http://nl.wikipedia.org/wiki/Southbridge
Volgens mij zou de computer niet meer opstarten als de Southbridge en dus een belangrijk deel van de chipset stuk zou zijn. Dan hoor je meestal ook één of twee langere tonen. Er zal wel niet echt iets aan de hand zijn als je een passende videokaart koopt. De systeemeisen en eigenschappen van het video-slot staan in de handleiding van het moederbord. PCIE x16 kennelijk. Schrijf dit even op en koop precies de goede. Koop géén PCI 2 X16 daar zijn vaak problemen met compatabiliteit mee. Het enige is dat je misschien alleen DVI signaal hebt en niet direct op de ouderwetse aansluiting.
Over winkels: terugsturen na het uitproberen daar wordt vaak erg moeilijk over gedaan. Bij dit soort elektronica is dat wel begrijpelijk. Het is ook een relatief laag bedrag. Ik heb wel de volgende tips. Soms bieden winkels uitdrukkelijk tevredenheidsgarantie, een voorbeeld hiervan is Mediamarkt. Overleg dan van tevoren even met de verkoper. Soms bieden winkels aan om gratis iets voor je in te bouwen, het is dan wel zoeken met een lichtje maar ze zijn er. Als je onzeker bent over de uitgave, koop dan de kaart die je nodig hebt voor een derde van de prijs tweedehands op Marktplaats.
http://www.advertentiezoeker.nl Je kan dan bovendien via e-mail overleggen met de verkoper over of deze de kaart op jou computer kan demonstreren omdat jou chipset stuk is. Je weet dan beide of de kaart en de computer nog goed is en kan de instelling bij Primary Graphics Adapter veranderen. Hier is de handleiding van jou moederbord:
http://europe.asrock.com/downloadsite/manual/N68C-S UCC.pdf Over aangeboden kaarten die geschikt zijn kan je gemakkelijk iets vinden met Google. Een snelle zal ook de prestaties van de computer verbeteren. Dus ook voor zakelijk of regulier gebruik van toepassingen zal je plezier hebben van een snellere kaart. Er is verschil in stroomverbruik. De kaarten met passieve koeling zijn meestal het zuinigste. Hier betaalt de stroombesparing de hardware misschien weer terug. Heb je een AMD dual core processor met een E ervoor dan zit er ook al een energiezuinige processor in. Gebruik je daarbij nog een voeding die efficiënt is (80 procent of meer) dan gebruikt de computer haast 100 watt minder dan een andere. Reken maar uit. Hier zou ik dus op letten.
In de handleiding lees ik nu dat er het volgende staat over de Bios schermen (achterin) op pagina 44.
Advanced > Chipset Settings > Primary Graphics Adapter
This item will switch the PCI Bus scanning order while searching for video
card. It allows you to select the type of Primary VGA in case of multiple
video controllers. The default value of this feature is [PCI]. Configuration
options: [PCI], [Onboard] and [PCI Express].
Default betekent hier dat je een PCI slot gebruikt als je de instellingen in de Bios op Standaard zet en dat kan altijd geregeld worden door met de computer uit eerst de batterij een minuutje er uit te halen (niet in de computer laten springen) of de "reset jumper" een minuut te verzetten en daarna in de Bios "Bios Defaults" of "Default Values" te kiezen (deze dubbele procedure is om fouten in de bios te voorkomen). Het moederbord zal dan dus nooit de kapotte chipset op het moederbord blijven gebruiken.
Maar heb ik dan de garantie, dat mijn output weer werkt??
Misschien niet meteen alle aansluitingen. Er zijn verloopstekkertjes.
We helpen je graag, de site heet niet voor niets help mij. Het beste ermee. Alfred