snb
Verenigingslid
- Lid geworden
- 12 jun 2008
- Berichten
- 19.728
Geacht forum,
Sommigen van u lijken de beschikking te heben over diverse versies van Excel.
Het lijkt erop dat die verschillende versies andere dingen doen met de export van gegevens naar een csv-bestand.
Het ene Excel-programma produceert een bestand met als lijstscheidingsteken een komma ( , ), het ander gebruikt daarvoor de puntkomma ( ; ). In beide gevallen zijn de internationale instellingen van Windows identiek:
- lijstcheidingsteken puntkomma ( ; ),
- decimaalscheidingsteken een komma ( , ) en het
- getallenreeksscheidingsteken een punt ( . ).
Dan blijven ter verklaring van het verschil 2 mogelijke variaties over:
de versies van Excel (200, 2003 en 2007)
de eigenschappen van Office: de Nederlandstalige versie vs. de Engelstalige versie.
Mijn vermoeden is dat het aan de taalversie van Office ligt.
Mijn vraag is nu;
- kunnen bezoekers van dit forum bevestigen dat de Engelstalige Officeversie bij de opslag van een csv-bestand de komma als lijstscheidingsteken gebruikt (en en passant aanhalingstekens toevoegt aan cellen die een komma bevatten) ?
- kunnen bezoekers bevestigen dat de Nederlandstalige Officeversie hiervoor de puntkomma gebruikt (zodat ook de toevoeging van aanhalingstekens overbodig is) ?
Het gaat mij om de volgende aktie:
Alvast bedankt voor het meedenken...
Sommigen van u lijken de beschikking te heben over diverse versies van Excel.
Het lijkt erop dat die verschillende versies andere dingen doen met de export van gegevens naar een csv-bestand.
Het ene Excel-programma produceert een bestand met als lijstscheidingsteken een komma ( , ), het ander gebruikt daarvoor de puntkomma ( ; ). In beide gevallen zijn de internationale instellingen van Windows identiek:
- lijstcheidingsteken puntkomma ( ; ),
- decimaalscheidingsteken een komma ( , ) en het
- getallenreeksscheidingsteken een punt ( . ).
Dan blijven ter verklaring van het verschil 2 mogelijke variaties over:
de versies van Excel (200, 2003 en 2007)
de eigenschappen van Office: de Nederlandstalige versie vs. de Engelstalige versie.
Mijn vermoeden is dat het aan de taalversie van Office ligt.
Mijn vraag is nu;
- kunnen bezoekers van dit forum bevestigen dat de Engelstalige Officeversie bij de opslag van een csv-bestand de komma als lijstscheidingsteken gebruikt (en en passant aanhalingstekens toevoegt aan cellen die een komma bevatten) ?
- kunnen bezoekers bevestigen dat de Nederlandstalige Officeversie hiervoor de puntkomma gebruikt (zodat ook de toevoeging van aanhalingstekens overbodig is) ?
Het gaat mij om de volgende aktie:
Code:
Sub bewaar()
Activeworkbook.Saveas "C:\test", xlcsvWindows
End Sub
Alvast bedankt voor het meedenken...
Laatst bewerkt: