• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omschrijving uit index plaatsen op de werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim135

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
Ik heb een excel bestand met 200 tabbladen en de tabbladnaam staat ook in g1
op de betr tabbladen
Het 1e tabblad is het indexbladDaar staat in
kolom b alle tabbladnamen en in
kolom d staan korte omschrijvingen over de inhoud v.h. betreffende tabblad
Nou ben ik al dagen bezig om die korte omschrijvingen van Tabblad 1 op het betreffende tabblad zelf te plaatsen
Maar dat wil mij maar niet lukken. Ik dacht nl dat het met de indirect functie zou kunnen
=INDIRECT(g1&'db1!"D")
g1 =de plaats op de tabbladen waar de tabbladnaam staat
db1 is het index tabblad en
D =de kolom op DB1 waar de korte omschrijving staat
Of het kan helemaal niet met de indirect functie of ik ben vreselijk aan het klungelen
Ik krijg alleen maar foutmeldingen
Is er misschien iemand die de oplossing weet of is hetmisschien wel via een andere functie op te lossen
bij voorbaat dank

Geen INDIRECT. Je zal de tabbladnaam moeten opzoeken in het overzichtsblad. Probeer een VERT.ZOEKEN functie. Je haalt dan de omschrijving op.

Of begrijp ik het verkeerd?

Wigi

Maar dan moet ik toch handmatig 200 tabbladen door voor de vert.zoeken functie omdat ik dat niet in één en dezelfde formule geldend voor alle tabbladen kan krijgen
Of zie ik dat verkeerd het zoekcriterium is toch een directe cel verwijzing

Selecteer op de bladtabs onderaan het eerste tabje. Dan Shift indurkken en het laatste tabje selecteren.

Dan de formule neerzetten:

=VLOOKUP(G1;opzoektabel;3;FALSE)

en Enter doen. opzoektabel verwijst naar basistabblad en heeft absolute verwijzing.

Dan de selectie van de bladen terug ongedaan maken door op een niet-geselecteerd tabje te klikken.

Wigi

Ik weet niet oof ik nu iets fouts doe
dit is de formule die er nu staat
=VERT.ZOEKEN( G1;'DB 1'!B2: D5;3;0)
de tabelmatrix is maar een klein stukje om te testen
Maar dan wordt de map geopend waar de exelbestanden staan en er komtde melding []een waarde is niet beschikbaar voor de formule of functie en in de cel N/B
Wat heb ik nu nog fout ik zie het niet

Hang dan maar een klein stukje van het bestand bij, eerst zippen. En zeker geen 200 tabbladen... (dat is zelfs nooit een goed idee, vroeg of laat crasht dat bestand...)

Oké Maar dan moet ik eveneen klein stukje gaan maken dat duurt even iets langer

Als je dat opzoekbereik op DB 1 een naam geeft (Invoegen - naam) en verder het systeem van Wigi hanteert moet het toch in één keer goedgaan?

Laatst bewerkt:
Aan rob

Ook de matrix een naam geven lost niets op bij mij hij blijft een foutmelding geven

Op DB 2 stond een spatie aan het begin van G1, maar deze stond niet in de verborgen lijst op DB 1. Het luistert echt heel nauw: waar je naar zoekt moet ook echt in de lijst staan. De naam geven heeft als voordeel dat je het bereik makkelijker kunt aanpassen, namelijk alleen bij de naam en niet op ieder blad.

Volgens mij moet het nu lukken.

Het is

=VERT.ZOEKEN(G1;' DB 1'!$B$2:$D$5;3;0)

Dit werkt wel als je in het eerste blad in cel C2 dit zet:

db 2

Dus spatie ervoor. Vervolgens formule doorvoeren.

Je brengt jezelf in de problemen met al die spaties, zoals nu blijkt. Zelfs een tabbladnaam beginnen met een spatie ... :confused: geen goed plan als je het mij vraagt.

Wigi

Plak in G1, terwijl je meedere tabs markeert:
Code:
=DEEL(CEL("bestandsnaam");VIND.ALLES("]";CEL("bestandsnaam"))+1;300)
en je krijgt de naam van het tabblad met dank aan Wigi.

WIGI hartelijk bedankt HET WERKT
en Rob dat van jou werkt ook.ik zal de formule gelijk in het programma zetten dus ook bedankt
Ik had de namen er destijds op laten zetten met een macro
M.vr.gr
Wim135

Wigi,

Je weet ook niet van ophouden :)

Wigi,

Je weet ook niet van ophouden :)

Hoi

Als je bedoelt dat ik wat aan het "zagen" was :)

Het is niet voor mijn plezier dat ik zoiets zeg, ik waarschuw enkel...

Heb het al veel te veel meegemaakt dat grote bestanden "ineens" (ahum) crashen. 200 tabbladen is enorm veel voor 1 bestand.

Over die spaties: vermijd die en de formules worden wat duidelijker, gemakkelijker en minder kans op fouten. Dat is mijn ervaring toch, iedereen doet wat hij/zij wil uiteraard.

Groeten

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan