Ongeldige diskette / Compaq Deskpro

• Onderwerp starter Onderwerp starter pja
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pja

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2002
Krijg bij een wat oudere Deskpro, te weten een EP/SB serie,de volgende mededeling bij het opstarten:

Ongeldige diskette.
Vervang de diskette en druk op een toets.

Moet erbij zeggen dat er geen floppy in het station zit, heb ook de boekjes niet. Heb het idee dat het station gewoon defect is.

Iemand die wat meer weet ?

Alvast bedankt,

PJA

Deze melding krijg je ook als er geen OS op het systeem staat......

Je zou is kunnen opstarten met een 98 opstartdiskette en kijken in C: of even onder fdisk kijken of er uberhaubt wel partities opstaan..

Naar aanleiding van de threads, kan ik met behulp op de de harde schijven komen....

Wilde daarnaast de systeembestanden herstellen dmv het volgende, alleen msdos.sys etc kent hij helemaal niet.

c:
cd\windows\command
attrib c:\msdos.sys -s -h -r
copy c:\msdos.sys c:\msdos.xxx
a:
sys c:
attrib c:\msdos.sys -s -h -r
del c:\msdos.sys
copy c:\msdos.xxx c:\msdos.sys
attrib c:\msdos.sys +s +h +r

Zag ook dat er netjes windws 98 op staat, als ik wil starten dmv win dan krijg ik uiteindelijk de volgende mededeling:

Een door VFAR vereist app. of de vereiste bron is niet aanwezig of bereikbaar. Kan de VFAR niet verder laden.
Het systeem is gestopt.

Wie kan mij verder hepen

PJA

Denk, dat je het beste een nieuwe install van Windows kan doen.
Probeer gegevens te verzamelen van de hardware voor drivers.

Ja dat was ook mijn eerste indruk..
Maar het volgende probleem is dat er geen cd-rom drive inzit.

Heb nu uit een andere bak er één gepakt, stroom aangesloten, de connector, hou alleen een draad over zoek op het board zo'n aansluiting zit er alleen niet op.
Geen idee waar deze kabel voor dient...

Mischien dat ik zonder kan..
Hoe evt. deze drive aan de gang te krijgen, want pc aangezet levert niets op.

Hellppppp

je bedoeld het kleine draaidje die heb je niet direct nodig die is om audio cd's aftespelen.........

de flatcable heb je ook aangesloten neem ik aan?

Je moet misschien in het bios de speler zoeken....

Als die aansluting niet op je mobo zit zit ie op een geluidskaart. en als je die niet hebt oud het op he :)

Laatst bewerkt:
Denk het zit een klein blokje aan die ik op max. 4 pinnetjes zou kunnen schuiven. In de andere pc waar 'ie uit kwam zat er wel een mogelijkheid om deze op het board te prikken..

Kan je me helpen met de bios-afstelling ?

PJA

Geplaatst door pja
Denk het zit een klein blokje aan die ik op max. 4 pinnetjes zou kunnen schuiven. In de andere pc waar 'ie uit kwam zat er wel een mogelijkheid om deze op het board te prikken..
Dit is zoals Harmen_666 al aangaf je audio kabeltje.

Heb je die flatkabel erop en heb je de voedingskabel erop?
(Zie bijlage)
images

Mocht je intresse hebben hier een site met veel uitleg over Bios instellingen;
http://www.testbank.hccnet.nl/bioszip/intune.htm#top
(Nederlands)

Laatst bewerkt:
Uhm misschien heb je wat aan de site die Crash je voorstelde.

Een nieuwe bios ziet zelf als je nieuwe apparaten installeert.

Je hebt een deskpro das van compaq uhm ff denken.
Het lukt je wel om in het bios te komen? als je de pc aanzet del indrukken of f2 anders f10

Het scherm wat je dan ziet daar kan je kijken welke apparaten hij ziet. staat ie hier tussen ?
Zo niet dan moet je hem daar op auto zetten. Morgen heb ik weer een compaq voor me neus en kan ik het precieser vertellen.

of ben je er al uit inmiddels?

heb je het commando sys al geprobeerd eigenlijk. Het commando om je systeembestanden weer te herstellen.

dus vanaf de a:\ prompt : sys c: [enter]

wel een windows 98 bootdisk gebruiken, downloaden van http://dos.li5.org/IMGS/WIN98SE.EXE

Stand van zaken:

Diskette A en cd-rom werken, kan ze gewoon gebruiken alleen bij het opstarten nog steeds de melding: " Ongeldige diskette. Vervang de diskette en druk op een toets. "
FF opstartschijfje win98 erin en het systeem gaat gewoon verder.

Opstartvolgorde in bios : cd-rom/a/hd

HD bestaat uit C: en D:

Op D: staan de bestanden: attrib,chdsk t/m scandisk en sys.com In totaal 15 bestanden.

Op C: stond oa. win98 maar bij het starten hiervan kreeg ik de volgende mededeling: Een door VFAT vereist app. of de vereiste bron is niet aanwezig of bereikbaar. Kan VFAT niet verder laden. Het systeem is gestopt.

Dus ben ik maar met c: helemaal op nieuw begonnen. De gegevens omtrent C: volgens Fdisk zijn als volgt
Status: A Type: PRI DOS Mbytes: 4112 Syst: FAT16 en Gebruikt: 100%

Hierna Win98 proberen te installeren maar krijg nu de melding:

Bericht SU-0013, Setup kan geen bestanden maken op het opstartstation en kan Win98 niet installeren.
Als u een HPFS of NTFS bestandssysteem gebruikt moet u een msdos opstartpartitie maken. Schakel Lantastic server of SuperStor- compr. uit voordat u Setup uitvoert.

Hoe kan ik toch die melding omtrent de diskette kwijt raken en wat is er nu aan de hand met de install van Win98. Ben echt een leek.. sorry

Geplaatst door pja
Status: A Type: PRI DOS Mbytes: 4112 Syst: FAT16 en Gebruikt: 100%

Hierna Win98 proberen te installeren maar krijg nu de melding:

Bericht SU-0013, Setup kan geen bestanden maken op het opstartstation en kan Win98 niet installeren.
Je zegt dat de HDD nu in FAT16 is kon je hem niet in FAT32 krijgen?

zou even het commando fdisk gebruiken en alle partities verwijderen en even opnieuw aanmaken. Geef wel als antwoord Ja als de vraag: ondersteuning voor grote schijven komt, want anders zit je daarna weer met een fat16 partitie en het moet een fat32 zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan