Onderneem actie wanneer javascript is disabled...

• Onderwerp starter Onderwerp starter ROL
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ROL

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2008
Hallo,

Het is mogelijk om een pagina door te sturen wanneer Javascript is enabled. Maar is het ook mogelijk om een pagina door te sturen wanneer Javascript is disabled, zodat de website zelf niet zichtbaar is? Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

Ik weet niet zeker of de tweede mogelijk is.

Je kan een gebruiker doorsturen door middel van een META tag in HTML. In deze META tag moet je dan het attribuut http-equiv gebruiken. Dit staat voor HTTP equivalent, ofwel de waardes van deze attribuut zijn gelijk aan en vervanging voor headers in de HTTP Request₁. Je maakt dan gebruik van refresh en krijgt de volgende HTML-tag

HTML:
<meta http-equiv="Refresh" content="0; url=http://site.nl/pagina.html">

In de content attribuut geef je aan na hoeveel seconde de refresh plaats moet vinden, en in de URL attribuut geef je aan welke pagina er opgevraagd moet worden.

Deze manier van doorsturen wordt trouwens afgeraden door het W3C omdat dit de back-button van de gebruiker ondermijnt!

Ik denk dat wanneer je dit element gebruikt in je pagina, het mogelijk is om via javascript dit element te verwijderen. Ik weet alleen niet of dat de refresh ook daadwerkelijk tegen zal gaan. Ik heb nooit de behoefte gehad met iets dergelijks te werken.

De eerste methode kan wel en is denk ik evenzeer afgeraden als de eerste. In javascript gebruik je het volgende statement:

PHP:
window.location="http://www.site.nl/pagina.html";

Het is trouwens de vraag of je deze methode wel nodig hebt. Wanneer het je enkel gaat om de functionaliteit van de webpagina voor mensen zonder javascript of mensen met javascript, is het mogelijk om de functionaliteit voor beiden te waarborgen in dezelfde pagina. Je gaat dan zogenaamd gelaagd te werk. Je zorgt eerst dat de pagina werkt zonder het gebruik van optionele technieken als javascript. Daarna kan je javascript functionaliteit toevoegen, of javascript gebruiken om functionaliteit van de website te vervangen.

₁Een HTTP Request is samen met HTML het hart van het wereld wijde web. Het is zeer aan te raden je daar in te verdiepen. Simpel gezegd is het een vraag aan de server om een bestand naar je toe te sturen.

Laatst bewerkt:
Als een gebruiker javascript heeft uitgeschakeld dan heeft dat meestal als bedoeling dat er geen vervelende dingen kunnen gebeuren, zoals automatische redirectie (Ik bijvoorbeeld haat dat =)

Als alternatief zal je de Non-JS'er dus zoiets moeten krijgen:
Code:
<noscript>
<a href="DePagina.htm">Klik hier om naar de pagina te gaan</a>
</noscript>

Ik zal even nader toelichten waarom ik dit wil.

Klanten kunnen inloggen op de website en concept overeenkomsten bekijken, op deze pagina's is d.m.v. Javascript de rechtmuisknop en de mogelijkheid om tekst te selecteren uitgeschakeld. Maar wanneer Javascript is uitgeschakeld heeft deze 'beveiliging' totaal geen zin. Ik had dus bedacht dat wanneer de ze pagina willen bezoeken wanneer Javascript uit staat ze worden doogestuurd naar een pagina met een melding dat die pagina alleen bezocht kan worden wanneer Javascript aan staat, met eventueel een uitleg hoe ze dat in de browser voor elkaar kunnen krijgen.

op deze pagina's is d.m.v. Javascript de rechtmuisknop en de mogelijkheid om tekst te selecteren uitgeschakeld. Maar wanneer Javascript is uitgeschakeld heeft deze 'beveiliging' totaal geen zin.

Behalve ergernis bij je gebruikers veroorzaken heeft zo'n JavaScript nooit, maar dan ook NOOIT zin.
Iedereen kan of via een menu, of via een toetsenbordcombinatie (pijltjes, Shift, CTRL-C), of via een of andere plugin (FireBug / Web-Developer-toolbar) rauwe tekst van je site zowieso kopiëren. (En screenshots en overtypen bestaan ook nog steeds!).
In veel Linux-varianten kan je zelfs gewoon een willekeurige teksteditor openen, je browser openen, slepen (linkermuisknop is dat) om te selecteren, en daarna de geselecteerde tekst opnieuw met de linkermuisknop in je editor slepen. Weg kopiëerbeveiliging.
Daarinboven wordt een rechtermuisknop ook wel voor andere doeleinden dan tekst selecteren gebruikt...

Als je niet wil dat je klanten je ontwerpen kopiëren, kan je dat gewoon op de pagina van het ontwerp vragen... Copyright is ook een mooie uitvinding ;)

De basisfunctionaliteit van je site mag nooit afhankelijk zijn van JavaScript. Je kan er natuurlijk wel voor zorgen dat de gebruikerservaring op je site heel wat handiger/prettiger wordt als JavaScript aanstaat (zoals Ajax-formulierchecking, menueffecten,...)

Ik snap wat je zegt. Maar een concept performance overeenkomst kun je ook copyrighten. Als je een methode weet waarmee ik kan controleren of de concepten inderdaad niet onrechtmatig gebruikt worden ben je morgen een rijke man!

Is het dan een beter idee om op de pagina's met de betreffende concepten een div met een transparante png met z-index er bovenop te leggen (met een menuknop om terug te gaan)? Printscreen blijft dan nog een optie, maar internet is natuurlijk nooit 101% waterdicht te krijgen...

Overlay's zijn inderdaad een iets beter(lees: vriendelijker) optie imo, hoewel nog steeds makkelijk te omzeilen, en niet goed bruikbaar in oudere browsers: Transparantie wordt standaard niet ondersteund in IE6 bvb, en er zijn nog ******* veel gebruikers die dat ding laten leven..

Als het een 'grafisch' ontwerp is, kan je misschien gebruik maken van een image met watermerk (zoeken op GD-lib voor PHP). Persoonlijk vind ik dit wel een vrij lastige manier van werken.

Een relatief waterdichtere manier is om van je concept een PDF-image te maken, eventueel ook met watermerk. Dan krijgt je gebruiker een evt at-runtime gegenereerde PDF die een gewatermerkte afbeelding is van je concept.

Het mag duidelijk zijn dat beide oplossingen wel heel wat meer werk en kennis vragen dan wat je nu in gebruik hebt.
Voorlopig zou ik het inderdaad bij een noscript-waarschuwing houden, in combinatie met een transparante laag (zoek op png transparent hack IE6), omdat deze het minste tijd vragen en de 'domme' gebruiker wel tegengaan, zolang je maar weet welke beveiligingsgraad dat inhoudt.

Ik ben benieuwd naar eventuele betere/eenvoudigere oplossingen en andere meningen van de anderen hier :)

Met het oog op Toegankelijkheid en Bruikbaarheid is het script dat je gebruikt not done. Ik zou je aanraden om deze methode te laten voor wat het is.
Zoals je zelf al zegt, het is nooit waterdicht te krijgen, daarom is er auteursrecht en zijn er advocaten die goud geld verdienen aan dit soort zaken. Techniek zal altijd tekort schieten in dit geval. Dus wanneer je niet wil dat mensen specifieke data kopiëren, moet je het niet beschikbaar stellen.
Als je je toch beter voelt met een schijn beveiliging is een onzichtbare laag misschien een oplossing.

Tja.... Ik ga de opties is overwegen. Bedankt voor meedenken!

Ruben

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan