ongeldige systeemdiskette

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonia60

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Hallo allemaal,

Ik heb een oude computer, waarop windows 98 heeft gestaan. Hij deed het, maarwel traag.
Deze computer hebben we geformatteerd omdat we er windows95 op willen zetten.
Elke keer bij het opstarten geeft hij aan:

0016384 KB
Please wait
Keybord..... detected
Mouse........detected
Harddisk 0 Installed JTS Corporation Palladium Model P3540
en daarna: Ongeldige systeemdiskette
Vervang diskette.
Ik heb diverse diskette's geprobeerd; windows 95, windows 98, dos 6.2, boot 95, ook heb ik een nieuwe gedownload via www.bootdisk.com, een van windows 95 en een van windows 98. maar elke keer geeft hij het zelfde aan.
Is er iemand die mij zou kunnen helpen?

Stel je bios even zo in dat hij van A: boot en niet van C:

Dan opstarten bij de gedown-de bootdisk.

succes

Hallo Globe,

De volgorde bij het opstarten stond zoals jij vertelde; eerst A en daarna C. maar dat werkte niet.
Ik heb nu geprobeerd om alleen van A op te starten,
dat lijkt te lukken als hij om een bootdisk. vraagt.
Als ik de net gedownloade diskette van bootdisk.com windows 95 er in stop vraagt hij weer om de bootdisk.
Het lijkt of hij hem niet herkent.
Ik weet niet wat ik fout doe. want op een nieuwere computer lukte het mewel.
Misschien kan jij mij verder helpen.

je moet 'm sowieso opstarten met een bootdisk van minimaal windows 98 (se) vanwege je cd rom ondersteuning.

Is je machine nog steeds helemaal leeg, of heb je ondertussen DOS oid geinstalled?

Ik heb het ook met boot disk windows 98 sec.edition geprobeerd maar dan geeft de comp. aan; drive not ready en dan vraagt hij weer om een bootdisk.
De computer is nog steeds helemaal leeg, dus dos oid staat er niet op.

errrruuuug raar!

Even voor de goede orde:

- je hebt je computer geformatteerd en is dus leeg.
- je hebt een bootdisk gedownload, deze geunzipped en op een 3 1/2 inch floppy gekopieerd
- je hebt in de BIOS de bootsequence naar A: laten verwijzen
- je start je computer op met de flop in de drive

dan moet het goed gaan....

anders download madboot eens : klik hier!

grtz Guido

bootdisk

tonia

je moet in de bios je harde schijf dedecteren en dan is het prob opgelost.
start dan pc op met bootdisk en de rest gaat vanzelf.
het prob is dat de pc je harde schijf niet vind.

succes

jean

jean.leenders@pandora.be

jean42,

In de allereerste post staat dat de harde schijf wel degelijk gevonden word.

Keybord..... detected
Mouse........detected
Harddisk 0 Installed JTS Corporation Palladium Model P3540

Inderdaad heel vreemd.

De harde schijf is ook aanwezig, dat is tezien in de Bios.
Hij staat op autodetect dus hij zou te vinden moeten zijn.
Ik heb alles wat jij opnoemde geprobeerd.
Ik heb een diskette gedownload van madboot, maar dat verandert ook niets.
Ik ben zelf een beetje gaan zoeken, maar ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft;
De oude computer heeft een hardeschijf van 512 MB, en werkt dus niet met fat32.
De diskette's die ik gebruik heb om mijn oude computer op te starten zijn afkomstig van mijn nieuwe computer of daarop gemaakt. en deze computer gebruikt wel fat32.

Is dat diskettestation misschien zo oud dat ie alleen diskettes van DS, DD diskettes van 1 mB ondersteunt?

Nee, voordat deze computer geformatteerd werd gebruikten we dezelfde diskette's als op de nieuwe computer, dus dat kan het niet zijn.

fat32 slaat op je harde schijf en heeft verder niets met je floppies te maken.

misschien een domme vraag, werkt je diskettestation wel?

Voordat de computer geformatteerd werd, deed hij het nog gewoon.
Ik heb zelf nooit met die oude computer gewerkt en hem ook niet zelf geformatteerd dus ik weet niet of er vlak voor of na het formatteren iets is mis gegaan.
Maar dat laat ik straks wel weten, want diegene is er op het moment niet.
Alvast bedankt voor alle reacties

Er blijken geen problemen met het diskettestation te zijn geweest. We hebben voor de zekerheid de kabels nog gecontroleerd maar die schijnen goed te zitten.
Bij gebruik van opstartdiskette's; boot 98 SE en madboot win 98 geeft de computer na opstarten aan:
discette boot failure.
Ik weet niet wat ik verder kan proberen. dus als iemand nog advies heeft.....

Zou toch, zomaar voor de gein, wel 's willen weten wat er gebeurt als je er toch stiekem even een ander diskettestation op aansluit......................

Dat zouden we inderdaad eens stiekem kunnen proberen. een ander discettestation.
Alleen moet ik dan wachten tot zaterdag want
dan komt iemand die meer computeronderdelen heeft dan ik.
Dus tot die tijd wacht ik het maar af.

Geplaatst door Sidi
Zou toch, zomaar voor de gein, wel 's willen weten wat er gebeurt als je er toch stiekem even een ander diskettestation op aansluit......................

heel stiekem wil ik dat ook wel eens weten....

we wachten rustig af...;)

Hallo allemaal,

We hebben een ander discettestation aangesloten, maar we blijven het volgende bericht houden; ongeldige systeemdiskette, vervang diskette.

Bios staat op A en dan C.
Ik heb het wederom met verschillende diskette's geprobeerd; Opstart win98SE, Boot 98SE, en Madboot win98.
Maar het maakt niets uit.
Het schijnt dus niet aan het diskettestation te liggen.
De diskette's heb ik op mijn nieuwere computer bekeken en volgens mij staan alle benodigde bestandjes er op.
Ik weet niet wat ik verder nog zou kunnen proberen.
Is er iemand die raad weet?

Heb je op die andere computers alleen bekeken of alle bestanden aanwezig waren of heb je ook geprobeerd om ze daadwerkelijk vanaf die diskettes op te starten. (natuuuurlijk heb je dat gedaan. Just to be sure.......)

Toch heb ik het idee dat die oude computer vanaf de harde schijf probeert op te starten. Probeert de computer ook te lezen vanaf het diskettestation?

Hallo,

Ik heb de diskette's ook geprobeerd op mijn nieuwere computer en daar doen ze het wel.
Probeer ik het op de oude computer dan geeft ie wel aan; Floppy A: installed.

Het lichtje van het diskettestation brandt ook.
Start ik met volgorde A-C dan vraagt ie om een installatiediskette en als ik alleen met A opstart dan vraagt ie om een bootdiskette.
Maar welke ik ook gebruik hij "pakt" ze niet.

Aan het geluid te horen, en doordat het lichtje brandt heb ik de indruk dat ie wel probeert te lezen van het diskettestaion.

Maar ja! waarom ie dat niet doet, ik weet het niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan