien.

Mvg. Tim

Wat doet-ie met deze aanpassing?

If Nz(Me.e_mail,"") = "" Then

Helaas. Hij reageert goed op de If, zowel mijn variatie als de jouwe, maar blijft hangen op het docm.sendobject met in beie gevallen dezelfde foutboodschap.

Bij mij werkt je code wel. Zelfs als ik geen verwijzing heb naar de Outlook libary. Ook heb ik Outlook niet opgestart en toch opent het venster om een mail te verzenden met het mailadres ingevuld. Zie bijgaand voorbeeld. Kijk eens of dat bij jou werkt?

Bijlagen

helaas, je meegestuurde source werkt bij mij ook niet. Zou het soms een instelling van Access of wellicht zelfs outlook kunnen zijn?

Mvg. Tim

Tim,

deze verwijzing ontbreekt bij jou

Microsoft DAO 3.x Object Library (x is daarbij een waarde afhankelijk van je Access versie)

Vink deze verwijzing aan, plaats hem zo hoog mogelijk in de lijst met verwijzingen en probeer het nog eens.

Tardis

Sorry Tardis,

mijn fout, deze stond ook aan. Dus de 5 die ik al eerder noemde +

- Microsoft DAO 3.6 Object library

Heb je met Foutopsporing je code al gecontroleerd? In de VBA explorer menuoptie "Foutopsporing" ---> 1e optie.

Stapsgewijs je code al gecontroleerd? Ga met de cursor in de 1e regel van de code staan en klik op "F9". Activeer je code en wandel met "F8" door je code en kijk waar het fout gaat.

Heb je de verwijzing

Microsoft DAO 3.6 Object library

zo hoog mogelijk in de lijst met verwijzingen staan?
Zo nee, ff doen.

Tardis

Bij mij gaat VBA juist vaak fout als DAO 3.6 te hoog staat, dus ik zet 'm altijd als laatste.... Dus de volgorde ervan kan wel uitmaken, maar wat voor de een de oplossing blijkt te zijn, kan bij een ander juist een probleem opleveren! Het heeft dus wèl zin om met de volgorde te schuiven, en te kijken of het probleem daarmee is opgelost of niet.
Omdat het wel gewerkt heeft, kan de plaats van de bibliotheken wel de oorzaak zijn van het probleem. Kijk dan welke bibliotheek bijvoorbeeld later is toegevoegd, waarna het probleem ontstaan zou kunnen zijn. Als je inderdaad later een bibliotheek hebt toegevoegd, dan staat die misschien te laag, en moet hij hoger.

Voor Charles:

Dit is mijn source. Breekpunt op de If gezet, gaat bij objectverzenden fout. dit zie je ook als ik de source uitvoer via access en dan bij de fout foutopsporing kies. De DoCmd regel is dan geel.

If Nz(Me.e_mail, "") = "" Then
Else
DoCmd.SendObject , , , [e-mail]
End If

Exit_Command313_Click:
Exit Sub

End Sub

Maar Charles, als het bij jou werkt, kunt je mij dan zeggen welke libraries jij gekoppeld hebt en welke volgorde?

Ik heb geschoven met de DAO verwijzing, maar ook hier zonder resultaat. Ik snap er echt helemaal niets van. Want mijn source op een andere computer werkt wel......

Mvg. Tim

Kun je een schermafbeelding posten van de bibliotheken die je hebt? Want, zoals je zelf al geconstateerd hebt, als dezelfde code op een andere pc wel werkt, moet het daar ergens liggen.

Je code klopt niet.
Pas je code aan zodat er netjes naar de naam van je control (tekstveld) in je formulier wordt verwezen.
Dus, als jouw control de naam e_mail heeft, dan wordt je code
Code:

If Nz(Me.e_mail, "") = "" Then
Else
'DoCmd.SendObject , , , [e-mail] -> deze regel is fout
'DoCmd.SendObject , , , e_mail
End If

Exit_Command313_Click:
Exit Sub

End Sub

Tardis

Maar Charles, als het bij jou werkt, kunt je mij dan zeggen welke libraries jij gekoppeld hebt en welke volgorde?

Access versie 2003

Verwijzingen:

Visual Basic For Applications
Microsoft Access 11.0 Object Libary
OLE Automation
Microsoft DAO 3.6 Object Libary
Microsoft ActiveX Data oBJECTS 2.1 lIBARY

Code in het voorbeeldbestand zie posting van 18 april 2010, 06:19 :

Code:
Private Sub Knop6_Click()
    If IsNull(Me.Mailadres) = False Then
        DoCmd.SendObject , , , [Mailadres]
    Else
        MsgBox ("Leeg veld")
    End If
End Sub

Laatst bewerkt:
Guys,

allereerst mijn hartelijke dank dat jullie mee blijven denken.

Ik heb een schermprint gemaakt van de foutopsporing en van de libraries. Ik heb de verwijzing naar het email veld van het scherm aangepast, maar helaas zonder resultaat.

Bijlagen

• screenshot2.jpg
    screenshot2.jpg
    34,6 KB · Weergaven: 48
  • screenshot3.jpg
    screenshot3.jpg
    74,4 KB · Weergaven: 50
Probeer ADO2.1 eens te vervangen door ADO 2.8, Outlook library uitzetten, of naar de derde plek verschuiven, en DAO 3.6 als laatste te laden, dus naar beneden verplaatsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan