• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omzetten waarde (cijfer/tekst) in cel naar cijfer

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Berichten
864
Dagelijks krijg ik meerdere updates uit een database die in een Excel met verschillende tabbladen geplaatst worden. In deze Excelfile blijkt dat er soms een waarde als getal én een waarde als tekst in kolom A verschijnt (zie tab ST)

Van een ander export-bestand blijken die nummers dan automatisch voorzien van een ‘ voor het cijfer (zie tab CK).

Zou iemand me kunnen helpen met een macro waarbij voor tabbladen ST, CK, ST2, MD, MD2, de waarden in kolom A omgezet worden naar ‘echte’ cijfers. Ik doe dit nu manueel via vermenigvuldigen met 1 (Plakken Speciaal), maar ik zou dit graag geautomatiseerd willen zien. Bijkomende moeilijkheid is dat het aantal waarden in elke sheet verschillend kan zijn.

Dank alvast voor de hulp
 

Bijlagen

  • Tool_help.xlsm
    38,6 KB · Weergaven: 6
Code:
Sub jec()
 Dim sh
 For Each sh In Sheets(Array("ST", "CK", "ST2", "MD", "MD2"))
   sh.UsedRange.Value = sh.UsedRange.Value
 Next
End Sub
 
Top, dat werkt mooi. Is het mogelijk dit te beperken tot kolom A in elke sheet ? In de andere kolommen staat er hier en daar een formule en die moet blijven bestaan.
 
Ik zou me eens verdiepen in de mogelijkheden van Power Query voor het binnenhalen en transformeren van gegevens.
 
Code:
sh.UsedRange.Resize(,1).Value = sh.UsedRange.Resize(,1).Value
 
Toch nog een vraag hierover. In tab CK staan waarden voorafgegaan door een '
Deze worden niet omgezet. De andere allemaal wel.
Kan je nog eens bekijken aub ?
 
Code:
Columns(1).TextToColumns Cells(1), , , , -1
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan