ODBC connectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoostZo

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2016
Goedemiddag

Ik heb een exotische database (NexusDB) en heb met deze database een connectie via ODBC, zodat ik de database kan zien in Access. Het enige wat niet goed werkt is dat ik niks kan aanpassen, toevoegen of verwijderen in Access.
Bij de NexusDB zit een programma genaamd NXEnterpriseManager en met dit programma kan ik wel dingen aanpassen en verwijderen.

Mijn vraag is nu dus is er een mogelijkheid dat ik ODBC zo kan configureren dat ik ook records kan gaan toevoegen?

Joost

ODBC legt volgens mij alleen maar een connectie met de db; toegang tot de db moet je in de db zelf regelen. Waarschijnlijk doe je dat via een User menuutje, maar ik ken NexusDB verder niet. Verder kun je in de Registry kijken of daar nog wat in te stellen is:
1. Ga naar Computer Configuration\Policies\Windows Settings\Security Settings\Registry
2. Kies de Registry Key HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ODBC
3. Voeg Domain users toe en geef Full Control permission to die Domain Users

inderdaad 2 dingen: heeft de gebruiker die je gebruikt in je ODBC schrijf rechten en heeft de database niet een read-only instelling / interface

https://i.gyazo.com/dc643ec580861331696147d2053b4e2c.png

In de bovenstaande foto zie je dat ik het gevonden heb en nu 'MAKER EIGENAAR' volledige beheer wil geven, maar zodra ik dan op 'toepassen' of op 'OK' druk schieten deze checkboxen weer uit en dus veranderd er niks. Ik heb wel de machtigingen veranderd van mijn 'Gebruikers(Joost-PC)', maar met die verandering kan ik nog geen records toevoegen.

Is er een mogelijkheid in MS Access te controlleren of de db geen read-only instellingen heeft aanstaan?

Dan zou je dat moeten kunnen zien aan de tabellen etc. Of aan de instellingen. Maar normaal gesproken is een database gewoon toegankelijk. Binnen de database kun je op formulierniveau uiteraard ook nog regelen, maar dat zou je makkelijk moeten kunnen zien als je de formulieren in de ontwerpfase bekijkt.

Blijkbaar kan je de database zelf rechtstreeks benaderden omdat ie op je eigen PC staat? Zet hem als test eens in een gedeelde/openbare map (of een copie ervan) en probeer daar dan eens naar toe te connecteren via ODBC? Misschien lukt het dan wel zonder veel te moeten rommelen her en der?

De DB staat lokaal op een Nexus server en kan er alleen connectie mee maken als ik ben aangemeld op het netwerk via WI-FI of LAN. De DB staat dus niet op mijn PC. Op de PC waar de DB wel staat kan ik de tabellen ook niet aanpassen.

Dan lijkt het me dat je eerst daar de problemen/instellingen gaat troubleshooten voordat je verder gaat met access of ODBC.

Zover ik weet zit het probleem wel in ODBC of Access, want ik heb via de Enterprise manager van Nexusdb, deze maakt geen verbinding met ODBC. Wel records kunnen toevoegen of verwijderen.

Ja, maar gebruik je dan dezelfde user? is de ODBC user ingesteld met dezelfde rechten? De enige applicatie die dat bepaald is nexus, niet ODBC of access. ODBC en access zijn gebruikers en zijn in principe niet de oorzaak, tenzij ze verkeerd zijn ingesteld.

ODBC en access kun je minder rechten geven dan nexus, maar nooit meer.

Ik heb het probleem al gevonden :P, Het probleem was dat Access geen PK had geselecteerd en hierdoor niks kon veranderen. heb nu alle 88 tabellen een pk gegeven en kan ze nu aanpassen.

Dank jullie wel voor de moeite.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan