onboard vervangen door losse videokaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Orio
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Orio

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2009
Nieuw op het forum dus allereerst "hallo allemaal".
Ik wil mijn onboard videokaart vervangen door een losse videokaart.
Nu heb ik: Onboard Intel 82845g gl ge pe gv graphics controller 64mb
Ik heb gekocht: XFX 6200 512mb ddr2 agp8x
Ik heb wat gegoogled om wat meer info te krijgen maar ben bang dat ik wat verkeerd doe en mijn scherm "zwart" blijft en ik dus ook de oude onboard niet meer kan gebruiken.
Als ik mijn nieuwe kaart in mijn pc steek en de monitor op de oude aansluiting laat zitten (vga) dan krijg ik geen beeld.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan aanpakken?

Alvast bedankt.

Welkom op Helpmij allereerst.

Het is niet zo moeilijk hoor.....

Plaats je nieuwe videokaart in de pc
Sluit je monitor op de nieuwe kaart aan
Zet de pc aan, je hebt gewoon beeld
Download en installeer de nieuwe videodrivers

en klaar!

Hoi,

Probeer de volgende stappen:
Verwijder de nieuwe kaart. Ik ga er van uit dat het beeldscherm op de 'oude' is aangesloten.
Start de pc op.
Als het goed is heb je nu weer beeld.

Kijk goed in de installatiehandleiding van de nieuwe kaart (meestal staat die op een cd, inclusief de drivers voor de verschillende besturingssystemen).
Soms moet je eerst de driver installeren en pas daarna de kaart (is eigenlijk niet echt logisch ... !).
Soms moet je de kaart plaatsen, waarna deze bij het het starten v.d. pc wordt gedetecteerd en hierna gevraagd wordt om de installatie-cd.
Als je weet hoe de installatie van de nieuwe verloopt doe je het volgende:

Wanneer de drivers éérst geïnstalleerd moeten worden voordat je de kaart plaatst:
Installeer de software.
Verwijder nu de on-board kaart uit de hardwarelijst (rechtsklikken op 'Deze computer'; Eigenschappen; tabblad 'Hardware'; knop 'Apparaatbeheer' en hier uit de lijst de betreffende kaart verwijderen)
Zet de pc uit, plaats de kaart en sluit het scherm hierop aan.

en klaar!

@ mrmusic,

Is het soms niet zo dat de onboard kaart uitgeschakeld moet worden in het BIOS?
Ik weet dat het niet altijd zo is maar bij sommige MB's wel toch of zit ik er naast?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat nodig is, maar weet uiteraard ook niet alles...
Maar normaal gesproken niet nodig.

@ mrmusic,

Is het soms niet zo dat de onboard kaart uitgeschakeld moet worden in het BIOS?
Ik weet dat het niet altijd zo is maar bij sommige MB's wel toch of zit ik er naast?

Bij de meeste moederborden worden de onboard kaarten automatisch uitgeschakeld als de monitor op de nieuwe kaart is aangesloten.
Zoniet dan deze eerst in de bios uitschakelen.

Het verhaal eerst de drivers te instaleren alvorens de hardware aan te sluiten/in te bouwen ken ik echter alleen bij printers en niet bij overige hardware.

Het verhaal eerst de drivers te instaleren alvorens de hardware aan te sluiten/in te bouwen ken ik echter alleen bij printers en niet bij overige hardware.

Inderdaad alleen bij (veel) USB rand-apparatuur, niet bij PCI kaarten

Bedankt voor alle reacties.
Als ik de nieuwe kaart plaats krijg ik geen beeld. Niet op de nieuwe en ook niet op de oude vga aansluiting. De drivers kan ik niet installeren omdat er geen XFX prodcuten worden herkend (logisch want de nieuwe kaart zit er dan niet in)
Als ik de oude onboard kaart via apparaatbeheer uninstall en via bios disable, vervolgens de nieuwe kaart plaats, ben ik bang dat ik helemaal geen beeld meer krijg. Zou ik dat dan weer moeten oplossen door xp opnieuw te installeren?

De pc is wat ouder (2003 gekocht)

Als ik de nieuwe kaart plaats krijg ik geen beeld. Niet op de nieuwe en ook niet op de oude vga aansluiting. De drivers kan ik niet installeren omdat er geen XFX prodcuten worden herkend (logisch want de nieuwe kaart zit er dan niet in)

Wat bedoel je nu met bovenstaande?

Ik bedoel dat ik nu alleen beeld heb als de nieuwe kaart niet geplaatst is en ik dus de monitor op de oude onboard (geintegreerd in moederbord) aansluit.
Ook de laatste driver die ik heb gedownload kan ik niet installeren voordat ik de nieuwe kaart plaats.

en klaar!

Nogmaals, bovenstaande zou echt gewoon moeten werken als alles goed aangesloten is en de monitor aan de nieuwe kaart hangt

Ik snap wat je bedoelt maar het beeld blijft dan zwart.
Misschien dan toch maar proberen om de oude onboard te de-installeren en de bios bij opstarten aan te passen?

Laatst bewerkt:
Heb je die kaart nieuw gekocht?

Wat voor pc / moederbord heb je?

De kaart is nieuw gekocht deze week.
pc:
intel pentium 4 2.4 ghz@533mhz 512kb cache
intel 845G chipset ATX 1*agp, 6*pci
en dan de intel integrated extreme graphics dvm
Moederbord AOpen AX4G Pro

Laatst bewerkt:
Het toeval wil dat ik hier naast me een pc heb staan met precies die XFX 6200 AGP, gisteren in elkaar gezet.

En, maar daar ben je niet mee geholpen, die werkt probleemloos op de manier zoals ik aangegeven heb.

Vraag me dus, met alle respect overigens, af, wat er bij jou verkeerd gaat als de kaart inderdaad100% in orde is....

Ik begrijp ook niet waarom die het niet doet. Ik vond gisteren deze info:

http://www.pcuser.com.au/pcuser/hs2.nsf/web/663DBD30FF2CB96DCA256E2E002C5E20

Het betreft een beschrijving van de-installeren van de onboard kaart, daarna plaatsen van de nieuwe. Maar zoals ik al zei ben ik bang dat ik mijn pc dan niet meer kan gebruiken met een zwart scherm. Ik heb hem hard nodig voor studie. Laten installeren vind ik ook te ver gaan voor een kaart die maar 50 euro kost. Een nieuwe, snellere pc is nog even geen optie.
Op zich werkt mijn nieuwe monitor Acer X243HQ prima maar de beeldkwaliteit als ik dvd's afspeel kan absoluut beter.
Ik ga nog even zoeken en post als ik een oplossing heb gevonden. Bedankt in ieder geval.

Net nog even onboard uitgeschakeld en bios aangepast maar nieuwe kaart werkte nog niet dus misschien kaart defect.

Laatst bewerkt:
Dat kan ik binnenkort nog proberen, dan weet ik tenminste of het aan de kaart ligt.

Toch nog een keer geprobeerd.......videokaart zat er gewoon niet goed in.:( Na aanpassen bios werkt ie nu perfect.
Bedankt voor alle tips.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan