Ongeldige BOOT.INI

Status
Niet open voor verdere reacties.

DarthDuval

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2007
Hallo,

Ik besloot dus een paar uurtjes geleden dat het nog eens tijd werd om mijn pc te herinstalleren (Windows XP Home). Er zat een of ander irritant virus op mijn computer (logon.exe die zich de hele tijd opdrong om opgestart te worden bij boot). Ik heb al mijn backups gemaakt, en daarna mijn schijf van windows geboot. Ik koos voor Installatie van Windows XP, en daarna voor mijn C: partitie (mijn enige partitie) te formatteren, en daar XP opnieuw op te installeren.

Dus na het formatteren begon hij de bestanden van de cd naar de schijf te kopieren (zoals normaal, denk ik :p), en daarna zei hij dat ik moet rebooten. Dat deed ik, maar toen kreeg ik error: Ongeldige BOOT.INI Windows wordt gestart vanaf C:/WINDOWS.... of niet? Hierna start hij opnieuw op, en kom ik in een loopje terecht :o

Ik heb inmiddels deze tut van microsoft geprobeerd, zonder enig effect.
http://support.microsoft.com/kb/330184/nl

Help mij =) ?

Start de computer op met een Mini windows xp cd , en kijk vervolgens hoe die boot.ini eruit ziet ( via eigenschappen deze computer )

Had jij a) de Windows CD erin gedaan b) In het BIOS de opstartvolgorde gezet op CD/DVD en dan HD c) De PC uitgezet d) De PC aangezet e) De bestaande partitie gedeleted f) Een nieuwe partitie gemaakt van bijv. 15 GB (de rest komt later via Computerbeheer>Schijfbeheer)
Ik denk nl dat je nieuwe Windows hebt geïnstalleerd in de oude Windows. Begin maar opnieuw.....:(

a) Check ;)
b) Ik klik F11 voor naar de boot menu te gaan (is praktisch hetzelfde, toch?)
e) De bestaande partitie heb ik geformateerd (dus gedelete...)
f) Daarna denk ik dat WINDOWS naar de partitie die ik geformateerd had begon te kopieren

Ik zal morgen eens een nieuwe partitie maken, en windows daarop probeen te installeren, tbegint een beetje laat te worden :d

Maak ook de CD eens schoon.
Ik ga er bij dit advies vanuit dat je idd. éérst hebt geformatteerd voordat de nieuwe installatie begon. Dit is cruciaal, zeker als er een virus op de hdd zat.

Als er nog eeen fdd in de pc zit, download dan vooral ook een 98SE bootdisk en boot ermee.
Start daarna Fdisk en eenmaal opgestart, verwijder alle non dos partities.
Maak daarna nieuwe aan en formatteer ze FAT32.
Probeer nú nog eens Windows te installeren en formatteer voor de installatie de schijf NTFS.

ps. is het een vrij nieuwe machine? Welk soort harddisk(s) zitten erin ; IDE of SATA. In het geval van Sata ga je het zonder hulptroepen niet redden............
je zal dan een diskette bij de hand moeten hebben met de SATA drivers erop en tijdens het booten met de Windows CD'op F6 moeten drukken, dan wordt je de mogelijkheid geboden om de SATA drivers te installeren. Pas daarna zal de Windows installatie succesvol door kunnen gaan.

Als je geen fdd hebt én het betreffen SATA schijven, dan zal je een Windows CD moeten 'slipstreamen'.

Laatst bewerkt:
Oké, maar op de Helpmij staat deze (gemaakt door mod Frisian) Houd wel in je achterhoofd dat je de drivers voor de SATA disk erop moeten zetten. Die heb je als het goed is bij de pc meegeleverd gekregen op een CD of DVD met drivers, ben je deze disk kwijt, of heb je de machine 2e hands gekocht, dan moet je de SATA drivers via de fabrikant downloaden.

Ik leid uit het e.e.a. af dat dit tevens de 1e keer is dat je XP op deze machine opnieuw wilt installeren? Anders had je het 'probleem' al eerder moeten hebben.

Is dit niet het geval (je hebt dus XP al eens eerder op deze machine geïnstalleerd) dan behoor je tot de zeldzame groep van geluksvogels bij wie XP zich zónder SATA drivers laat installeren. Vraagt mij niet waarom, maar er is een heel kleine groep users die dit wel lukt. Deze discussie -> Sata, Sata-drivers en XP installeren, is namelijk al vele malen op de Helpmij voorbij gekomen en er zijn een paar XP bezitters die géén aparte SATA driverdisk hoefden te gebruiken. Mogelijk hangt het samen met het bezit en gebruik van een XP CD met SP3 erop, maar dat weet ik niet.
Verder geebiedt de eerlijk mij te zeggen dat een melding over een foute boot.ini bij mij niet direct SATA driver beelden oproept.

[edit] dankzij jouw vraag ben ik wederom aan het denken gegaan wáárom het die enkele XP bezitter wél is gelukt en idd. vind ik de logica van een officiële Microsoft CD met geïntegreerd SP3 niet eens zo gek klinken. Iemand die er toevallig meer info over heeft? [end edit]

Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad de eerste keer dat ik herinstalleer (doch, bij het eerste keer installeren van deze pc heb ik bij mij weten geen SATA drivers moeten installeren, ik heb deze pc zelf in elkaar geknutseld, en geinstalleed...)

In ieder geval, aangezien ik geen flopy disk heb, en de slipstreamen een werkje is voor na het middageten, heb ik ondertussen geprobeerd wat eerder al aangeraden werd (nl. de bestaande C: partitie verwijderd, daarna een nieuwe C: partitie aangemaakt van 15 GB, en een partitie voor de rest) en nu ben ik Windows XP blijkbaar aan het installeren? Waar hij anders zei: Ongeldige BOOT.INI, komt er nou niks mer, en ondertussen zit ik windows the configureren :)

Bedankt voor al jullie hulp immo

OK, maar help mij svp eens met mijn theorie omtrent het installeren van XP zónder SATA drivers. Wélke versie XP heb je en dan bedoel ik -> voorzien van welk SP?

Laatst bewerkt:
Op de cd staat alleen WINDOWS XP HOME EDITION version 2002, maak geen illigale kopieen, genuine etcetc

verpakking heb ik niet, alleen een doosje, met er de key opgeplakt :p

Maar als ik pas heb geinstalleerd, staat er standaard SP-1 op :/

Oké, maybe is het dan wel SP1 waarin vele SATA drivers zijn opgenomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan