Oem System builder Vista?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Encoded

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2008
OEM staat voor Original Equipment Manufacturer, oftewel bedrijven die iets maken. In de Windows context betekent een OEM-versie dat het een versie is die speciaal gemaakt is om te verkopen met een computer door een groot bedrijf, dus bijvoorbeeld een HP die jouw computer levert met Windows erop.

FPP betekent "Full Packaged Product" - oftewel een versie die je in het schap van een winkel zou moeten kunnen vinden.

"System Builders" is eigenlijk een soort van OEM versie maar is meer geschikt voor de kleinere systeembouwers (dus de zelfstandige computerzaak in de stad, niet de HP's of Dell's van deze wereld). Veel tweakers bouwen hun eigen systeem en zijn dus ook systeembouwer.

Dus, als ik het goed begrijp verkopen bedrijfjes de oem versie als ze een computer verkopen erbij, of installeren ze het er gewoon bij.
Mijn vraag is, kan ik ook gewoon een oem versie kopen (bv via marktplaats) en op dezelfde manier installeren als een gewone versie? Of werkt dat anders ofzo?

Alvast bedankt!

Je kan de oem versie zelfs gewoon bij een computerwinkel kopen (bijv. alternate)
Alleen krijg je geen support van microsoft

Je kan de oem versie zelfs gewoon bij een computerwinkel kopen (bijv. alternate)
Alleen krijg je geen support van microsoft

Geen support, as in, ik mag ze niet bellen voor hulp als de installatie niet lukt ofzo?
Is dat nodig?

Ik kan dan later toch nog wel alle updates installeren die ze later ontwikkelen?

wat ik denk is dat een oem versie gekoppeld is aan moederbord/cpu (of harddisk)
om ze mogen verkopen

Hoi !

@TS haalt OEM en Royal OEM Partners door elkaar !

De laatste bouwen PC's in grote aantallen (Dell, HP, Compaq etc. etc.)

Als je een dergelijke PC in de winkel koopt is Vista al geinstalleerd en behoeft niet worden geaktiveerd.
Dit komt doordat deze PC-bouwers in het BIOS een speciale string (de z.g. SLIC-table) opnemen, waardoor hun Vista-versie "weet " dat de betr. PC een Dell,HP of Compaq is.

Als je je eigen PC koopt kun je een OEM-versie van Vista (of XP ) aanschaffen. Deze moet wel degelijk geaktiveerd worden !!

Gedurende lange tijd werd de OEM-versie alleen verkocht bij de aanschaf van hardware hardware, maar inmiddels is dit niet meer nodig.

En inderdaad: je hebt in principe bij een OEM-versie geen recht op ondersteuning van Microsoft, hoewel dat in de praktijk geen probleem oplevert.

Greetz,

Harry.

Hoi !

@TS haalt OEM en Royal OEM Partners door elkaar !

De laatste bouwen PC's in grote aantallen (Dell, HP, Compaq etc. etc.)

Als je een dergelijke PC in de winkel koopt is Vista al geinstalleerd en behoeft niet worden geaktiveerd.
Dit komt doordat deze PC-bouwers in het BIOS een speciale string (de z.g. SLIC-table) opnemen, waardoor hun Vista-versie "weet " dat de betr. PC een Dell,HP of Compaq is.

Als je je eigen PC koopt kun je een OEM-versie van Vista (of XP ) aanschaffen. Deze moet wel degelijk geaktiveerd worden !!

Gedurende lange tijd werd de OEM-versie alleen verkocht bij de aanschaf van hardware hardware, maar inmiddels is dit niet meer nodig.

En inderdaad: je hebt in principe bij een OEM-versie geen recht op ondersteuning van Microsoft, hoewel dat in de praktijk geen probleem oplevert.

Greetz,

Harry.

Bedankt voor uw antwoord! Dus updates en dergelijke kan ik dan ook gewoon krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan