OE 6 - crash bij comprimeren - mail kwijt

Status
Niet open voor verdere reacties.

barleduc

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2009
Ok, ik heb zojuist gehad, wat de meesten voor mij ook hebben ervaren, zoals ik kan lezen op het forum.

Tijdens het comprimeren van e-mails, in XP, kreeg ik een mooi blauw schermpje en startte mijn pc opnieuw op. Ik was toen alles in mijn OE kwijt. Na wat surfen op diverse fora, waaronder deze, kwamen er allerlei tips over het verwijderen van folders.dbx, alles eerst kopieren, en OE opnieuw opstarten, en alles werkt niet.

Ik heb in de Identities map (en verder { .. } , etc) alle bestanden kunnen vinden, en alvast gekopiëerd, alleen mijn postvak in.dbx is maar 59 kb groot. Elke keer als ik via de optie importeren in OE probeer de mappen toe te voegen via hoofdgebruiker, geeft deze aan dat de mappen/locatie al in gebruik is, en sluit hij met een foutmelding af. Als ik hetzelfde probeer, maar dan met een archief, dan werkt het wel, maar blijft alles net zo leeg als ervoor.

Ook het weghalen van folders.dbx werkt niet. Het programma maakt een nieuwe aan, maar leest dan (denk ik) weer die .dbx in van 59 kb, die dus leeg is.

Mijn probleem is dus, denk ik, dat mijn postvak in.dbx ook herschreven is, tot die 59 kb. Ik heb echter wél een postvak in.bak die ruim 500 Mb groot is, dus hoogstwaarschijnlijk ook met al mijn e-mail.

Mijn vraag is dan ook, hoe krijg ik alle gegevens uit dit .bak bestand weer in mijn .dbx bestand?

Groet.

Sluit Outlook Express.

Verwijder het bestand "Postvak IN.dbx" van 59kb uit de Identities map (en verder { .. } , etc).

Kopiëer het bestand "Postvak IN.bak" naar deze map en hernoem het naar "Postvak IN.dbx". Let op, als "Postvak IN.bak" al in deze map stond volstaat hernoemen, maar kopiëer het dan juist eerst naar een andere willekeurige map bij wijze van backup.

Open Outlook Express. De verdwenen mail zou nu weer in "Postvak IN" moeten staan.

Het terugverkrijgen van mail uit onderliggende mappen vergt eventueel nog extra handelingen. Eerst maar eens kijken of dit gelukt is.

Zojuist gedaan, levert helemaal niets op. De vijf mailtjes die ik heb ontvangen in de tussentijd ben ik nu kwijt (hoewel ik dat verwachtte, was geen belangrijke mail), het bestand postvak IN.dbx is nu wel ruim 500 MB groot, maar ik zie nog steeds geen mail.

Opnieuw geprobeerd na het hernoemen met importeren, of het folders.dbx verwijderen, maar beiden levert ook niets op.

Dat is niet zo mooi. Ik had er inderdaad even op kunnen of moeten wijzen dat een backup van de huidige Postvak IN.dbx ook wel raadzaam was. Sorry.

Ik neem aan dat het bestand Postvak IN.bak vlak voor het comprimeren automatisch door OE werd aangemaakt in de prullenbak of elders. Dan zou je mogen verwachten dat het bestand oké is. Er gaat iets anders fout, maar wat. Je ziet nu binnen OE wel een map Postvak IN? Maar die is leeg? Komt er nu wel ook nieuwe mail binnen? Gebruiker en/of identiteit zijn toch niet veranderd?

Er bestaan dacht ik ook programma's die een dbx-bestand kunnen opsplitsen in afzonderlijke email-bericht-bestanden, die daarna door OE geïmporteerd kunnen worden. Vermoedelijk wel een hoop meer werk dan de eenvoudige aanpak hierboven.

Elke aanpak is prima, dat maakt niet zoveel uit. het is maar 5 jaar aan e-mail, dus het valt wel mee, haha...

En die mailtjes die ik kwijt ben, zat niets misbaars bij, dus dat is geen probleem. Ik had kunnen backuppen, maar vond er niets bij zitten wat het nodig was, dus heb dat gewoon zo gelaten. Ik heb liever die 4000 mailtjes terug, dan die 5.

Ik krijg gewoon nieuwe mail binnen, en heb niets veranderd aan gebruiker of identiteit. Ik heb gewoon een postvak IN, die, op nu net een mailtje van dit forum na, leeg is.

Ik heb bij het opnieuw opstarten (het bekende blauwe scherm), ook de prullenbak teruggezet, dus die bestanden bestaan ook gewoon nog. Maar die bestanden waren allen net zo klein als de huidige bestanden in die map.

Ik weet het allemaal ook niet...

Dat is best ernstig ja, 5 jaar aan e-mail.

Wat mij nog steeds niet duidelijk is, waar komt dat bestand Postvak IN.bak dan vandaan?

En staat er nu maar één Postvak IN.dbx in de Identities\{...}\Microsoft\Outlook Express map en is dat dat grote bestand van ruim 500 Mb of staat er nog een in die er qua naam erg op lijkt? Als er maar een in staat zou dat betekenen dat de nieuw binnengekomen mail nog wel aan dat grote bestand wordt toegevoegd. Je zou verwachten dat OE dan snel opnieuw zal willen comprimeren. Of had je dat zelf in gang gezet?

Naar de programma's waar ik het over had wordt verwezen op deze pagina:
http://www.insideoe.com/resources/tools.htm#macallan

Het gaat om Macallan Outlook Express Extraction (freeware) en DBXtract ($5.00). Het freeware programmaatje van Macallan kun je vanaf deze pagina downloaden:
http://pagesperso-orange.fr/macallan/index.htm

Als je het wilt proberen dan uiteraard loslaten op een nieuwe kopie van dat grote bestand, liefst in een speciaal daarvoor aangemaakte map. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ben wel van plan er ook even mee aan de slag te gaan met een testbestandje.

Laatst bewerkt:
Er staat inderdaad maar 1 bestand in die (er ook qua naam) op lijkt. Er is ook een idx bestand en een mdx bestand, maar ik neem niet aan dat die gebruikt worden. Hij wil ook niet comprimeren, maar dat zal ik eens proberen zelf aan de gang te krijgen, misschien dat dat iets oplevert, ook zal ik dat Macallan eens loslaten erop...

Ik ga nog eerst even de zon in (die mail kan wel wachten) en laat straks wel weten of het gelukt is...

Ok, ik ben uit de zon, en ben aan de slag gegaan. Opnieuw comprimeren maakt niets uit helaas, de map blijft leeg.

Het programma Macallan - Outlook Express 5 Extraction blijt hangen. Na Step One komt er een foutmelding ("022 - infinite loop - Next address is 2430b0. Select NO to hide message box") en stopt hij ermee en blijft hangen in Step Two. Ik kan dan 12 oude mailtjes uit 2003 nog lezen, daarna houdt het op. Het maakt trouwnes niet uit of ik Yes of No kies, hij blijft stilstaan.

Outlook had trouwens zelf de comprimatie op gang gezet, waar die best vaak om vroeg, nu doet ie dat dus niet meer.

Ziet er somber uit. Een oudere freeware versie van DBXtract wordt hier nog aangeboden. Je zou het daarmee nog kunnen proberen:
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,23383-order,1-page,1-c,alldownloads/description.html

Voor zover je dat nog niet gedaan hebt, raad ik je aan met een nieuw Postvak IN.dbx bestand te beginnen. Hevel binnen OE alle nieuw binnengekomen mails over naar een andere map. Sluit OE. Verwijder dat grote Postvak IN.dbx bestand. Open OE weer en als het goed is wordt er dan door OE een nieuw Postvak IN.dbx bestand aangemaakt. Voor de zekerheid kun je vooraf van alle bestanden in de map een kopie elders neerzetten voor het geval er iets fout zou gaan.

Misschien is het nog mogelijk mbv een hex editor de tekst van erg belangrijke mail in dat grote Postvak IN.bak bestand te achterhalen.

Dank voor al je hulp. Ook dit programma levert niets op (hoewel het wel 15 mailtjes kan inlezen ipv 12). Ik begin maar gewoon een nieuwe lege postvak.

Zoveel super belangrijks stond er niet in, ik heb bijvoorbeeld al mijn (belangrijke) bestanden nog wel, en heb toevallig net een nieuwe pc, waardoor mijn hele postvak IN van vóór die tijd nog gewoon op die oude pc staat (bedenk ik me allemaal net). Ik ben dus hoogstens 5 maanden e-mails kwijt. Rot, maar het is niet anders...

Ach, hoef ik ook weer niet elke dag te comprimeren... Elluk Nadeel....

...Heb zun Voordeel. :) Graag gedaan. Jammer dat het niet gelukt is. Het comprimeren van Outlook Express blijft helaas vaak de boel verzieken.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan