Officiële licentie WinXP Home hergebruiken??

Status
Niet open voor verdere reacties.

VTeun

Banned
Lid geworden
17 feb 2003
Berichten
1.794
Hoi,

Ik heb een pc, waarvan het moederbord naar de kl**en is.
De productcode staat op een officiële sticker op de kast; de originele cd van XP-home zit erbij.
Kan ik deze licentie hergebruiken op een nieuwe pc?
 
Laatst bewerkt:
ja...als deze nog maar 1 keer geactiveerd is dan kan dat.
Anders zul je microsoft even moeten bellen en je verhaal doen.
 
ja...als deze nog maar 1 keer geactiveerd is dan kan dat.
Anders zul je microsoft even moeten bellen en je verhaal doen.

Hoi,

Weet je toevallig het 'servicenummer' bij microsoft hiervoor. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
 
Als u Windows XP via de telefoon wilt activeren, belt u het gratis* telefoonnummer dat op het beeldscherm wordt weergegeven. Een deskundige van de klantenservice vraagt u naar de installatie-id die op hetzelfde beeldscherm wordt weergegeven. Dit nummer wordt in een database ingevoerd en u krijgt van de deskundige een bevestigings-id terug. Nadat u de bevestigings-id hebt opgegeven, is het activeringsproces voltooid.

dat is wat microsft er over schrijft.
 
Als u Windows XP via de telefoon wilt activeren, belt u het gratis* telefoonnummer dat op het beeldscherm wordt weergegeven. Een deskundige van de klantenservice vraagt u naar de installatie-id die op hetzelfde beeldscherm wordt weergegeven. Dit nummer wordt in een database ingevoerd en u krijgt van de deskundige een bevestigings-id terug. Nadat u de bevestigings-id hebt opgegeven, is het activeringsproces voltooid.

dat is wat microsft er over schrijft.

Dat verschijnt als je de nieuwe installatie wil activeren en het lukt niet automatisch. maar als het een oem licentie/sticker was/is mag je hem niet op een andere pc gebruiken (hoor bij de machine waar de sticker op zit.)
 
Laatst bewerkt:
Ellasar,
Het is de originele kast met een ander moederbord......
 
Ellasar,
Het is de originele kast met een ander moederbord......
En ik weet, n.a.v. een akkefietje met een computer van een collega afgelopen week, dat Microsoft dan zegt dat het een nieuwe computer is.
 
En ik weet, n.a.v. een akkefietje met een computer van een collega afgelopen week, dat Microsoft dan zegt dat het een nieuwe computer is.

Betekent dit dan kortweg, dat je bij een defecte pc de versie van Windows niet meer zou kunnen gebruiken op een nieuwe .... ?
Dat lijkt me toch stug.
 
Betekent dit dan kortweg, dat je bij een defecte pc de versie van Windows niet meer zou kunnen gebruiken op een nieuwe .... ?
Dat lijkt me toch stug.
Je kan altijd bellen en proberen, maar wat mijn collega ook zei hij kreeg het niet geactiveerd. Microsoft bleef volhouden dat het om een nieuwe computer ging en mijn collega bleef volhouden dat dat niet zo was en dat het om een nieuw moederbord ging.
 
Hoi allen,

De situatie is alsvolgt:
Ik heb voor degene van wie die pc was van alles geprobeerd om de pc weer aan de praat te krijgen, echter zonder resultaat.
De pc is al wat ouder, zo'n jaar of vijf tot zes en als 'zuinig' model geassembleerd. Geen 'merkpc' dus.
Zunig in die zin: 256 Mb ram, harde schijf van 20 Gig ..... etc. etc.
Vervangen moederbord en hergebruik van bestaande onderdelen had dus weinig zin en ze heeft een andere aangeschaft.
Bij de pc zat inderdaad een OEM versie van XP home.

Waar het me nu eigenlijk om gaat is het volgende:
1. Je koopt een pc
2. Je koopt een licentie van Windows XP

De pc wordt onbruikbaar. Heeft Microsoft nu het recht om te zeggen: u mag die licentie niet meer gebruiken voor een nieuwe computer.
Wellicht kan iemand me vertellen waar ik kan terugvinden of dat juridisch steekhoudend is voor Microsoft.
 
Hoi !

De OEM-versie van een XP- PC wordt gekenmerkt, behalve door wat merk-aanduidingen, door een z.g. RSDT-string (= Root System Description Table) in het bios van het mobo.

De OEM-XP-CD herkent aan deze table de juiste merk-PC, voeg daarbij de juiste key en XP zal installeren en automatisch aktiveren.

Voorbeeld: Op deze PC staat onder ACPI-RSDT:

OEM-ID:_Asus_
OEM Table ID: notebook
etc.

Weliswaar is m'n PC geen Asus en laat staan een notebook, maar dat zal mijn pret dus niet drukken.

Alle door Asus/Microsoft geleverde software is bij mij dus volledig legaal en nooit geen aktiverings-problemen.

En dat allemaal door 60 bytes in het bios........

Greetz,

Harry.
 
Bij de pc zat inderdaad een OEM versie van XP home.

Waar het me nu eigenlijk om gaat is het volgende:
1. Je koopt een pc
2. Je koopt een licentie van Windows XP

De pc wordt onbruikbaar. Heeft Microsoft nu het recht om te zeggen: u mag die licentie niet meer gebruiken voor een nieuwe computer.


Dat is niet de situatie :)
de situatie is als volgt
1. Je koopt een PC met OEM licentie XP
2. niets

die licentie is alleen voor die pc en hoort daarbij (ongeacht of het mogelijk is om hem te verhuizen naar een andere machine)

Sinds 2005 moet het een compleet geassembleerd systeem zijn (http://blogs.msdn.com/mssmallbiz/archive/2005/09/07/461950.aspx)
waar de OEM bij hoort. Dus theoretisch zou je ook niets mogen vervangen in het systeem
Dus de licentie hoort bij het oude systeem en mag niet meegenomen naar een ander.

ALs je de licentie mee wil kunnen nemen naar een andere machine ben je meer geld kwijt aangezien je dan een retail versie moet gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan