• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omzet optellen per postcode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Biereco

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2006
Ben even aan het zoeken geweest op het forum maar kom er niet helemaal uit als excel leek.

Zou graag van een financieel overzicht alle omzet uit een bepaald postcodegebied bij elkaar willen optellen. De klanten staan op alfabetische volgorde.

graag zou ik alle omzet uit postcode bereik 1000 t/m 1099 wille optellen en vervolgens 1100 t/m 1199 enz. en dit allemaal weergeven op een nieuw blad.

Alvast bedankt.

Frank

Frank,

Zoek eens naar de functie '=SOMPRODUCT' in de Help van Excel, of hier op het forum.

Hoi,

Je zou met de functie =SOM.ALS() iets kunnen doen (of de functie van mijn 'voorganger' hierboven).
Probleem is echter, dat je in de kolom postcode uiteraard niet alleen te maken hebt met de vier cijfers, maar ook met twee letters en mogelijk een spatie.
Hiervoor zou een tussenoplossing kunnen zijn een (evt. verborgen) tussenkolom met daarin alleen de eerste vier tekens uit de kolom postocde, of je formule zodanig opbouwen dat met de functie =RECHTS() alleen gekeken wordt naar de eerste vier tekens in deze kolom.
Voorwaarde is wel, dat de postcodes consequent op de juiste manier zijn ingevoerd.

Laatst bewerkt:
Heb de boel een beetje veranderd:
1: Kolom B wordt tekst als je de formule =LINKS gebruikt, is nu =LINKS($A3;4)*1
2: Postcodes gesplitst om ingewikkelde formules te voorkomen.
3: Formules erin gezet.

Bijlagen

Hoi Harry,

Bedankt, dit is precies wat ik wilde hebben.

Drie mogelijkheden: sommen.als, 2 x som.als en somproduct. Aan jou de keuze. De postcode op je eerste blad moet je aanvullen met *1 om er getallen van te maken.

Edit: Harry was me voor, maar sommen.als is nieuw voor mij, dus dat kostte wat tijd om te doorgronden:confused:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Rob,

Ik vind de SOMMEN.ALS op zich wel de mooiste, maar niet iederen heeft Excel 2007 of hoger op de Pc staan (TS wel zag ik).
Wil je het als bijlage per mail verzenden, is het altijd de vraag of het aan de andere kant werkt.
Maar over een paar jaar zullen we dat probleen wel niet meer hebben.

met een draaitabel en groeperen per 100 van de postnr kom je er zonder formules van af

Bijlagen

met een draaitabel en groeperen per 100 van de postnr kom je er zonder formules van af
Ik kom dit vaak tegen, maar heb mijn eerdere pogingen er iets mee te doen gestaakt, omdat ik een draaitabel niet aan de praat krijg. :confused:

Heb de boel een beetje veranderd:
2: Postcodes gesplitst om ingewikkelde formules te voorkomen.
Harry,

In mijn voorbeeld zie je dat de formules niet zo ingewikkeld worden als je dat niet doet.

Laatst bewerkt:
Harry,
In mijn voorbeeld zie je dat de formules niet zo ingewikkeld worden als je dat niet doet.

Nee, valt best mee Rob voor een kundige.

Maar ik was vergeten om er de opmerking bij te zetten dat je de postcodes kunt doorvoeren als je twee cellen selecteerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan