odbc error negeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

manueld

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
ik heb een access database die elke 5 seconden een tsql query aanroept op mijn sql server. deze query worrd via het on timer event in een formulier aangeroepen via vba. tot zover loopt alles goed. echter als de sql onbereikbaar is krijg ik een odbc error "microsoft sql server login" dit is geen runtime error maar een odbc error die dus buiten de scope van vba valt. echter stopt access totdat er op oke geklikt is. het gaat hier echter om een scherm die doorlopend de actuele situatie weer moet geven zonder dat iemand ergens op klikt. hij moet de melding gewoon negeren en het opnieuw proberen totdat de verbinding is hersteld.

hoe kan ik zorgen dat deze melding niet wordt weergegeven en hij gewoon verder gaat

KOmt dat niet omdat je tijd te kort is? Kun je niet met 10 seconden uit de voeten?

je kunt het proberen met
Code:
On Error Resume Next

Zoals TS al aangaf is het geen VBA fout. De foutmelding wordt dus niet als zodanig behandeld en ik denk niet dat je er wat mee op schiet.

de tijd is wel goed. als de query langer nodig heeft doet de timer niets omdat de query de timer onderbreekt. pas als hij weer terugkomt met een error number (kan gewoon 0 zijn) start de timer event pas weer

on error helpt idd niet. het probleem is dat het een applicatie is die elke 10 sec refresht met de sql database. 24x7. als de sql database om welke reden dan ook down is geeft hij deze melding en halngt het systeem. ik moet dan een ladder pakken om naar het systeem te gaan om de melding weg te klikken. ( ik weet dat er ook andere oplossingen zijn zoals draadloze muis, rdp etc maar dat laten we even buiten beschouwing)

ik heb voorlopig een tijdelijke oplossing gevonden. ik check vlak voordat ik de query laat lopen via een pick naar de sql server of hij alive is. als hij niet reageerd dan geeft het scherm connection error en breekt hij de sub af. 10 sec later probeert hij het opnieuw. dit geeft al veel verlichting maar als de server wel alive is maar geen sql request afhandeld hangt hij alsnog. dus hoe kan ik de fountmelding die buiten vba ligt toch voorkomen. zal ook al te denken om voordat de timeout van 60 sec afgelopen is hem als te onderbreken. normaal draait hij in 1 a 2 seconden dus als ik hem afbreek bij 40 seconden dan krijg ik nooit de timeout en dus de foutmelding lijkt mij. dus kan ik voordat de odbc time komt de query al onderbreken? of heeft iemand een andere oplossing?

Laatst bewerkt:
helaas heb ik nog steeds dezelfde problemen. is er iemand die het antwoord weet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan