ombouw oud systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik had een oude platte desktop 386 hier liggen en daar wilde ik een oud P90 mobo inzetten wat ik nog in de kast had liggen om daar linux op te gaan draaien.

Ik heb her mobo passend gekregen maar kom er nu achter dat het mobo 3 voedingsstekkers heeft ipv de gebruikelijke 2 naast elkaar. De derde is een aparte 3.3v connector .

Aangezien de voeding in de 386 dat niet heeft zit ik mij af te vragen of de voeding van 386/486 niet nog gelijk was aan die van de eerste pentiums ?

Nico

De derde is enkel 3.3V zeg je? Deel de 3.3V van de voeding dan gewoon (met een kroonsteentje oid) en sluit hem aan op dat pinnetje.. Moet te doen zijn lijkt me.

Hmm.. deze voeding heeft geen 3.3 v :(
Dacht dat dat pas vanaf ATX systemen gold en niet voor een oude P90. Heb me blijkbaar vergist denk ik >?

Nico

Ik dacht ook dat de eerste ATX pas 3,3 hadden. Kun je de oude voeding ook niet overbouwen ?

Geplaatst door JBS
Ik dacht ook dat de eerste ATX pas 3,3 hadden. Kun je de oude voeding ook niet overbouwen ?

Helaas niet omdat ik alleen het mobo maar heb. Het is trouwens een tulip TC44 en Tulip blijkt al vanaf de eerste Pentium met een 3.3V te werken (zie plaatje)

Jammer want voor een linuxmachine was het perfect geweest met video en Netwerkkaart onboard :(

Nico

Bijlagen

• mobo.jpg
    mobo.jpg
    15,7 KB · Weergaven: 25
Doe ik al regelmatig hoor :)
Maar had zoveel oude 386 nog staan en toevallig 2 p90 mobo's liggen dus ik dacht probeer het.

Heb nu zolang de 386 weer in oude staat en draait alweer met 2 MB geheugen , 40 MB harddisk en windows 3.1 :D :D

Anders tap je 3.3V af van de 5V-lijn, deze heeft toch genoeg vermogen. Je zal wel geen weerstandje kunnen gebruiken (vermogen veel te klein), je zal een trafo nodig hebben.

Ik ben bang dat dat een beetje erg veel werk gaat opleveren en wellicht mer kost dan het systeem waard is.

Als je een trafo gaat gebruiken moet je nl ook weer eerst de gelijkspanning omzetten in wisselspanning.

Als het nu om de +5 of +12 volt ging dan zou ik met een enkel poweric uit de voeten kunnen. Maar voor 3.3 is niets dus dat moet je dan zelf maken.

En ik denk dat ik voor minder geld een p100 mobo koop die geen 3.3 gebruikt :)

Nico

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan