Oke vraagje (voor de puzzelaars)...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ichat

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2002
Hoi voor de wat geroutineerdere Nerds onder ons heb ik een raadsel, waarvan ik op dit moment zelf al 3uur geen antwoord op weet...

om dit raadsel op te lossen mag je gebruikmaken van:

#een pc met windows 98se 2 (met enkele beperkingen zoals geen support voor none-atapi-cdrom & geen correcte drivers geinstalleerd).
# 2 hdisks
# none-atapi-compatible-cdrom-speler
# GEEN DISKETTE-STATION
# werkende Internet-aansluiting

Wat is de vraag....

De vraag is.. ik heb een OS-instal-cd hoe ga ik het voor elkaar krijgen om in dos te booten, met de gewenste standaard driver voor cdrom, zodat ik de hdisks kan formatten repartitioneren en er een nieuw OS op kan zetten, (let op de cdrom-speler is NIET compatible met ATAPI dus word niet standaard door bios herkend).

Om even heel precies te zijn, welk cdrom merk/type heb je wel?

Werkt die CD-rom wel in Windows 98 (via geluidskaart of zo) ?

1. Leen ergens een wel comptinable cd-rom drive (en stel de bios goed in cdrom voor hardeschijf)
2. Formateren
3. De win 98se cdrom der in die is bootable dus kun je meteen beginnen met instaleren.

Ga ik door voor de was machine ?

ps : kijk eens even of je nog ergens een oude pc hebt met een 2,4,8 speed cdrom drive of een diskette station. Dit lijkt mij de makkelijkste oplossing.

tja..

op dit moment geen enkele support voor de cdrom...

tja en wat voor merk 't is. .... jouh gok is even veel waard als de mijne...

vooralsnog ga ik er een beetje vanuit dat een standaard driver zoals mscdex 'm wel zal kunne aanscpreken... maar ja, dan zit ik nog altijd, met 't probl. dat ik er niet zomaar een bootdisk in kan stoppen :P

mss een idee een eigen bootup-reeks te maken maar dan nog eff de vraag waar haal je de losse bestandjes vandaan en welke heb je prcs nodig.. en welke eventuele bestanden moeten herschreven/geweizigt worden... ( liefst een versie zonder ramdrive. ik heb daar een hekel aan...).

alvast tnx. ...

Gokken hoeft niet, staat meestal gewoon op de CD-romspeler zelf. Maar goed, mijn gok is de CR-562 of aanverwant apparaat. Deze worden aangestuurd via een aparte CD-rompoort op oude geluidskaartjes.

Optie van Dolphin is er een, een andere is de 2e harde schijf tijdelijk in een andere PC hangen, de installatie-bestanden (de map \win98 van de CD-rom) er naar toe kopieëren en dan terugplaatsen en daarna vanaf die plek de installatie uitvoeren.

ai... euh, tja

tja,
beetje jammer dat ik niet echt een goede cdrom drive heb (die ik zomaar ergens uit kan breken, bovendien.
zelfs dit ik dit, had ik nogsteeds 't probleem dat ik daarna nog geen cdrom zou hebben, erg lastig als je nieuwe software installeerd..
----
die cdrom-ding zal 't toch moeten gaan doen,
---- alleen een beetje jammer dat ik geen idee heb hoe ik er achter ga komen welke driver ik voor 't pokkeding moet hebben...

Re: ai... euh, tja

Geplaatst door Ichat
alleen een beetje jammer dat ik geen idee heb hoe ik er achter ga komen welke driver ik voor 't pokkeding moet hebben...

Ik wel, maar daarvoor moet ik echt een merk/type weten. En ik wil weten waarmee die CD-rom verbonden is (via de brede flatkabel).

re

ja hij is met een gewone flatkabel verbonden naar ide-

owja ik ben er immidels wel uit dat 't .... pokke ding stamt ergens uit 't jaar, *96 ofzo..

hmmz, mss heb je hier wat aan... (owja zit geen sticker op,

Met een flatkabel verbonden met je IDE-poort. Dat staat haaks op je bewering dat het geen ATAPI CD-rom is.

Als je de achterkant bekijkt moet er ergens jumper-positie's zijn. Wat staat door boven? (Master/slave/CS of ID 0,1,2,3 of iets anders ?)

...

tja kijk wat dat kokke ding prcs fout heeft weet ik niet, maar als ik m'n bios opdract geef op m'n hdisks op te sporen, krijg ik akeen 'm 2 hdisks te zien, en niet de cdrom, en, als ik dan m'n mobo zeg dat ik een cdrom driver heb, krijg ik toch dat 't divice incomatible is met atapi.

dus wat mij betreft is ie dus toch niet goed compat met atapi

Neuh, niet echt. Dikke kans dat als die CD-rom wel zo gewerkt heeft, het gewoon een IDE/ATAPI CD-rom is. Probeer eens een standaard bootdiskette van Windows 98 (niet van 95, die heeft geen standaard CD-drivers)

In het BIOS hoeft niet persé de vermelding voor een CD-rom te staan. De CD-rom wordt namelijk niet aangestuurd via het BIOS maar via aparte drivers.

Je liep bij oudere moederborden inderdaad nog wel eens het risico dat de bios vond dat het geen ATAPI cd-rom was, terwijl dit wel degelijk wel zo was. De cd-rom was dan meestal heel wat jonger dan de bios.
Gewoon eigenwijs er een bootable cd-rom in stoppen, tegen de bios vertellen dat 'tie van cd-rom moet opstarten en 99 van de 100 keer startte het geheel gewoon op.

Staan er trouwens werkelijk geen kenmerken op de cd-rom? Nummers, Fcc-code enz.??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan