• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Office RibbonX Editor

Status
Niet open voor verdere reacties.

Symphysodon

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2012
Beste Forummers,

Ik weet niet zeker of deze vraag op het goede forum staat maar het gaat uiteindelijk wel over Excel.

In de Ribbon van Excel heb ik in het menu met de Office ribbonX Editor een extra menu toegevoegd.
Ik heb twee vragen:
Hoe krijg ik alleen tekst in een passend vak en is het mogelijk om op het moment dat ik met de muis boven de tekst sta het vak blauw wordt en de tekst wit.
Met de eerste vraag heb ik met de onderstaande code een groot vak met de menutekst en een pijltje. Ik zou graag een passend zonder het pijltje met alleen de tekst willen.
Code:
<customUI xmlns="http://schemas.microsoft.com/office/2006/01/customui">

<ribbon>
    <tabs>
      <tab id="MyCustomTab" label="Charts" insertAfterMso="TabHome">

<group id="customGroup1">
          <menu id="MyFiles" label="File" >
            <button id="customButton1" label="Print"  onAction="maenMacro1" />
            <button id="customButton2" label="Print Setup"  onAction="maenMacro2" />
            <button id="customButton3" label="Save"  onAction="maenMacro3" />
            <button id="customButton4" label="Save as"  onAction="maenMacro4" />

</menu>
        </group>

Eigenlijk nog een derde vraag: Is bovenstaande opzet afdoende voor Excel van office365 of moet ik de code van JKP gebruiken. Het lijkt vooralsnog wel te werken.

Alvast bedankt.

mvg
Marco

Laatst bewerkt:
Waarom gebruik je niet de Quick Access Toolbar voor deze standaardfunkties ?

Wat bedoel je met standaard functies? De functies Save, Save as etc zijn geen standaardfuncties zoals in Excel maar verwijzen naar specifieke userforms en modules.

Dan moeten ze geen gebruik maken van de standaardelementen en/of namen.(basiskennis VBA).

Niet voor de label van een knop of een label van een element in de ribbon. Toch?
Het is ook gek want ik krijg verder geen foutmeldingen en dat krijg je bijvoorbeeld wel als je een tabbladnaam veranderd in bijvoorbeeld 'overzicht' van de gereserveerde naam: revisieoverzicht.

Ik heb nu wel excelcontrols gevonden maar nog niet hoe ik de grootte van het kader aan kan passen.
Met cellAlignmentOptions policy ID: 11882?? of eerder: ConditionalFormatting?

Kan je misschien een plaatje maken met wat je bedoelt? Ik kan het uit je beschrijving niet echt opmaken.

Zoiets:
Bekijk bijlage 356296
Naast de Start knop heb ik een Chart knop toegevoegd met een aantal keuzes. Het vak (grijs) waarin de keuzes staan is veel te hoog, het moet net zo hoog zijn zoals de vakken : Bestand Start enz. Naast de keuze staat een pijltje wat aangeeft dat er een uitrolmenu is. Dat pijltje mag weg. Het uitrolmenu zelf staat weergegeven in een wit vak. Dat vak is ook veel te groot.

Ik ben me al aan het inlezen, maar het is best ingewikkeld.

Ik zou beginnen met de voorbeelden van Ron de Bruin op rondebruin.nl

Ik kan je bijlage niet openen.
Je krijgt een groot grijs vlak als je de attributen niet voldoende benut. Probeer dit eens, dan ziet het er al wat beter uit denk ik:

Code:
<customUI xmlns="http://schemas.microsoft.com/office/2009/07/customui">
    <ribbon>
        <tabs>
                <group id="customGroup1" label="Mijn Charts group">
                    <menu id="MyFiles" label="File" imageMso="ColumnContentTypeSetting" size="large">
                        <button id="customButton1" label="Print" onAction="maenMacro1" />
                        <button id="customButton2" label="Print Setup" onAction="maenMacro2" />
                        <button id="customButton3" label="Save" onAction="maenMacro3" />
                        <button id="customButton4" label="Save as" onAction="maenMacro4" />
                    </menu>
                </group>
            </tab>
        </tabs>
    </ribbon>
</customUI>

De Office applicaties laten weinig mogelijkheden van de ribbon onbenut, laat je daardoor inspireren. Als je bij een mouseover wilt dat het vak paars wordt en de tekst roze, en zoiets gebeurt nergens in een office ribbon, ga er dan maar vanuit dat het niet kan. Als je het zeker wilt weten kun je het in de documentatie opzoeken. In dit geval: nee, dat kan niet (en dat is maar goed ook).

Merk overigens op dat ik in het voorbeeld de 2009 namespace gebruik, die ondersteunt meer functionaliteit dan de oude 2006.

Het invoegen van een eigen menu na Home is eigenlijk not done. Stel je voor dat iedereen die een addin maakt dat doet.

Veel plezier met het ontdekken van de ribbon.

Ik kan de jpeg wel openen?

De aanpassing is zoals ik het niet wil. Maar ik weet al iets meer.

Wat ik graag zou willen is dat de buttons onder de ribbonTabs als single line worden weergegeven zoals de ribbon Tabs zelf. Ik had iets gevonden als: SingleLineRibbon maar dat geldt voor een toggle button.

Het pijltje waar ik het over had is de: Dialog Launcher en die mag weg als dat mogelijk is.

De kleur van de button met tekst hoeft niet perse meer aangepast te worden want de mouse over werkt op zich al goed genoeg. De kleur wordt alleen niet blauw maar grijs.

mm misschien kan het wel niet. De Tabs worden als Singline weergegeven en het lint daaronder heeft waarschijnlijk een vaste hoogte waar je vervolgens alles in kunt stoppen.

Ik heb een lijst met imageMSO afbeeldingen gevonden en ga wel proberen het lint daarmee op te vullen zoals in jou aanpassing.

Dit is het geworden:
Code:
<customUI xmlns="http://schemas.microsoft.com/office/2009/07/customui">
    <ribbon>
        <tabs>
                <group id="customGroup1">
                    <menu id="MyFiles" label="File" imageMso="ChartPlacement" size="large" >
                        <button id="customButton1" label="Print" onAction="maenMacro1" />
                        <button id="customButton2" label="Print Setup" onAction="maenMacro2" />
                        <button id="customButton3" label="Save" onAction="maenMacro3" />
                        <button id="customButton4" label="Save as" onAction="maenMacro4" />
                    </menu>
                </group>
        <group id="customGroup2">
          <menu id="MyData" label="Data" imageMso="ChartEditDataSource" size="large">
            <button id="customButton5" label="Properties"  onAction="maenMacro5"/>
          </menu>
        </group>

<group id="customGroup3">
          <menu id="MyGallery" label="Gallery" imageMso="ChartInsert" size="large">
            <button id="customButton6" label="X-bar"  onAction="maenMacro6" />
            <button id="customButton7" label="Individuals Moving Range"  onAction="maenMacro7" />
            <button id="customButton8" label="Moving Average"  onAction="maenMacro8" />
          </menu>
        </group>

<group id="customGroup4">
          <menu id="MyPoint" label="Point" imageMso="ChartFormatDataPoint" size="large"  >
            <button id="customButton9" label="but9"  onAction="maenMacro9" />
            <button id="customButton10" label="but10"  onAction="maenMacro10" />
            <button id="customButton11" label="but11"  onAction="maenMacro11" />
            <button id="customButton12" label="but12"  onAction="maenMacro12" />
          </menu>
        </group>

<group id="customGroup5">
          <menu id="MySetup" label="Setup" imageMso="PropertySheet" size="large"   >
            <button id="customButton13" label="Characteristics"  onAction="maenMacro13" />
            <button id="customButton14" label="Notes"  onAction="maenMacro14" />
            <button id="customButton15" label="Causes"  onAction="maenMacro15" />
            <button id="customButton16" label="ACtions"  onAction="maenMacro16" />
            <button id="customButton17" label="Rules"  onAction="maenMacro17" />
          </menu>
        </group>

<group id="customGroup6">
          <menu id="MyPref" label="Preferences" imageMso="AutoFormatChange" size="large">
            <button id="customButton18" label="sub18"  onAction="maenMacro18" />
          </menu>
        </group>

<group id="customGroup7">
          <menu id="MyHelp" label="Help"  imageMso="TipWizardHelp" size="large">
            <button id="customButton19" label="Print"  onAction="maenMacro19" />
          </menu>
        </group>

</tab>
        </tabs>
    </ribbon>
</customUI>

Pixel je had het over een addin , maar deze addin is toch gekoppeld aan het bestand? Als ik het bestand afsluit is de Chart Tab in de Ribbon ook weer weg

Een ribbonX aanpassing in een "gewoon" Excel bestand is alleen zichtbaar in dat venster van het bestand, een aanpassing in een add-in is in alle vensters zichtbaar zolang de add-in open is.

Juist.

Ik ben blijkbaar niet de enige die de breedte van het lint aan wil passen. De meeste willen het omdat het veel ruimte kost van het beeldscherm.
Met 'size' heb je alleen de optie "large"en "normal" of je kan het weglaten maar dat is hetzelfde als size="normal". Door gebruik te maken van size="normal" worden de iconen wel kleiner maar het lint zelf niet.

Toch blijkt het wel te kunnen maar dan alleen voor Outlook 2016, Outlook for Microsoft 365 en de Excel on line versie (??), daar heb je de optie Simplified Ribbon en door dat te gebruiken wordt het lint net zo smal als de tekst met iconen.

https://support.microsoft.com/en-us...d-ribbon-44bef9c3-295d-4092-b7f0-f471fa629a98

Is dit niet goed dan? Heb je toch "kleine" menu's?

Bijlagen

• 2021-03-22_15-15-59.png
    2021-03-22_15-15-59.png
    12,2 KB · Weergaven: 44
Jawel maar je blijft die dikke balk van het lint houden en een single line ziet er toch veel strakker uit dan alles maar in 1 groep te stoppen.

Ach, strak, dat is persoonlijk. Ikzelf zou dat "beperkte" lint toch niet gebruiken, ik heb graag alles in beeld.
Ik zou gezien het beperkte aantal sub-menu's denk ik iedere keuze een knop geven. Minder klikken, makkelijker terugvinden welke je nodig hebt.

Het is ook een persoonlijke voorkeur. Mijn eerste opzet was een userform met alle keuzes onder knoppen, maar het nadeel vond ik dat die us altijd in de weg stond (de database en de grafieken zijn blad vullend). Een andere optie wat ik kon bedenken was alle knoppen aan het lint toevoegen maar dat maakte het in mijn optiek ook niet overzichtelijker en dit leek me wel een elegante oplossing. En het is ook nog leuk om te doen :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan