OC Genie

Status
Niet open voor verdere reacties.

jamesart

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2011
Hallo,

Van overklokken weet ik dus echt helemaal niets dus vind het nogal gewaagd om in mijn BIOS waarden aan te passen om erachter te komen dat ik mijn hardware heb verknald...
Daarom dacht ik eraan om de OC Genie knop op mijn moederbord te proberen, alleen werkt dat niet helemaal naar behoren.

Als mijn PC geboot is en volledig geladen is druk ik op de OC Genie knop op het moederbord en reboot vervolgens de PC, daarna ga ik naar de BIOS en staat er OC Enabled! Echter meet ik de CPU snelheid en zie dat deze vervolgens draait op 2.7Ghz terwijl stock 2.8Ghz draait.
Nu heb ik wel + en - knopjes om de kloksnelheid te verhogen (Direct OC ook op mobo) maar durf niet te ver te gaan hiermee.

Mijn PC:

MSI P55A-GD65 moederbord
Intel i5 760 2.8Ghz processor
Corsair 2x2GB DDR3 RAM
Radeon HD6870 kaart
OCZ StealthXStream 2 700W voeding
Scythe Mugen 2 Rev. B cpu koeler

Als iemand me wil helpen met handmatig overklokken ben ik daar ook erg blij mee!

Laatst bewerkt:
Overclocken is niet 'makkelijk' (hoewel, mijn i7 920 draait ipv 2.66 Ghz op 4 Ghz) door de scythe mugen 2..

toch is het handig om te weten waar je mee bezig bent en dus eerst inleest waarmee je speelt.
http://www.maximumpc.com/article/features/ultimate_core_i7_overclocking_guide_we_push_nehalem_its_limits

Ik heb destijds een artikel uit het hardware.info magazine gelezen over het overclocken van mijn processor.
Verder zijn een aantal programma's echt een MUST-have als je gaat overclocken, dit om te kijken of het een beetje stabiel is.

Core Temp (kijken of je temperaturen niet te hoog worden)
CPUZ (bekijken wat de huidige configuratie is van je pc
prime95 (stress-test van je processor, om hem op full-load te laten werken) - let op, deze heeft verschillende instellingen, om op verschillende manieren je processor/geheugen te stress-testen. Weet waar je mee bezig bent.

voor de videokaart zijn de volgende tools:
GPU caps viewer
GPU-Z
FurMark (stress test)
en een tool als RivaTuner om te tweaken

Nogmaals.. overclocken gaat niet zomaar vanzelf. het is vooral belangrijk kleine stappen te nemen, zodat je kunt zien hoe je processor er op reageert. deze mag absoluut niet te warm worden. (er zijn wel wat termische beveiligingen, maar daar zou ik niet zomaar op vertrouwen!).

Om te beginnen moet je allerlei turbo (speedstep) features uitzetten, om een zo voorspelbaar mogelijk gedrag te krijgen.
Mijn ervaring is dat je processor vooral warmer wordt als je het voltage iets omhoog zet. maar dat kan natuurlijk bij elke processor anders zijn.

Mijn overclock is al flink, alleen zit ik met een 'hoge' temperatuur, als ik nog beter koel, kan ik volgens mij nog wat hoger.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan