• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onderscheid tussen hoofdletters & kleine letters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dallandra

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Bij mij op 't werk werken we met een "presentie" lijst, dat is een lijst in excel waarin ik per dag moet bijhouden wie er vrij is.

Nu moet ik dan een 'S' (hoofdletter) plaatsen voor een snipperdag en een 's' (kleine letter) voor een halve snipperdag. Ook hou ik een totaal overzicht bij waar per week te zien is wie er vrij is.

Ik had bedacht dit te gaan versimpelen, het totaal overzicht wordt automatisch gevuld aan de hand van de presentielijsten (die zet ik er als tabbladen achter). Maar excel ziet het verschil tussen een kleine s en een hoofdletter S niet, dus als iemand 2 1/2 snipperdag heeft opgenomen staat er 2x 'S' en 1x 's', excel ziet dit gewoon als 3x 'S' en maakt er 3 dagen van. Heeft iemand een briljante ingeving hou ik dit kan oplossen?

Dallandra

Maak er dan E en H van: E voor een en H voor half.
Joop

Zie bijlage.
De ANSI-code voor de hoofdletter S is 83 en voor de kleine 115.
Welnu, de formule regelt dus dat deze wordt vermeld in kolom C
De functie =AANTAL.ALS(), in cel F2 en F3 telt het aantal keer dat het getal 115, danwel 83 in kolom C (of het benoemde bereik) voorkomt.

Sorry, was de bijlage vergeten ....

Bijlagen

• CODE.JPG
    CODE.JPG
    29,1 KB · Weergaven: 156
Snap 't helemaal.

Bedankt voor de snelle antwoorden.
:thumb:
Dallandra

Mooie oplossing met de CODE functie.

Als je echter geen extra kolom wil / kan gebruiken, probeer dan deze array formule:

=SOMPRODUCT(ALS(B2:B18="";0;--(CODE(B2:B18)=115)))

Dit doet het ineens. Voor 83: analoog.

Na kopiëren van deze formule naar een cel, niet Enter doen, maar Ctrl-Shift-Enter.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan