OEM-versie. Mag het nou of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Inmiddels heb ik de gewoonte Windows als zo'n systeembouwersversie te kopen.
Ook wel OEM genoemd. Je kent hem vast wel, het simpele doosje met een dun
boekje.

Vista.jpg

Er staat duidelijk op dat het alleen voor levering bij nieuwe PC's is, maar ik heb
begrepen dat dit onlangs aangepast zou zijn. Het zou nu zo zijn dat losse verkoop
toegestaan is, maar dat je dan met ondersteuning bij de installateur moet zijn: bij jezelf dus.

Daarom een simpele vraag. Het los kopen van een systeembouwersversie, en deze gebruiken. Mag het?

Bij XP mocht het, dus bij Vista vast ook...

Heb zelf bij iemand een pc samengesteld en een OEM versie XP Prof erbij aangeschaft.

Kreeg problemen met activeren omdat ik hem op 2 pc's had gezet (Wist toen nog niet dat dat niet kon)
Even bellen naar MS en het probleem was opgelost.

Ze hebben ook niets gezegd over het feit dat ik een OEM versie gebruikte en zelf ook op een andere PC had gezet.

(Uiteindelijk de installatie op eentje ongedaan gemaakt omdat daar al wel een Home versie bij was geleverd maar wilde Prof er opzetten, wat dus geen succes werd.)

OK, TD. Maar nu heb je inderdaad zelf een PC gebouwd.
Bouwt u - geheel of gedeeltelijk - uw eigen pc, dan hebt u het volste recht op een OEM-versie.

Ik heb hem niet zelf gebouwd. Ik koos er enkel voor vanwege de prijs.
De reden waarom ik het vraag is trouwens dat ik spijt heb van het kiezen voor Home
Premium, en dus toch maar naar Ultimate ga. Het wordt sowisow een OEM, maar ben
gewoon benieuwd... Microsoft doet er ook vaag over...

Je kunt die OEM versies gewoon los kopen (wordt dan vaak een muis of zoiets bijgeleverd, omdat het OEM zgn. alleen bij hardware wordt geleverd) je hoeft ook zelf geen systeem te hebben gebouwd o.i.d.

OK, dus echt gewoon alleen de software is illegaal?

OK, dus echt gewoon alleen de software is illegaal?

jij krijgt het mee en het werkt

wie controleerd dat?

3 weken terug nog xp voor buren gehaald kreeg het zo mee bij mycom

hadden illegaal en konden niks installeren en updaten(webcam deed het niet)

oem versie gehaald hun blij!!

Ik heb nu ook Home Premium OEM. Zonder problemen.
Was enkel benieuwd.

ach zoals dat verhaal al aangaf weten de winkels het soms zelf al niet meer

:confused: :thumb: :D

Ik zou er niet teveel mee bezig zijn en het gewoon halen op die manier. Ze verdienen er genoeg aan... en illegaal kan je het niet noemen, want je hebt er voor betaald.

Hallo, dat was al voor me duidelijk :).
Maar waar het me alleen om ging was of het nou uiteindelijk legaal is of niet.

Wel lees ik dat overzetten een probleem is. Zoals gezegd heb ik nu Home Premium
OEM, en ik wil dus naar de Ultimate, ook OEM. 'k Was van plan om mijn oude dan op mijn
vader's PC te gooien... Onmogelijk? Illegaal? Activatieproblemen?

Ben van plan http://www.icomputers.nl/articledetail.aspx?A_ID=8919 te kopen.

Laatst bewerkt:
Als het geen problemen, gewoon door draaien, verder geen probleem.

Hoi !

Zoals je vast wel weet was XP gelieerd aan een aantal hardware-componenten: mobo,processor, hdd. dat systeem werd SLIC 1 genoemd.

Vista daarintegen is slechts gelieerd aan het BIOS en de HDD.: SLIC 2

Met de nieuwste Everest Ultimate (trial te downloaden op de Everest-site), kun je onder moederbord -ACPI zien of het bios op de PC van je vader daar over beschikt. KIJK of er SLIC table vermeld wordt. Als je dar op klikt kun je fabrikant-naam zien. Dit zijn doorgaans de mobo's van OEM-fabrikanten, dus bijv. Dell, HP, ASUS ACER etc. etc, van de nieuwere serie's.

De Vista OEM-DVD kan hierop in principe zonder enig probleem op draaien als de HDD compleet wordt overzet en de PC van je vader hetzelfde merk is. Activatie verloopt dan automatisch.

Zo nee, zijn er oplossingen die ik hier niet mag bespreken.

Greetz,

Harry.

Oké Harry. Zoals ik weet ben je medewerker bij Microsoft. Dus jij zal me vast een
helder antwoord kunnen geven op de hoofdvraag van dit topic: is het legaal een OEM-
versie van Microsoft Windows los aan te schaffen, te installeren en te gebruiken?

Hallo !

Volledig legaal naar de letter, niet naar de geest van de wet.

Maar dat laatste is in wezen niet van belang voor de koper/gebruiker, die in wezen gewoon als (eenmalig) systembuilder wordt beschouwd.

Houd er wel rekening mee dat een eventueel aanwezige XP-Licentie ongeldig wordt als je die zou gaan updaten !

Greetz,

Harry.

Er zijn volgensmij 2 soorten in dit geval:

OEM en BOX

OEM wil zeggen:

Een OEM versie is bedoeld voor installatie op nieuwe PC systemen en mag niet los verkocht worden. Er wordt door zowel Microsoft als door de winkel waar de software gekocht is ondersteuning gegeven op de software. Bij een Office Ready PC mag wel een losse oem Office versie verkocht worden tot 60 dagen na aanschaf van de PC.

BOX wil zeggen:

Een BOX versie is bestemd voor particulieren en bedrijven die zelf een nieuw systeem bouwen of een bestaand systeem upgraden met nieuwe hardware. Het upgraden van een oudere Windows versie is niet mogelijk, er kan uitsluitend een volledig nieuwe installatie worden uitgevoerd. Bij het openen van de verpakking dient u akkoord te gaan met de licentievoorwaarden en verklaart u een systeembouwer te zijn. U krijgt geen software ondersteuning van de winkel waar de software gekocht is of van Microsoft, omdat zij ervan uitgaan dat u zelf over de juiste kennis beschikt.

Echter zijn de OEM en BOX versie qua inhoud identiek het enige verschil is dus de ondersteuning die je krijgt van de winkel en van microsoft.

Wij als particulieren kopen dus een BOX versie en geen OEM versie.

ik heb deze bij http://www.informatique.nl/ vandaan.

Maar zoals ik al zei, ze zijn precies het zelfde qua inhoud en waarschijnlijk staat er ook OEM op het doosje terwijl je akkoord gaat met de BOX voorwaarden zegmaar.

Dus misschien dat het niet overal BOX heet maar bij mijn winkel wel in ieder geval.

Hoi !

Prima dat Informatique dat zo noemt, maar "Box" is geen officieele Microsoft - benaming of uitvoering !

Er is wel verschil tussen een OEM-versie die op een z.g.Microsoft-partner PC is voorgeinstalleerd (Packard-Bell, Dell etc.) en geaktiveerd, en de versie die jij bij Informatique koopt.
Die moet je n.l. nog aktiveren.
De vorm van de sticker is ook verschillend.

Maar de benaming is hetzelfde.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan