Onderdeel moederbord word te heet en veroorzaakt problemen, wat is het?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikeon

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2008
Hallo iedereen,

Ik heb een tijdje terug in het processor topic een bericht geplaatst over de multi van mn fx8350 die opeens dropt. Na een wat zoeken en testen weet ik WAAR het probleem zich bevind maar niet wat het is.

Even snel de situatie schetsen:
Met alle instellingen op stock en alle functies als cool n quiet disabled dropt mijn processor van 4Ghz naar beneden de 3Ghz (soms zelfs 1ghz!) wanneer deze warm word. Het duurt een seconden of twee en dan komt hij weer terug op 4Ghz. Ik zeg warm, en niet heet, want het gebeurt al bij 55 graden, en daarna elke keer bij een graad eerder. Na 5 minuten dropt hij al bij 50 graden. Het ziet er dan ongeveer zo uit: 1 min op 4Gz, 2 seconden op 3 Ghz, 30 seconden op 4Gz, 2 seconden op 3Ghz, 15 seconden op 4 Ghz, 2 seconden op 1Ghz, 10 seconden op 4Ghz, 2 seconden op 1Ghz...

Nu dacht ik dat het aan mijn processor lag maar dat blijkt niet zo te zijn! Het probleem zit hem in mijn Asrock 970 Extreme4 moederbord. Er bevinden zich een aantal onderdelen op het moederbord die erg heet werden (gemeten met een IR sensor.) Wanneer ik daar een fan op zet is mijn probleem verholpen! Ik heb de fan verticaal op mn videokaart laten rusten zodat hij tegen het bord aan blaast. Eerst even de resultaten. De eerste afbeeldingen zijn zonder de fan (boven is temp, onder is clock), die daarnaast zijn wanneer ik de fan aanzetten als de drops al voorkwamen (je ziet de afstand tussen de drops toenemen!), de laatste afbeeldingen zijn met de fan de hele tijd aan (spreekt voor zich! Problem solved :D)

All in one.jpg

De vraag die ik aan jullie heb is: Welk onderdeel veroorzaakt dit? En is daar een koelsysteem of speciale fan voor te krijgen, aangezien ik de fan niet op de videokaart kan laten staan... Daarom hierbij een afbeelding WAAR de fan nou op stond te blazen:

970_Extreme4.jpg

Nu lijkt het mij dus dat het niks anders kan zijn dan het geval met het koelblokje erop..? Maar wat is het? Waar dient het voor? En waarom word het zo heet? En tenslotte, waarom heb ik dit probleem en wat kan ik er aan doen?

Gr Mike

Ik ken de exacte layout van het bord niet, maar ik zou zeggen de power converters. Mogelijk heb je niet genoeg airflow door je PC. Wat is de temperatuur in de kast? Het kan ook zijn dat de powersupply niet afdoende / niet optimaal is, maar dat is bij een goed samengestelde PC zelden het geval.

Ik ken de exacte layout van het bord niet, maar ik zou zeggen de power converters. Mogelijk heb je niet genoeg airflow door je PC. Wat is de temperatuur in de kast? Het kan ook zijn dat de powersupply niet afdoende / niet optimaal is, maar dat is bij een goed samengestelde PC zelden het geval.

Kast is een Corsair c70 met 3x intake 120mm en 3x outtake 120mm (allemaal high pressure fans van corsair) (van voor/onder naar achter/boven). Hij is watergekoeld en er zit behalve de videokaart dus niks in de weg. (kabelmanagement is perfect, mag ik wel stellen).

Voeding is een corsair cx500, en heb even tijdelijk een corsair tx750 ingebouwd waarbij het probleem hetzelfde blijft.

Dus de voeding is niet het probleem. En de airflow kan niet beter in deze kast (oke, er kan nog 1 intake bij). Wat wel kan is een fan op het venster monteren, die blaast dan recht op dat "ding". Ik ga nog uitproberen of dat voldoende is. Maar het liefst zou ik gewoon een ander koelblokje erop willen.

Bedankt voor je reactie.

Nou,wampier, ken je layout.
Dat is de northbridge die omcirkeld is.
En die regelt het videogebeuren,dus ja, dan kunnen er problemen met games komen.
Monteer een chipset koeler.

Als dat de northbridge is, is die in ieder geval veel te warm. Mogelijk is het koelblokje niet goed gemonteerd? Kan niets generieks vinden over dit probleem

Als dat de northbridge is, is die in ieder geval veel te warm. Mogelijk is het koelblokje niet goed gemonteerd? Kan niets generieks vinden over dit probleem

Ik heb ondertussen wel een paar artikelen gevonden over problemen met een hele heette NB bij de 970 e4. Ik heb Asrock hier over gecontacteerd. Ik kan met mijn vinger het blokje niet eens aanraken zo heet is hij, en dat terwijl ik nu gewoon op het forum zit!!

@Palomino Wat betreft die chipset koeler. Waar moet ik op letten bij de aankoop?

Bedankt jongens :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan