Onderhoudsplanning

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peterus52

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2011
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw hier, maar hoop van iemand van jullie hulp te krijgen. Ik ben op zoek naar een onderhoudsplanning in Access.

Groetjes,
Piet

Da's een héééééle vage vraag.... Wil je een complete database? Die zul je hier niet vinden. Wil je er een gaan bouwen? Dan helpen we je graag op weg... Kijk eens in de sjablonen van Microsoft of daar geen voorbeeldje bij zit dat je als basis kunt gebruiken bijvoorbeeld.

Meer info

Sorry voor de vaagheid,

Ik wil dus een database opzetten met daarin alle machines gedefineerd met daaraan gekoppeld de diverse soorten benodigde onderhoud. Van dit onderhoud moeten dan de uitgevoerde werkzaamheden worden geregistreerd met uren en onderdelen. Ook storingen zou ik hier in moeten kunnen bijhouden. Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben.

Ik hoop op nuttige tips en/of voorbeelden.

onderhouds programma

Beste Piet

ik heb zelf ook een onderhouds programma gemaakt in access
bestaande uit ca 400 stuks machines en hun bijbehorende onderhouds planning
en ca 2500 stuks onderdelen veelal gekoppeld aan diverse machines
alle storingen worden ingevoerd in het programma zodat ik kan terug zien wat aan welke machine is gedaan en evt. de planning aanpassen (bijv vaker onderhoud)
elke maandag kijk ik welk onderhoud openstaat en open dan vanuit access (met een hyperlink)een excel sheet met de uit te voeren werkzaamheden
hierop worden dan vanuit access diverse gegevens meegenomen zoals uitvoerdatum volg nr. enz

het programma is in de loop van de tijd behoorlijk uitgegroeid
ik voer hier ook de gewerkte uren in die aan een bepaalde machine gewerkt zijn (op medewerker nivo) en kan deze ook terughalen om de kosten later te kunnen zien ook heb ik een onderdelenvoorraad gemaakt alle onderdelen ingevoerd in de database met het art nr. en verdere specificaties (prijzen ,leverancier ,2e artikel naam enz.) hiermee kan ik op artikel nr of artikel naam zoeken of een deel van de artikel naam
het programma is vooral toegespitst op onze situatie

veel onderdelen gekoppeld aan een bepaalde machine(s)
veel onderdelen passen bij ons op verschillende machines en verschillende machines gebruiken dezelfde onderdelen (denk aan dezelfde machine met een ander machine nr hier voor gebruik je [veel op veel relatie])
ook is het programma voorzien van een onderhoud planning per machine
let wel dit is maar een klein deel van de alle mogelijkheden in mijn programma

kijk voor het planning deel eens op http://allenbrowne.com/tips.html (Recurring events)

je zult zelf eerst wat dieper in access moeten duiken om dit te maken...vaak vind je op verschillende forums wel wat je met enige aanpassingen kunt gebruiken.
ook kun je met googelen vaak een heel eind komen....en vooral zelf proberen(....)
ook heb ik ook door een enkele keer een vraag te stellen op dit forum antwoord gekregen op een voor mij eerst onoplosbaar probleem

het vergt veel tijd maar dan heb je ook wat als het zelf maakt kun je later ook uitbreidingen doen (bijv gegevens in een grafie weergeven)

mijn programma bestaat inmiddels uit ca 40 tabellen,35 query's en zo,n 50 formulieren
waarvan veel formulieren zij samengevoegd om het gewenste resultaat te krijgen
de grote van het programma is inmiddels ca 10 MB

ik heb hier voor een back end en drie frond end,s gemaakt (meerdere gebruikers)
het programma werkt als een speer

succes Harry

Harry,

Ik ben onder de indruk van jou opzet van onderhoudsplanning en zou dat graag ook op deze manier willen toepassen. Kun jij mij aan een eerste opzet voorbeeld helpen of een omschrijving ervan.

Groetjes,
Piet

onderhouds programma

beste Piet

hierbij een zeer uitgekleed klein opzetje van mijn programma
er ontbreken koppeltabellen met vooral veel-op-veel relaties en Query's om de zaak te koppelen en zaken uit te lezen
ook de planning zit er niet bij kijk maar eens op de site van http://allenbrowne.com/tips.html en probeer maar eens je eigen gegevens er in te zetten je zult zien dat het niet echt moeilijk is je kan dit aanpassen aan je eigen wensen
ik heb zelf eerst de zaak vertaald in het Nederlands dan gaat het en stuk eenvoudiger

ik heb veel zaken weg gelaten i.v.m. gevoelige informatie

succes Harry

Bijlagen

Als de structuur overeenkomt met je echte db, dan zie ik wel een paar problemen met je tabelstructuur...

onderhouds programma

beste Michel

ik heb een klein deel gekopieerd en de gegevens en koppelingen weg gelaten...
het ging om een eerste idee voor Piet
zoals ik al schreef ik heb de Query's weg gelaten deze zitten overal in door het gehele programma

groet Harry

Maar de koppelingen die er nu inzitten, zijn niet bepaald bruikbaar.... Als je een voorbeeldje post, probeer hem dan zo te maken, dat hij ook klopt. Uiteindelijk lijkt het mij dat jij ook de beste bedoelingen hebt, en de lezer goed op weg wil helpen. Probeer dan, zoals gezegd, voorbeelden te maken die in ieder geval kloppen!
Ik hoop, dat TS in staat is om e.e.a. op de juiste manier te intrpreteren, en hem niet klakkeloos overneemt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan