onderhoud mysql database

Status
Niet open voor verdere reacties.

phobia

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 sep 2006
Ik heb een mysql servertje, maar nu wil ik er via php er onderhoud aan plegen.
Maar wat moet en is verstandig om te doen?

een backup maken doe ik al.

Alvast thnx voor de info

het gaat er juist om om het in een eigen webinterface te integreren. ik heb al een backup en restore functie voor een hele database of alleen een table. helle lekker simpel met 1 druk op de knop. Myphpadmin geeft de gebruikers teveel mogelijkheden. dat is juist niet de bedoeling. het moet juist super simpel zijn in gebruik.

Mag ik vragen waar het voor is?

Tuurlijk mag dat.

Het is een onderdeel van een grotere site waar meerdere mensen aan werken kunnen.
Om niet iedereen zomaar vrije toegang te geven tot de SQL server om een backup te draaien of terug te zetten.
Wil ik dat binnen het admin gedeelte regelen. Zodat ik ook eenvoudig mensen rechten kan toewijzen.
Ik weet zo niet of ik via php nog andere onderhoudsopdrachten aan de database-server kan geven.
Vandaar dat ik hier de navraag doe.

Ik heb het al zo dat er een backup gemaakt kan worden van de hele database of een bepaalde table. Die kunnen ook weer op een simpele manier worden terug gezet.
Ook wordt er elke dag een backup gemaaktvan de database via een trigger.

Laatst bewerkt:
En dan ga je dat dus niet met PHP doen, maar maak je gebruikers met specifieke rechten aan binnen MySQL zelf. :)

Als Myadmin een optie zou zijn, dan zou ik dat ook wel gebruiken.
Het begin van het ontwerp was/is op hele simpele wijze een backup/restore te maken
van een database.
En het moest ook mogelijk zijn om via een trigger een backup te maken.
En de door de trigger gemaakte backup worden dan in paar week/maand/jaar bewaard.

Dat is dus ook al allemaal gemaakt.
Maar als een extra wil ik nog onderhoudsfuncties toevoegen.

En geef toe, alleen al een backup draaien met myadmin, dan moet je wel meerdere dingen invoeren.
Bij mij is het maar 1 klik en de backupnaam wordt gemaakt en op de juiste plaats opgeslagen.
Daar kan myAdmin niet tegen op!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan