Onboard geluidskaart werkt niet (AC97)

Status
Niet open voor verdere reacties.

zzzoef

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2002
Mijn onboard geluidskaart werkt niet, het is een VIA AC'97 Enhanced Audio Controller volgens Everest, maar de drivers daarvoor helpen mij niet met het produceren van een hoop herrie. Ook andere drivers onder andere c-media krijgen het beestje niet aan de praat. Windows vertelt mij elke keer dat de drivers perfect zijn, maar het probleem moet toch echt ergens daar liggen want de rest werkt allemaal goed op een andere pc.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Wat bedoel je met "de rest werkt allemaal goed op een andere pc"

Nee dempen staat niet aan en ja het werkt allemaal op een andere pc...

De boxen etc, werken wel op andere pc. Ik kreeg alleen op deze pc de boxen niet aan de praat. Ik weet bijna zeker dat de onboard geluidskaart niet stuk is (niks doorgebrand etc), dus moet het volgens mij aan de drivers liggen.

Verwijder via Apparaatbeheer de kaart eens,en dan cd moederbord er in, dan nieuw opstarten.
windows vind dan nieuwe hardware en laat het effe zoeken naar drivers.

Staat in bios je Onboard wel op Enebled??

Ik heb alles opnieuw geinstaleerd en in mijn bios stond de onboard AC97 op AUTO, ik heb hem op enabled gezet, maar nog steeds niks...

Het enigste wat ik kan bedenken om uit tesluiten dat onboard kapot is ,door een losse PCI insteek kaart te proberen of je dan wel geluid hebt

Behalve in Eigenschappen voor geluid en audioapperaten in het Configuratiescherm, heb je vaak ook nog een gebruikerspaneel van Realtek of van je moederbordfabrikant.
Soms zitten daar instellingen op die je achteruitgangen uitschakelen, b.v. voor het geval van een hoofdtelefoon in het front, dat kun je vooraf instellen soms.
Kijk dat eens na allemaal.

Ik heb alles gebrobeerd, behalve andere geluidskaart (die heb ik hier niet liggen):

- boxen doen het gewoon
- jumpers staan goed
- in de bios is alles enabled
- verschillende drivers waarvan windows zegt dat het geen probleem is

Heeft iemand nog een idee, anders ga ik morgen een pci-kaartje kopen.

zzzoef zei:
Ik heb alles gebrobeerd, behalve andere geluidskaart (die heb ik hier niet liggen):
Voor alle duidelijkheid: ik bedoelde zoiets als dit:

realtek4oy.gif

Heb je ook zoiets? En staat daarin ook alles goed?

Je moet ook de chipsetdrivers installeren, anders werkt de geluidskaart onboard meestal ook niet, de southbridge regelt meestal ook de geluidskaart, probeer het eens, zou ik zeggen.

Ik heb een soortgelijk probleem.

Ik weet inmiddels dat je bij dergelijke onboard geluidskaarten een microsoft hotfix nodig hebt. KB888111. Als je op google zoekt onder kb888111xpsp2.exe, dan kun je 'm vanzelf downloaden. Na installatie is waarschijnlijk je probleem opgelost.

Bij mij echter niet. Tegen alle verwachtingen in werkt het bij mij nog niet, terwijl dit wel zou horen. Heeft iemand tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan