• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onderhoudsplan machines

Status
Niet open voor verdere reacties.

merijnnn

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2014
Hallo,

Ik maak een excel bestand waarin het onderhoud van machines bijgehouden kan worden. Nu heb ik een tabblad waarin de machines worden ingevoerd en een tabblad waarin het uitgevoerde / ingeplande onderhoud wordt ingevoerd. Dit laatste gaat per week (of misschien later per maand). Nu is het zo dat niet elke week of elke maand onderhoud aan de machines wordt uitgevoerd. Ik wil dus in het derde tabblad alle onderhoud bij elkaar zetten, zonder de weken waarin geen onderhoud is uitgevoerd / ingepland en zonder de machines waaraan onderhoud is uitgevoerd / ingepland. Dit krijg ik niet voor elkaar.

Mijn vraag: Hoe krijg ik op het derde tabblad een overzicht van het onderhoud?
Ik heb de functie filteren van excel al geprobeerd. Dat werkt niet, omdat je dan telkens opnieuw moet filteren wanneer er iets in een ander tabblad gewijzigd wordt. Met verticaal zoeken krijg ik telkens hetzelfde resultaat.
De andere oplossingen die ik tot nu toe heb kunnen vinden maken allemaal gebruik van VBA of macro's. Daar kom ik na een hoop proberen ook niet uit...:confused:

Misschien wordt het met bijgevoegd bestand iets duidelijker :)
Bekijk bijlage Voorbeeld1.xlsx

Alvast bedankt,
Merijn

Merijn,

Ik denk dat je van een verkeerd uitgangspunt uit gaat. Je probeert te administreren en op basis daarvan een overzicht te maken.
Beschrijf eerst eens hoe het rapport er uit moet zien, als je dat weet dan kun je de administratie hierop aansluiten. Nooit andersom.
Waarschijnlijk kom je dan uit bij een lijst met Weeknummer, Machine, Werkzaamheden, Factuurnummer.
Op basis daarvan kun je via bijvoorbeeld een draaitabel een overzicht maken.

Veel Succes

Invoer en rapport onderhoud is toch het zelfde, normaal wordt er een soort databank gemaakt waar alles onder elkaar wordt gezet, en dan kan je op je 3de blad een soort validatie filter zetten,

hallo Merijn,
laat eens zien hoe je dat gedaan hebt met dat filter.
dan kan ik je misschien verder helpen met een eenvoudig macro'tje

Bedankt voor jullie reacties!

Merijn,

Ik denk dat je van een verkeerd uitgangspunt uit gaat. Je probeert te administreren en op basis daarvan een overzicht te maken.
Beschrijf eerst eens hoe het rapport er uit moet zien, als je dat weet dan kun je de administratie hierop aansluiten. Nooit andersom.
Waarschijnlijk kom je dan uit bij een lijst met Weeknummer, Machine, Werkzaamheden, Factuurnummer.
Op basis daarvan kun je via bijvoorbeeld een draaitabel een overzicht maken.

Veel Succes

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Het leek mij makkelijk om het in- en uitvoerblad hetzelfde te hebben, met het idee dat de lege rijen en kolommen er wel uit gefilterd konden worden. Dit blijkt nu wat lastiger.
Bij jouw manier met de draaitabel, is het dan ook mogelijk dat het overzicht automatisch wordt aangepast wanneer ik nieuw onderhoud heb toegevoegd?

Invoer en rapport onderhoud is toch het zelfde, normaal wordt er een soort databank gemaakt waar alles onder elkaar wordt gezet, en dan kan je op je 3de blad een soort validatie filter zetten,

Hoe zou ik dat het beste kunnen doen met een validatie filter? Ik heb zelf al geprobeerd om per rij en per kolom te kijken of de cellen leeg of niet leeg zijn. Daar kom ik nog wel uit. Maar hoe kan ik dan met deze gegevens mijn rapport weergeven? Wanneer ik verticaal of horizontaal zoeken gebruik krijg ik namelijk telkens hetzelfde resultaat.

hallo Merijn,
laat eens zien hoe je dat gedaan hebt met dat filter.
dan kan ik je misschien verder helpen met een eenvoudig macro'tje

Met het filter ben ik er niet uit gekomen, omdat het (naar mijn weten) niet mogelijk is om meer dan 1 filter per keer toe te passen. Wanneer ik bijvoorbeeld week 3 selecteer en dan de lege cellen er uit filter, verdwijnt ook het onderhoud uit de overige weken. Wanneer ik alle weken selecteer en dan filter, krijg ik slechts alle onderhoud uit week 1 te zien.

als je alleen de lege rijen er uit wilt halen voeg dan een kolom toe met aantalarg(van de betreffende rij er in) op deze kolom kun je filteren.

dat werkt in principe het zelf de voeg een rij toe met aantalarg(van de betreffende kolom)
en laat een macro de kolommen met 0 argumenten verbergen.

Hallo Sylvester-ponte,

Ik heb me de afgelopen dagen een beetje verdiept in macro's. Er staan verschillende voorbeelden voor het verbergen van rijen en kolommen met nulwaarden. Ik krijg dit echter nog niet echt werkend. De volgende macro verbergt bijvoorbeeld altijd de gehele rij, of er nu iets in staat of niet:
Code:
Option Explicit

Sub Verbergen()
  Dim c As Range, rLeeg As Range, i As Integer
  On Error Resume Next
  For Each c In [Invoeren_onderhoud!B4:M4]                          'alle lege cellen in dit bereik
    If c.Value = "" Then                                   'celinhoud is ""
      i = 0: i = c.Resize(1, 10).SpecialCells(xlConstants).Count  'tel aantal cellen met een inhoud in deze rij, 8 kolommen breed
      If i = 0 Then
        If rLeeg Is Nothing Then
          Set rLeeg = c
        Else
          Set rLeeg = Union(rLeeg, c)                      'bereik met A-cellen waarbij de ganse rij leeg is
        End If
      End If
    End If
  Next
  '  MsgBox rLeeg.Address
  If Not rLeeg Is Nothing Then rLeeg.EntireRow.Hidden = True  'verberg die rijen
End Sub

Sub Tonen()
'
' begroting_factuur Macro
' rijen terug tonen
'
  [Invoeren_onderhoud!B4:M4].EntireRow.Hidden = False               'al die rijen terug tonen
End Sub

Toch begrijp ik uit de berichten die ik lees op diverse fora dat het ook mogelijk is om rijen en kolommen te verbergen zonder gebruik te maken van aantalarg.
Kun jij me hier verder mee helpen? Of anders een voorbeeld geven van een macro die wel gebruik maakt van aantalarg?

in jouw geval zou dit moeten werken:
Code:
Sub LeegVerbergen()
    Dim ZoekGebied As Range
    Set ZoekGebied = ActiveSheet.UsedRange.Offset(3, 1)    'gebruikte gebied zonder koppen en zonder kolomA
    ZoekGebied.EntireRow.Hidden = True                      'hele gebruikte gebied verbergen
    ZoekGebied.EntireColumn.Hidden = True
    Set ZoekGebied = ZoekGebied.SpecialCells(xlCellTypeConstants) 'cellen waar wat staat
    ZoekGebied.EntireRow.Hidden = False                            'cellen waar wat staat zichbaar maken
    ZoekGebied.EntireColumn.Hidden = False
End Sub

Laatst bewerkt:
in jouw geval zou dit moeten werken:
Code:
Sub LeegVerbergen()
    Dim ZoekGebied As Range
    Set ZoekGebied = ActiveSheet.UsedRange.Offset(3, 1)    'gebruikte gebied zonder koppen en zonder kolomA
    ZoekGebied.EntireRow.Hidden = True                      'hele gebruikte gebied verbergen
    ZoekGebied.EntireColumn.Hidden = True
    Set ZoekGebied = ZoekGebied.SpecialCells(xlCellTypeConstants) 'cellen waar wat staat
    ZoekGebied.EntireRow.Hidden = False                            'cellen waar wat staat zichbaar maken
    ZoekGebied.EntireColumn.Hidden = False
End Sub
En dat doet het ook! Enorm bedankt voor de hulp, dit is precies wat ik zocht:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan