ondersteund een acer FX58M moederbord SATA3?

Status
Niet open voor verdere reacties.

anita1965

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2012
Ik ben in het bezit van een PC met een Acer FX58M moederbord. Ik heb overal naar specs hiervoor gezocht, maar nog niets gevonden. Nu wilde ik weten of dit moederbord SATA3 ondersteund, ja of nee. Of, hoe zou ik hier achter kunnen komen.

Groet
A.

Het lijkt er niet op dat dit bordje SATA-600(III) heeft, wel SATA-300(II). Kan er zelf ook weinig over vinden.

Dat is nu juist het probleem, die OEM moederborden is meestal weinig over bekend. Maar aangezien er een X58 chipset op zit (SATA-300) en waarschijnlijk geen losse SATA-600 controllers weet ik dat vrijwel zeker.

Simpele upgrade (mits je nog een pci express x1 slot vrij hebt)
http://azerty.nl/8-1036-263358/asrock-sata3-card-controller-v.html
geeft je 2 extra interne sata 600 (S-ATA III) en 1 externe sata poort (ES-ATA)

Dat is een hele mooie betaalbare upgrade als mijn mobo maar SATA2 is, maar dan rijst mij de volgende vraag.
Ondersteund mijn mobo, PCIe 2.0? want in de review las ik onderstaande.

Wil gewoon meegeven dat PCIe 2.0 niet compatibel is met PCIe 1.0. Niet in een oud moederbord proberen steken dus. Ik heb me namelijk miskocht

Het blijft wel een beetje zeuren die oem bordjes:confused:

X58 heeft PCI-Express 2.0 lanes. Het kaartje van AsusUser zou dus gewoon moeten werken.

Thx voor de info, het ia namelijk zo, dat ik een SSD als bootdisk in mijn syseem wil plaatsen, en dan ook zo'n groot mogelijke performance wil hebben. Is er misschien iemand die het prestatie verschil in kan schatten tusse een SSD op een sata2 of een SSD via zo'n controlercard op sata3?. want ik neem aan dat de tussenkomst van zo'n controlecard ook niet prestatieverlies zal gaan. Ik weet niet of het er verder iets toe doet, maar verder heb ik een I7-920 cpu en 6GB tripple geheugen en dan mijn FX58M mobo.

oke, een syteem uit 2009 heeft wel een modern moederbord denk ik. dus PCI Express 2.0 zit er wel op

Dat is een hele mooie betaalbare upgrade als mijn mobo maar SATA2 is, maar dan rijst mij de volgende vraag.
Ondersteund mijn mobo, PCIe 2.0? want in de review las ik onderstaande.

Wil gewoon meegeven dat PCIe 2.0 niet compatibel is met PCIe 1.0. Niet in een oud moederbord proberen steken dus. Ik heb me namelijk miskocht

Het blijft wel een beetje zeuren die oem bordjes:confused:

fout
zolang het een PCI-e slot x16 heeft maakt het vrij weinig uit of dit nou 1.0 of 2.0 is alle videokaarten werken er op
het één is alleen net even wat sneller dan het ander bij de meeste videokaarten merk je het verschil niet eens tenzij je high end kaarten gaat gebruiken

Laatst bewerkt:
fout
zolang het een PCI-e slot x16 heeft maakt het vrij weinig uit of dit nou 1.0 of 2.0 is alle videokaarten werken er op
het ��n is alleen net even wat sneller dan het ander bij de meeste videokaarten merk je het verschil niet eens tenzij je high end kaarten gaat gebruiken

Oke, dus de controlercard is compatible, dus hij zal werken. Maar zal ik ook het maximale uit een Sata3 SSD kunnen halen?

Groetjes
A.

ben bang van niet de meeste SSD's zitten nu rond de 450mbp's van data transfer
een Sata 2 of 300 aansluiting kan max 300mbps aanbieden je verliest dus dik 150mbps

dan werkt hij natuurlijk veel sneller, want de SATA 300 standaard kan max. 300mbps doorsturen terwijl SATA 600 standaard max. 600mpbs doorsturen, dus de snelheid is ongeveer een kwart sneller

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan