Oem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ctbke

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2002
Berichten
129
Ik dacht dat een OEM versie van Vista enkel bij nieuwe PC's geleverd werd. Ik kreeg er een aangeboden voor 90 Euro. In verzegelde Microsoftbox.
Is dit legaal ?
 
Ja / nee. Zelf wilde ik er ooit een toen ik nog ME had draaien op een machine waarop ik XP wilde gaan installeren. Ik kocht toen een brander bij een pc boer en voor de OEM prijs kreeg ik XP home OEM mee.
Feitelijk niet juist en aan de andere kant weer wel, immers, ik had nieuwe hardware gekocht. De OEM is eigenlijk bedoeld voor plaatsing op systemen, dus feitelijk / juridisch luidt het antwoord: "Nee, da's niet helemaal jofel".
 
Laatst bewerkt:
Er is een tijd geweest dat de pc-boer bij elk willekeurig stukje hardware een OEM xp versie mocht leveren (een beetje ram was al genoeg). Later is dit bijgesteld en moest er een moederbord gekocht worden om voor een OEM licentie in aanmerking te komen.

Voor Vista zijn weer nieuwe regels en mag het alleen bij een volledig systeem worden geleverd. Wie dat systeem bouwt maakt niet uit, ook al was het bedoeld voor de 'echte' systeembouwers.

Het aanbod wat jij hebt gehad lijkt me al met al niet koosjer, maar dat is niet alleen volgens de regels. Een dergelijk aanbod zou ik sowieso niet doen, je weet nooit of het wel een echte versie is.
 
Een winkelier heeft ook vaak klanten die naast een moederbord geen oem kopen dus met een beetje creatief boekhouden kan hij ze wel los verkopen. ;)

Wat mij betreft niets mis mee, zo blijft het een beetje betaalbaar. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan