Omzetten NFTS --> FAT32 met Partition magic lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pepermuntje

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2001
Ik ben bezig met het opnieuw installeren van Windows XP. Heb inmiddels een oude partitie verwijderd en samengevoegd met mijn C-partitie. Deze is nu 75 gigabyte. Dit is de totale grootte van mijn harde schijf.

Ik wil mijn harde schijf formatteren. Dit kan met nfts niet via een dos-commando. Tijdens het installeren van XP krijg ik ook niet die mogelijkheid te zien. Hij vraagt alleen of ik het besturingssysteem op de C-schijf wil zetten. Daarna komt er normaal een scherm waarmee je de boel kunt formatteren. Dit komt niet. Wat er staat is niet van belang. Ik moet dit bevestigen en dan begint de installatie. In de hoop dat met de originele Windows XP Home cd die bij mijn pc hoort het format-schermpje wel zou verschijnen, besloot ik die er ook nog maar eens in te doen. Gevolg: XP staat nu een keer of 3 op de schijf (2 x Pro en 1 x Home).

Nu wil ik met Partition Magic 8.0 de partitie omzetten van nfts naar fat32, zodat ik met een format commando de boel kan formatteren en helemaal leeg kan halen. Dit werk helaas niet. In PM geef ik aan de schijf te willen converteren, kies voor apply, pc start opnieuw op en vervolgens verschijnt het keuzescherm waarbij ik kan kiezen tussen XP Home en XP Pro. PM begint dus niet met converteren. Na het opstarten kijk ik in PM en zie ik dat er nog steeds nfts bij de partitie staat. Wat nu te doen? Is er een andere manier om te converteren van nfts naar fat32?

Er komt dan toch een scherm waar je kunt kiezen hoeveel partities e.d. je wilt maken? Als je echt helemaal wilt formateren kun je ze gewoon allemaal verwijderen en dan een nieuwe aanmaken. (of meer)

Mij valt nog iets op, had ik net over het hoofd gezien. Tijdens de setup, bij het eerste blauwe schermpje, waarop je de partitie kunt selecteren, staat bij de c-partitie:

< geen schijf in dit station >
Schijf van 76317 MB, 0 met ID 0 op bus 0 <atapi> [MBR]

Dit moeten we dus eerst oplossen. Blijkbaar herkent setup de schijf niet goed. Installeren lukt overigens wel. Als ik bovenstaande c-schijf selecteer en op enter druk, komt er nog een blauw schermpje. Normaal is dit het schermpje waarmee je de format kunt selecteren. Dit komt dus nu niet, waarschijnlijk vanwege bovenstaand probleem met de c-schijf.

De enige mogelijkheid die je in het blauwe schermpje hebt is dat ik Windows wil installeren op een partitie waarop al Windows staat en dat het niet wordt aanbevolen. Dit kan ik vervolgens wel doen (door op C te drukken) of niet doen (escape).

Druk ik op C, dan installeert XP zich nogmaals naast de andere 3 versies die er inmiddels opstaan.

De eerste vraag nu is dus: hoe los ik dat probleem met die c-schijf op? Ik verwacht dat daarna het formatteren vanzelf gaat via de setup selectieopties.

Er is dus iets fout gegaan met het samenvoegen van beide partities...Ik zou eigenlijk niet weten hoe je hier iets aan kunt doen:confused:

Je kan met een opstartdiscette met Fdisk de NIET Dos partitie verwijderen,en zo formateren. En bij het installeren kiezen voor FAT 32 of NTSF

Geplaatst door Amorlaura
Je kan met een opstartdiscette met Fdisk de NIET Dos partitie verwijderen,en zo formateren. En bij het installeren kiezen voor FAT 32 of NTSF

Ok, maar welk soort opstartdiskette heb ik precies nodig. Op bootdisk staan er een aantal, maar ik weet niet welke ik dan moet downloaden.

En hoe gaat dat ook al weer met fdisk?

En de tweede vraag: is de fout hiermee opgelost? Want er is dus blijkbaar iets misgegaan toen ik de twee partities samenvoegde.

Ik gebruik een windows 98 ME discette Je moet ff controleren of er Fdisk en Format opstaan.( deze kan je uit windows32\system naar je disc. kopieren) Je start je PC op en dan kom je in A: Je tikt Fdisk in en dan krijg je div. opties. Je moet dan kiezen voor "Een NIET (ntsf) dos partitie verwijderen. Jew kan dan nog kijken hoeveel partities op je HD staan en ook ev. wijzigen. Dan escape en discette er uit en windows XP er in. En daarin krijg je de vraag of je hem in Fat 32 of NTSF wil formateren.
suc6

Wat is dat toch godsgruwelijk eenvoudig. Heb even een oude Windows 98 opstartdisk uit de kast gehaald. Met fdisk de partitie in orde gemaakt en nu verschijnt bij de XP installatie wel het scherm om te formatteren.

Xp staat er inmiddels op.

Bedankt voor jullie hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan