onderhouds programma
Beste Piet
ik heb zelf ook een onderhouds programma gemaakt in access
bestaande uit ca 400 stuks machines en hun bijbehorende onderhouds planning
en ca 2500 stuks onderdelen veelal gekoppeld aan diverse machines
alle storingen worden ingevoerd in het programma zodat ik kan terug zien wat aan welke machine is gedaan en evt. de planning aanpassen (bijv vaker onderhoud)
elke maandag kijk ik welk onderhoud openstaat en open dan vanuit access (met een hyperlink)een excel sheet met de uit te voeren werkzaamheden
hierop worden dan vanuit access diverse gegevens meegenomen zoals uitvoerdatum volg nr. enz
het programma is in de loop van de tijd behoorlijk uitgegroeid
ik voer hier ook de gewerkte uren in die aan een bepaalde machine gewerkt zijn (op medewerker nivo) en kan deze ook terughalen om de kosten later te kunnen zien ook heb ik een onderdelenvoorraad gemaakt alle onderdelen ingevoerd in de database met het art nr. en verdere specificaties (prijzen ,leverancier ,2e artikel naam enz.) hiermee kan ik op artikel nr of artikel naam zoeken of een deel van de artikel naam
het programma is vooral toegespitst op onze situatie
veel onderdelen gekoppeld aan een bepaalde machine(s)
veel onderdelen passen bij ons op verschillende machines en verschillende machines gebruiken dezelfde onderdelen (denk aan dezelfde machine met een ander machine nr hier voor gebruik je [veel op veel relatie])
ook is het programma voorzien van een onderhoud planning per machine
let wel dit is maar een klein deel van de alle mogelijkheden in mijn programma
kijk voor het planning deel eens op
http://allenbrowne.com/tips.html (Recurring events)
je zult zelf eerst wat dieper in access moeten duiken om dit te maken...vaak vind je op verschillende forums wel wat je met enige aanpassingen kunt gebruiken.
ook kun je met googelen vaak een heel eind komen....en vooral zelf proberen(....)
ook heb ik ook door een enkele keer een vraag te stellen op dit forum antwoord gekregen op een voor mij eerst onoplosbaar probleem
het vergt veel tijd maar dan heb je ook wat als het zelf maakt kun je later ook uitbreidingen doen (bijv gegevens in een grafie weergeven)
mijn programma bestaat inmiddels uit ca 40 tabellen,35 query's en zo,n 50 formulieren
waarvan veel formulieren zij samengevoegd om het gewenste resultaat te krijgen
de grote van het programma is inmiddels ca 10 MB
ik heb hier voor een back end en drie frond end,s gemaakt (meerdere gebruikers)
het programma werkt als een speer
succes Harry