Oefenen met Noordenwind

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob532

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
Beste Forumlezers,
Om mijn Access kennis weer wat op te halen ben ik Noordenwind-template aan het bestuderen en ombouwen naar eigen wens.
Heb tabellen gesplitst zodat meerdere contactpersonen aan 1 bedrijf kunnen worden gehangen. Gelukt
Als er echter meerdere contactpersonen gekoppeld zijn dan wil ik graag een contactpersoon in tekstvelden krijgen en de andere in een soort tabel daaronder. De bedoeling is dan dat als je klikt op een ander contactpersoon in die "Tabel" dat die dan naar de tekstvelden verhuist en diegene die daar eerst stond naar de tabel verhuist.
Mijn form draait op een query vanuit de 2 tabellen: bedrijf en contactpersonen.

Wie weet mij te helpen. Alvast bedankt

Ik heb net wat zitten prutsen terwijl de site er uit lag, en heb wel een bruikbare optie gevonden. Om te beginnen: je 'probleem' is een beetje een vervelend probleem, omdat je een actief record op je formulier hebt. Zodra je een 'subrecord' aanklikt, moet dat record het actieve record worden; je wilt dus eigenlijk je subformulier als zoeklijst gebruiken. Dat zou via een keuzelijst met invoervak een stuk makkelijker kunnen dan via een subformulier. En die gedachte bracht mij bij de oplossing via een Keuzelijst. Deze keuzelijst baseer je op dezelfde tabel als je formulier (geen subformulier meer nodig, dus ik praat ook niet over een hoofdformulier), en je filtert de keuzelijst op Formulier.CompanyID en Not Formulier.CustomerID. In de keuzelijst wil je namelijk de contactpersonen per bedrijf zien, en niet degene die op dat moment actief is in het formulier.
Op het formulier hoef je nu alleen maar de keuzelijst te verversen met Requery, en elke keer als je naar een ander record gaat, zal de lijst ververst worden en zie je de keuzelijst zich aanpassen; de actieve contactpersoon verdwijnt uit het scherm naar het hoofdscherm en de vorige verschijnt in de keuzelijst.

De laatste actie is in beginsel dezelfde die je gebruikt als je een keuzelijst maakt om een record te zoeken; door een klik op de keuzelijst zoek je dus die persoon op in de tabel (en dus op het formulier) en wordt dat record actief. Automatisch wordt de keuzelijst dan weer ververst.

Laatst bewerkt:
Bijna.

Is een prachtige oplossing maar..... na het klikken in de listbox moeten ook andere velden die bij die persoon horen veranderen. bv Voornaam, Titelatuur, GSM nummer.
Heb inmiddels aardig wat geprobeerd maar kom er nog niet uit. Is er iemand die dat ook nog weet?

Bedankt voor de moeite

Dan doe je het toch niet helemaal juist, want in mijn opzet gebeurt dat wel. Maar ik heb dan ook een voorbeeldje gemaakt op basis van een query met Bedrijfsgegevens en alle contactpersoongegevens, dus op het formulier zie je alle contactgegevens die je wilt zien. En als je het juiste record opent in het formulier, zie je natuurlijk ook alle overige gegevens van die persoon.

Lukt nog niet

Heb inmiddels van alles geprobeerd tot aan het maken van een nieuwe database toe.
Ik heb een query Klantgegevens waarop het form Klanten is gebasseerd. Deze query werkt met de tabel: Klanten en Contactpersonen. Dat werkt allemaal goed.
Voor de listbox heb ik een query (Test) die gebaseerd is op de query Klantgegevens.
De query laat de juiste mensen zien. Ik zie ze ook in mn listbox, maar klikken veranderd niets aan de contactpersoon e.d. Misschien doe ik wel iets simpels niet helemaal goed maar heb er nu uren aan besteed en kom niet verder. Help.. Alvast bedankt

Ik kan het niet vinden

Bedankt voor je voorbeeldfiles. Maar ik heb nu, in mijn ogen, dezelfde situatie gemaakt. Velden aangemaakt enz enz. Maar er gebeurt niets.
(Neem niet aan aan dat Zoom er ook in moet) De query werkt goed. De code heb ik letterlijk overgenomen. De tabelnamen aangepast. Alle menu's nagekijken en gelijk gezet,
een veld aangemaakt Dummy. Maar niets helpt. Mag ik je wat toesturen. Ik vermoed dat jij direkt een verschil ziet.

ALVAST BEDANKT

Als je de db niet kunt uploaden, mag je hem wel sturen naar octafish@live.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan