Onboard Geluidskaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

ZeroGamez

Banned
Lid geworden
28 apr 2002
Hey goeiemorguh,

Ik heb me pc net geformateert doordat er een aantal virussen opzaten en omdat sommige programma's niet meer deden wat ik zie/wou. Maargoed, dit maakt in princiepe niet veel uit, mijn probleem is meer dat mijn pc de onboard geluidskaart niet meer ziet en hierdoor geen geluid meer hoor. Dit is natuurlijk erg vervelend en ik vraag hierbij hoe krijg ik mijn onboard geluidskaart weer werkend. De pc die ik heb is een Compaq en de drivers staan op een compaq restore disk (Windows 98SE) en ik heb nu Windows 2000 geinstalleerd, als ik mijn pc opstart dan kijk ik bij:

Start > Settings > Control Panel > System

Vervolgens kies ik het tabblad 'Hardware' en klik ik op 'Device Manager'. Hier zie ik hoe al mijn apparaten werken en of ze zonder problemen werken. Echter bij mijn geluidskaart staat een geel vraagteken. Ik heb al een paar keer geprobeerd alles te wissen qua drivers en installaties van de geluidskaart, vervolgens geluidskaart verwijderen en er weer inzetten. Hij vraagt vervolgens om de driver in mijn cd-rom speler, floppy disk of hard-drive. Ik heb al geprobeerd door mijn Compaq Quick Restore disk erin te doen, hier vind hij helemaal niets en ook niet als ik de Windows 2000 Setup Rom erin doe. Ik kan vervolgens wel zoeken naar een driver op internet, alleen bij Device Manager geeft hij geen naam aan, er staat alleen 'Multimedia Audio Controller'. Dit zijn de gegevens die er zijn als ik erop klik:

Tabblad 'General':

Multimedia Audio Controller
Device type: Other devices
Manufacturer: Unknown

Device status:
The drivers for this device are not installed. (Code 28)
To reinstall the drivers for this device, click Reinstall Driver.

Device usage:
Use this device (enable)

Tabblad 'Driver'

Driver Provider: Unknown
Driver Date: Not available
Driver Version: Not available
Digital Signer: Not digitally signed
No driver files are required or have been loaded for this device. To uninstall the driver files for this device, click Uninstall. To update the driver files for this device, click Update Driver.

Tabblad 'Resources':

Resource settings:
This device isn't using any resources because is has a problem.

Dit zijn alle gegevens die ik heb en kom hier dus niet uit welke geluidskaart ik heb. Ik heb ook al op www.compaq.com gekeken, en daar kan je weer kiezen uit hééél veel geluidskaarten, en weer weet ik niet welke het is, dus ook niet welke ik moet downloaden. Ik hoop dat Helpmij mij kan helpen met het probleem.

Alvast hartelijk dank,
ZeroGameZ

Welk type mobo heb je?
Dan kunnen we even mee zoeken naar de juiste driver

Als je het juiste type weet, moet het niet zo moeilijk zijn om de juiste driver te vinden, dus welk type heb je? (b.v. pressario 5722)

Srry ik snap niet hoe ik de MOBO moet opzoeken, als jij/u dat zou willen uitleggen ben ik je/u zeer dankbaar.

Ik had van een vriend gehoort dat je in je bios eerst je geluidskaart uit moet zetten in je bios, windows opstarten, vervolgens windows afsluiten, dan naar je bios je geluidskaart aanzetten, windows opstarten en dat moet ie het doen. Maar het probleem is dat ik geen doorsnee bios heb, ik heb namelijk een Phoenix Bios. Hij zit er als volgt uit:

Je kan bovenin kiezen tussen:
MAIN - ADVANCED - SECURITY - POWER - BOOT - EXIT

Zo ziet elk tabblad eruit qua opties (+ = dat je verder opties kan kiezen door op ENTER te drukken)

Tabblad 'MAIN':

System time: [10:30:22]
System date: [05/02/2003]

Legacy Diskette A: [1.44/1.25 MB 3½"]
Legacy Diskette B: [Disable]

(+)Primary Master: [ST360021A-(PM)]
(+)Primary Slave: [None]
(+)Secondary Master: [Compaq DVD-ROM DVD-114-(SM]
(+)Secondary Slave: [None]

System Memory: 640 KB
Extended Memory: 326656 KB

Language: [English (US)]

Tabblad 'ADVANCED':

Setup Warning
Setting items on this menu to incorrect values may cause your system to malfunction

(+)PCI Configuration
(+)I/O Device Config
PS/2 Mouse:[Auto Detect]

Local Bus IDE adapter: [Both]
Embedded USB Device: [Enable]
Legacy USB Support: [Disable]

Large Disk Access Mode: [DOS]
Reset Config Data: [NO]

Tabblad 'SECURITY':

Supervisor Passwod Is: Clear
User Password Is: Clear

Set Supervisor Password: [ENTER]
Set User Password: [ENTER]

Password on boot: [Disable]
Fixed disk boot secotr: [Normal]

Tabblad 'POWER':
Power Loss Management [Return To Last State]

Tabblad 'BOOT':
Floppy Check: [Enable]
Quickboot Mode: [Enable]

Boot Order:
1. ATAPI CD-ROM Drive
2. Removable Devices
Legacy Floppy Drives
3. Hard Drive
ST360021A-(PM)
Bootable Add-in Cards
4. Network Boot

Tabblad 'EXIT':

Exit Saving Changes
Exit Discarding Changes
Load Setup Defaults
Discard Changes
Save Changes

IK hoop dat het jullie wat helpt om dit probleem op te lossen, nogmaals alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

ZeroGameZ

Geplaatst door harmen__666
Welk type mobo heb je?
Dan kunnen we even mee zoeken naar de juiste driver

Compaq Presario Model 5831
Personal Computer

QuickRestore disk heeft dezelfde gegevens maar kan gebruikt worden van Model 5831/5861:

Verdere gegevens op CD:

Compaq Presario Model 5831/5861
Personal Computer

For Distribution only with a Compaq PC Dutch (heb ook een engelse versie)

©1999 Compaq Computer Corporation.
All Rights Reserved
127627-331

Portions © 1981-1999 Microsoft Corporation.
All Rights Reserved
MS Disc #X05-00708

Dit staat vaak in witte letters op je mobo. Dus zal je je kast even open moeten schroeven of je download aida32 Dit is een proggie die bekijkt wat er in de pc zit. Misschien heb je nog een boekje van de pc waarin het vermeldt staat.

Ik denk niet dat je in het bios moet wezen..........na een formateer actie wijzigd er verder niets in het bios.

Deze en anders hier even verder kijken.

het lijkt me overigens dat die driver ook wel op die cd zal staan hoor. Je hebt wel gezocht maar niet kunnen vinden?
Als je stuurprogramma bijwerken kiest in app beheer en je selecteert de cd als bron?!

Laatst bewerkt:
Bij mijn weten moet je deze hebben, want als het een soundblaster zou zijn is deze volgens mij bij compaq niet on-board maar een losse kaart.

Als ik Setup voor SoundMAX WDM Driver heb geïnstalleerd krijg ik als hij bij 100% is de volgende foutmelding:

Ernstig:

Driver not found!
Default selection will reboout your system and restart setup. Selection of option "No" will abort installation.

Dus ik klik heel braaf op ok en zeg dat de computer zich moet herstarten met in mijn achterhoofd dat de installatie verder zal gaan, maar helaas als de computer opnieuw opgestart is, is er geen installatie meer te bekennen, ik heb het een paar maal opnieuw geprobeerd, maar er gebeurd gewoonweg helemaal niets en het geluid doet het ook niet ...

Dit is de screenshot van de foutmelding:

Klik hier om hem te zien

Laatst bewerkt:
EN als je je kiest bij het downloaden voor niet opslaan maar voor "dit programma starten vanaf huidige lokatie" oid.............

Ik ga onder tussen even zoeken naar een andere driver.
Ik zie trouwens nergens iets staan over "SoundMAX WDM " zoals jij hem noemt. Is dat wat je te zien krijgt als je hem gaat installeren?

Dat is inderdaad wat je ziet als je hem gaat installeren, ik heb hem ook gedownload doormiddel van openen van huidige locatie, ook dit geeft helaas geen verschil. Ik wil jullie wel even bedanken voor de inzet die jullie aan mij schenken, thnx

ZeroGameZ

Graag gedaan hoor...............

misschien als je hier even zoekt dat je wat vindt.

Ben je er trouwens al achter welk mobo je hebt. Misschien toch ook wel even handig om te weten.

Had je dit trouwens gezien: "DirectX 6 or higher should be installed prior to softpaq installation. "

Laatst bewerkt:
Ik heb direct X 9 gedownload. Maar ik snap niets van AIDA, het is een dos programma, maar hoe werkt het in godsnaam ... en welke download moet ik hebben ?

Ik heb AIDA32 geïnstalleerd en hij doet het, ik zie allemaal dingen over mijn pc staan, maar waar vind ik de gegevens die jij graag wilt hebben om te weten te komen wat voor'n driver/oplossing er is ?

In het rechterveld klik je op apparaten dan op fysieke apparaten. En vertel dan is wat er staat bij de PCI-apparaten over je soundcard.

En in het eerste veld even op motherboard klikken en dan nogmaals.

Vermeld de nummers zowel van je soundcard als die van je mobo(naam).......

succes............

Probeer het nog is bij computer en dan overzicht. Hoop niet dat ie ook daar zegt dat het een compaq is want daar waren we zelf ook al uit he :(

Het is jammer maar ik kan er verder niets uit afleiden wat voor mobo of kaart je hebt. BIj mij word het wel vermeldt.

Probeer die zelfde driver anders nog is, maar ga dna als volgt te werk.

In apparaat beheer de apparaten die met je sound te maken hebben verwijderen. Herstart dan je pc ik hoop dat ie dan zegt dat er nieuwe app. zijn aangetroffen. negeer dit. En probeer nu nog is de driver te installeren.

Als dit niet werkt houdt het voor mij op nu.

Ik heb de screenshot gemaakt zoals je vroeg, maar ik denk dat je er niet veel wijzer uit zult worden. Helaas dat de moeite voor niets is en ik hoop dat je me eventueel nog kan helpen of dat iemand anders zo vriendelijk is om zijn tijd te delen en het probleem op te lossen.

Dit is de screenshot

De driver un-installen en vervolgens negeren om een driver in te stallen heb ik al gedaan, maar het maakt geen verschil, de error komt weer opzetten en de installatie wordt niet doorgezet. Is er geen driver die voor alle onboard geluidskaarten werkt of zoiets ?

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad niet iets aan je screenshots.

maar ik ben even verder aan het zoeken gegaan en <br>kwam deze tegen.

Damn hij lijkt alleen voor de deskpro te zijn :(

Probeer het maar is uit en anders maak je met deze misschien een kans. (helemaal onderaan)
Handiger zou dus zijn om te weten welk mono je hebt. Dit ook slechts een gok.

succes

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan