Office installatie-CD aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jblommerde

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Ik heb even gezocht of deze vraag al eerder was gesteld maar ik kon hem niet vinden.

Mijn vraag;

Ik heb een MS office 2003 installatie CD (volledige versie) echter nu zou ik graag hiervan een installatie CD maken, waarmee het slechts mogelijk is alleen word-excel en powerpoint te installeren. (Dus de keuze access e.d mag niet mogelijk zijn)
Voor XP kun je bijvoorbeeld een programma als Nlite daarvoor gebruiken, bestaat er ook zo'n programma voor ms Office cd's ??

Alvast bedankt.

Jac

voor zover ik weet zijn het dan standalone versies maar of dat van word enzo appart is weet ik niet.

maar je kan ook de autorun weghalen en je eigen autorun maken in bijvoorbeeld batch
en dan doe je start installer excel en start installer powerpoint op keuze 1 en keuze 2 is exit

Het kan, mbv. een .MST bestand. Dan in Autorun.inf de juiste aanroep zetten, incl. het gebruik maken van die .MST, zoiets als setup.exe TRANSFORMS=Jouw_Gemaakte.MST
Je zult natuurlijk ook het .MST bestand op de cd gezet moeten hebben, bijv. in de hoofdmap van de cd.

Je kunt voor het maken van dat .MST bestand de Office Resource Kit (ORK) gebruiken, die je hier kunt downloaden. Je moet (als ik me goed herinner) dan in de programmagroep "Microsoft Office 2003 Resource Kit" het programma "Custom Installation Wizard" starten.
Meer informatie over ORK zou je hier moeten kunnen vinden.

Directe downloadlink: hier

Verder meen ik me te kunnen herinneren dat je ook een MST bestand kunt maken door de inhoud van de Office2003 cd naar een map op je PC te kopieren, en dan in de Office2003 map op de harde schijf te draaien (bijv. vanaf de commandprompt, nadat je naar die map genavigeerd bent): setup /a
(/a staat dan voor Administratieve setup).

Daarnaast geeft deze link een tutorial van meerdere pagina's hoe je een MST file kunt maken en tegelijk ook updates alvast kunt integreren (zoals SP1 voor Office2003 etc.)

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Leuk, en fantastische reacties, echter programmeren is niet m'n sterkste kant, dus wat hulpmiddelen zou handig zijn........
Maar ik print bovenstaande eens uit en zal eens wat gaan proberen.
"Simpelere oplossingen"zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom, maar hier kan ik al wat mee (hoop ik).

Bedankt Helpmijers !!!!

Jac

Een 'gemakkelijke oplossing' zou natuurlijk kunnen zijn om te gaan kijken in welke .MSI danwel .CAB bestanden de installatieonderdelen van Access e.d. staan, en die er dan proberen 'uit te slopen', maar dan krijg je geen vloeiende installatie, want je creëert daarmee natuurlijk meldingen tijdens de installatie dat bestanden niet gevonden kunnen worden...

De enige nette en mijns inziens juiste methode is het maken van een .MST bestand en die bij de installatie ook te gebruiken.

EDIT: De door anderen aangereikte mogelijkheden met installatie van de individuele onderdelen m.b.v. een batch-bestand ziet er ook goed uit, natuurlijk.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips.

Nog een vraagje, mocht ik nou toch de complete CD willen installeren, echter ik wil dat de KEY, slechts een keer met die CD kan worden gebruikt, is daar een "trucje voor"??

Dat zal niet gaan. Je zult dan dus een .MST bestand moeten samenstellen zónder de CD-key erin. Die dan met een juiste autorun.inf + de installatie-bestanden op CD zettten.
De CD dan uitleveren met (bijv. op papier) de CD Key die gebruikt mag worden, zodat die tijdens de installatie door de gebruiker ingetypt kan worden.

Tijs.

OK BEDANKT,

Dan zal ik het nu is gaan proberen, ik zal het resultaat hierop vermelden.

groeten,
Jac

Nou helaas is het me niet gelukt, ik vond het toch allemaal iets te onduidelijk om die * MST -file te maken en dan vervolgens weer op CD te branden.
Ik ben zelf het programma maar gaan installeren zodat mijn CD en mijn Code niet in ongewenste handen kwam.
Uiteraard sta ik altijd open voor nadere uitleg of meer opties.
Ik zal de vraag wel als opgelost beschouwen, anders blijven de reacties maar komen.

Allen bedankt !! en reageer nog gerust als je nog wat weet he !!!

Jac

Goed, zonder nu al te veel te gaan voorkauwen:
1. Kopieer de inhoud van de CD naar een map, C:\OFF2003
2. Installeer de Office Resource Kit (zie eerdere link)
3. Open de CIW (Custom Installation Wizard) in de Resource Kit programmagroep
4. Er wordt gevraagd welke .MSI bestand je wilt openen. Kies (afh. van de versie Office2003 je hebt (Professional, Standard etc.)) het bestand C:\OFF2003\Office\PRO11.MSI danwel C:\OFF2003\Office\STD11.MSI
5. Kies Create a new MST
6. Geef aan dat de nieuwe MST opgeslagen moet worden als C:\OFF2003\OFF2003.MST
7. Doe je aanpassingen, dus geef aan welke hoofd-onderdelen niet beschikbaar zijn, welk (sub-)onderdelen wel beschikbaar zullen zijn, in welke map het geïnstalleerd moet worden etc.
8. Zodra klaar, sla het MST bestand op.
9. Kopieer (veiligheidshalve) het MST bestand ook naar C:\OFF2003\Office
Het bestand moet in ieder geval beschikbaar zijn in de map waar SETUP.EXE staat (zie punt 10.)
10. Open C:\OFF2003\Office\FILES\SETUP\SETUP.INI, en geef in de sectie [MST] de naam van MST bestand aan:
[MST]
MST1=OFF2003.MST
11. Sla SETUP.INI op, en kopieer 'm (veiligheidshalve) ook naar C:\OFF2003\Office
Het bestand moet in ieder geval beschikbaar zijn in de map waar SETUP.EXE staat.
12. Brand de inhoud van C:\OFF2003 naar een cd, zodanig dat de mapinhoud van C:\OFF2003 in de hoofdmap van de cd komt (dus dat bijv. autorun.inf in de hoofdmap van de cd staat en niet in een submap OFF2003).

PS: Voor Office XP staat een NL handleiding hier. Dat zou je een idee moeten geven wat je kunt doen in de Custom Installation Wizard, want het idee is hetzelfde bij Office 2003.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Je bent geweldig !!

Nou zo gedetailleerd..... als het me nou niet gaat lukken.....dan.....nee laat maar.

Hartstikke bedankt voor deze uitleg, ik print hem uit en ga het nogmaals proberen.
Zal wel volgende week worden want heb het momenteel weer druk.
Maar...je hoort van me !!

Nogmaals bedankt.

Jac

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan