• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ondergrenslijn en bovengrenslijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marleen95

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2015
Titel (graag aangepast): Afkapwaarden per kolom aangeven (grafiek, excel)

Hallo,
Ik ben al even aan het zoeken naar mijn antwoord en kwam zo op deze site terecht.
Voor een schoolproject moet ik gegevens van fieldresearch in een grafiek zetten..
Ik heb van 15 leerlingen tussen 15 en 18 jaar hun BMI berekend en in een kolomgrafiek gezet.
Nu heeft iemand van 15 jaar andere afkapwaarden voor wat een gezond BMI is dan een volwassen persoon van 18 jaar.. Ik zou graag per kolom een lijn van de afkapwaarden, zodat in één opslag duidelijk is of iemand boven de afkapwaarden is, iemand gezond BMI heeft of iemand onder de afkapwaarden valt.

Geen idee of het kan...? Het is mij nog niet gelukt.
Vind het leuk om dingen bij te leren en bedankt voor jullie hulp alvast :)

Voor de duidelijkheid hier het bestandje.. In kolom G en H staan de afkapwaarden...
Bekijk bijlage BMI grafiek.xlsxBekijk bijlage BMI grafiek.xlsx

Laatst bewerkt:
Hallo, ik heb even voor de duidelijkheid een voorbeeld gemaakt in paint hoe ik het graag zou hebben... De cijfers die in G en H staan moeten de zwarte lijnen voorstellen in de afbeelding... (Dat bedoel ik ook met onder- en bovengrenslijn in de titel)
De zwarte lijnen zou ik graag op deze manier willen toevoegen in excel, zodat het wel nauwkeurig is.. Maar ben er nog niet achter gekomen hoe dat moet en dat is dan ook mijn vraag..

Voorbeeld BMI met afkapwaarden.png

In Excel 2003 zit onder de R-muis vd grafiek een optie "grafiek opmaken". Dan zie je een tab "Y-foutbalken". Die zou je hiervoor kunnen gebruiken.
Er zijn diverse opties, maar kies (hier) de laatste, "aangepast", daarmee kun je naar een cel ... en daar moet je dan een voorwaarde aangeven die afhankelijk van de leeftijd is. Als je dat voor de boven en onderwaarde doet heb je exact wat jij wilt. Heb geen tijd helaas om het helemaal uit te werken. Je hebt nu een handvat..
In andere excel versies zit het ook vast en zeker....
Succces!

Hallo, bedankt voor uw reactie!
Toch lukt nog niet helemaal hoe ik het wil....
Ik heb foutbalken gevonden... Alleen doet hij een foutbalk op de 1e reeks.. Terwijl ik een foutbalk wil op de leeftijd. Ik weet niet goed hoe ik dat moet aanpassen zodat hij een foutbalk doet op leeftijd kolom ipv de reeks? Als ik de grafiek omkeer dan doet hij precies hetzelfde........

Foutbalken verkeerd.png

Zet je bestand eens hier neer, zal proberen er vanavond naar te kijken. Oh.... anderen... die weten soms nog meer....dus wellicht heb je nog eerder respons...

Dat je mogelijk maar een foutenmarkering krijgt hangt wrs af van hoe je de grafiek in elkaar zet. ... kijk daar eens naar.
Het moet uiteraard zo opgezet worden dat die op wel voor alle gekozen data geldt... en niet alleen voro de eerst. Denk dat het in die hoek zit.

Graag jouw excel file.... ben net thuis en over een ruim uur naar bed.... en morgenvroeg om 5:50 op.... dus nu even geen fut om alles over te typen...

Oh sorry.. Je kan via word de grafiek laten openen in Excel. Door op de grafiek te drukken > onder kopje: Ontwerpen > vervolgens Gegevens bewerken in Excel.

Maar hier de grafiekgegevens in Excel
Bekijk bijlage Grafiek in Excel.xlsx

Alvast bedankt voor de moeite

Heb nog geen finale oplossing, ga zo naar bed... mijn wekker .. ;)Bekijk bijlage Aangepast_Grafiek in Excel.xlsx

Het is geen echte oplossing want met de keuze voor de fout geldt ie voor alle staven.
Ik denk dat heeft te maken met de manier waar je de data erin gezet hebt.
Als je wat aanklikt zie je dat er al heel veel meteen geselcteerd wordt... terwijl het handiger is om als je alleen 15jarigen wilt en je klikt op die kolom dat je dan ook alleen die in de cellen omlijnt ziet als selectie.
Want je ziet dus idd dat de fout die ik alleen bij 15j ingevoerd had.. overal nu staat..

Kun je dat niet aanpassen?

Eea komt imho door de automatische aanpassingen in excel als je data erin sleept.
Ik werk veel vaker met data die horen bij een x-waarde of een reeks ervan en de daarbij behorende y-waarden.
Als ik dus een nieuwe x waarde of reeks heb met bijbehorende y-waarde(n) dan komt er in de grafiek een onafhankelijke serie bij, waarvan ik de kenmerken apart in kan stellen.

Je ziet het nl ook in jouw grafiek: ga maar met de muis op een staaf staan en met R-muis en kies dan Brongegevens.
Je ziet dan maar 3 reeksen staan en dat klopt wel met de reeksen die je ingevuld hebt.... maar je hebt 5 x-waarden, die van de leeftijdsklassen....
Dus ik zit nu de fout in de reeksen aan te passen en niet in de leeftijdsklassen.... snappie...
Of... ik heb het verkeerd begrepen... excusez moi dan....
Dan moeten we (met zijn allen? er uit zien te komen wat jij nu precies wilt...)

Ben benieuwd naar jouw mening...

PS: wat lastig is ...verder.. dat je dus een boven en onderwaarde aangeeft die nu niet rechtstreeks door de grafiek gepakt kan worden. Opnieuw proberen na aanpassing.
En... waar wil je de nul van de fout hebben.... immers je hebt een bovenwaarde en een onderwaarde... neem je daar het gemiddelde van... maw is het symmetrisch... ja ... dan is de fout dus plus/min de helft van het verschil, dat heb ik in de xls nog niet gedaan. Of ga je uit van de min max van de waarden en teken je het verschil daarvan met de bovenwaarde/onderwaarde?

Laatst bewerkt:
Wat ze eigenlijk wil is een box plot, maar dan met alle data...
http://www.softwijs.nl/m-download/m-grafieken/grafieksoorten-pdf?format=raw
Zie p19 in pdf.

Heb zitten te stoeien maar om echt alle data per groep onafhankelijk te krijgen is lastig. Want je wilt per groep die fout instellen dan is dat bij staafdiagramma heel lastig. Stel je de 1e in dan is dat meteen voor alle eersten van alle categorien. Je zou dan naar een getalsmatige x-as moeten gaan, maar dan heb je losse punten en geen staaf...

Dit is een aardige overzicht wat je kunt met zulke plots in Excel.
http://peltiertech.com/floating-bars-excel-charts/
De exacte vorm die jij wilt staat er niet bij, maar wellicht suggesties, die ik deels al getipt hebt wel.
Je kunt soms ook delen van een bar onzichtbaar maken, zodat een bar zwevend wordt.

Extras:
http://peltiertech.com/excel-box-and-whisker-diagrams-box-plots/
http://www.dummies.com/how-to/content/boxandwhisker-charts-for-excel.html
http://chandoo.org/wp/2012/07/31/excel-box-plot-tutorial/
http://www.excelforum.com/excel-charting-and-pivots/717043-range-bars-not-error-bars.html

André, inderdaad heel gaaf :thumb:

ik vind die van MarcelBeug ook heel goed :thumb:

Laatst bewerkt:
ik vind die van MarcelBeug ook heel goed :thumb:
Die heb ik aangepast.. dus hij heeft het "meeste" werk gedaan.... ere wie ere toekomt...
Er staat ook: "Licht-aangepast_"
voor de naam van het bestand... de originele naam van MarcelBeug staat er nog duidelijk...

Eigenlijk moest deze er staan.... (er is nl geen verband tussen de leeftijdsklassen, dus mag het een onderbroken lijn zijn... door geen lijn te kiezen maar de markering groot te maken....)
Blijkbaar net de verkeerde gepakt...:o
Bekijk bijlage Licht-aangepast_Grafiek in Excel met ondergrens en boven grens.xlsx

PS: de truuk is niet meer zo spannend... je maakt van de onder-boven waaarden een lijn grafiek icm de staafgrafiek van de gemeten waarden. Had zoiets ook via de "fouten optie" geprobeerd maar dat slikt ie niet... of zag er niet uit.
Heb zelf iig ook weer wat geleerd dankzij Marcel.
Als je veel waarden heb in de leeftijdklassen dan wordt alles veel breder en of het nog optisch nog zo mooi blijft?
En daar zocht ik eigenlijk meer naar, een meer universele oplossing, die mogelijk langer houdbaar is...
maar zo kan het ook (voorlopig?), hangt van de TS af, die heeft het laatste woord...

Ruim 2x zoveel data in een leeftijdsgroep:Bekijk bijlage Licht-aangepast_Grafiek in Excel met ondergrens en boven grens (3).xlsx

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan