• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omzet per maand uitrekenen op basis van start- en einddatum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zaneta

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2021
Berichten
5
Hallo, ik ben op zoek naar een formule die de omzet van honderden projecten per maand kan uitrekenen, rekening houdend met de exacte start- en einddatum per project. Voorbeeld project:
Start 7-2-2021 eind 25-11-2021 omzet € 25.000,-
Ik wil dus weten wat de omzet is van januari, februari, etc. maar ik moet rekening houden dat er maar (28-7) 21 dagen waren in februari en geen 28 dagen. Dit geldt ook voor november. Wat hier ook lastig aan is, is dat er om duizenden projecten gaat met verschillende looptijden.
Kan iemand mij helpen?
Groetjes, Zaneta
 
Welkom. Honderden en duizenden zal niet uitmaken. Wat wel uitmaakt zijn variabele gegevens. 21 dagen in februari, is variabel hoe kan een helper dat weten. Wat is dan een maand? Geef eens een voorbeeldbestand en geef aan wat de gewenste uitkomsten zijn.
 
Laatst bewerkt:
aanvullende info

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Ik heb nu simpele berekeningen gemaakt om tot de gewenste uitkomsten te komen, maar hier moet er iets anders voor bedacht worden. Daarnaast twijfel ik of ik met het werkelijke aantal dagen moet werken. Volgens mij wordt de formule hierdoor nog lastiger. Mocht dat niet lukken dan kan ik wellicht standaard ervan uitgaan dat een maand gelijk is aan 30 dagen? Is dat makkelijker om door te rekenen?
Ik voeg hierbij ook het bestand met mijn berekeningen.
 

Bijlagen

  • Productieprognose test Daav inschrijvingen euro v1.xlsx
    1,4 MB · Weergaven: 25
Als het aantal dagen in de maand variabel is dan moet je dat toch opgeven. Wat heeft het aantal dagen tussen startdatum en einddatum voor zin voor een berekening per maand? Immers de dagen opgegeven in de maand tellen voor een berekening.
Zie eenvoudig voorbeeld.
Bekijk bijlage Omzet per maand naar aantal dagen.xlsx
 
Jouw berekening is duidelijk, maar ik zoek een formule die het aantal dagen van elk maand per project juist zelf uit gaat rekenen op basis van start- en einddatum. Ik heb te veel projecten om handmatig het aantal dagen per maand op te voeren. Is gewoon te veel werk.
 
Dan bedoel je waarschijnlijk het aantal werkdagen in een maand. Daar moeten de experts dan maar een antwoord op geven.
 
Code:
=E2/NETTO.WERKDAGEN(F2;G2)
Hiermee bepaal je het aantal werkdagen tussen 2 datums.
Eventueel kun je nog een 3e parameter toevoegen voor de feestdagen.
 
Voorbeeld project: Start 7-2-2021 eind 25-11-2021 omzet € 25.000,-
Nee, ik denk dat ik nog steeds niet helemaal duidelijk ben. Ik ga het nogmaals proberen
1. Ik heb een formule nodig die eerst gaat kijken of het project in januari 2021 valt, zo niet dan €0 zo ja dan, zie punt 2
2. bepalen of het project voor volle maand erbij moet, zo ja dan het aantal dagen van de maand (voor februari 2021 zijn dan 28 dagen)/totaal aantal dagen van het project *omzet, zo niet dan het aantal dagen uitrekenen. Voorbeeld van februari 28-7 = 21/totaal aantal dagen*omzet
Dit moet een standaard formule worden die ik op elk project - ongeacht de start en einddatum- zou kunnen toepassen.
Is dit iets duidelijker?
Het gaat dus niet om werkdagen, maar om het aantal dagen dat een project in een bepaalde maand heeft gelopen.
 
Een poging mijnerzijds in bijlage. Wel ingewikkeld geworden omdat je met dagen wilt werken...
 

Bijlagen

  • vb_Zaneta (AC).xlsx
    11 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Hierbij mijn poging
 

Bijlagen

  • Productieprognose test Daav inschrijvingen euro v4.xlsx
    1,4 MB · Weergaven: 20
Dit begint er zeker op te lijken. Ik ga me even erin verdiepen en kijken of ik de formule snap en of ik nog ergens tegenaan loop als ik deze ga toepassen op mijn projecten.
Super bedankt voor je/jullie hulp!!!
 
Zou me concentreren op die van popipipo ;)

Stukje simpeler en eleganter dan die van mij.

Succes ermee.
 
Edit; lol, zit je even een uitleg te tikken zijn er al weer veel antwoorden.. mijn oplossing is een tussenvorm tussen die van Alex en poppipo.
en het heeft vooral met persoonlijke voorkeur te maken. Als ik alleen maar min-max formules gebruik vind ik de formule altijd lastig te lezen. dus gebruik ik graag een mengvorm van ALs en MAX of min.
De max en min gebruik ik vooral om ongewenste negatieve waarden af te vangen terwijl ik via de ALS graag zie welke datumvelden ik test.

Excel formules zijn soms net als navigatiesystemen, je hebt de kortste, de snelste en de toeristische route naar hetzelfde eindresultaat.

____________________
Ik kom tot de volgende formule op basis van jou informatie, ik heb gezien dat je geen rekening houd met werkdagen, maar alleen met echte kalenderdagen.

Code:
=MAX(0;ALS($F14<=LAATSTE.DAG(O$13;0);ALS($G14>ZELFDE.DAG(O$13;1);MAX(0;ZELFDE.DAG(O$13;1)-MAX($F14;O$13));$G14-O$13);0)*$J14)

om en spagettibord met geneste als te voorkomen heb ik in plaats daarvan de MAX functie gebruikt waarbij de MAX waarmee de formule begint afvangt dat er nooit negatieve omzet getoond kan worden laagste mogelijke omzetbedragis 0 euro.
De eerste als test of de startdatum kleiner is dat laatste dag van de rapportage maand, de tweede als test of einddatum voor de eerste dag van de volgende maand ligt. wordt het aantal omzetdagen voor die maand berekend.

De waar voorwaarde van de 2e als bevat formule het aantal dagen voor de rapportage maand
MAX(0;ZELFDE.DAG(O$13;1)-MAX($F14;O$13))
Deze formule houdt er dus rekening mee dat de startdag later kan liggen dan de eerste van de maand.

in de onwaar voorwaarde van staat de berekening $G14-O$13
Deze wordt alleen gebruikt in de laatste maand als de einddatum voor de laatste dag ligt.

nadat het aantal dagen is bepaald wordt dit vermenigvuldigd met de dagomzet je zou de formule in de J kolom ook nog kunnen integreren, maar voor het voorbeeld vond ik het prima om het even in 2 cellen te laten.


Er is wel 1 klein verschil met jou voorbeeld jij heb voor het eerste project 31-2 gedaan waarbij je 2 maart, de startdatum niet als omzetdag telt ik zag dat achteraf pas en vind het (ook formule technisch) logischer dat de startdag ook een omzet dag

zie bijlage voor de uitwerking
 

Bijlagen

  • Kopie van Productieprognose test Daav inschrijvingen euro v1.xlsx
    1,4 MB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan