ongeldige systeemdiskette

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tonia, sorry maar volgens mij probeer je te veel.
Je Bios gegevens zijn ook goed.
De bestanden vind je in de *.cab files. Het is even zoeken.

Groetjes
Falco

Hallo Globe,

Oei! Nou vraag je me wat.
Daar waag ik me zelf niet aan.dus
Eens kijken of ik iemand kan vinden die dat voor mij wil proberen.
Je hoort nog wel van me.

Nog even een berichtje voor Falco

Ik heb jouw raad opgevolgd en een opstartdiskette gemaakt zoals jij aangaf.
Maar helaas ook die werkte niet bij mij.
Ik heb alle mogelijke diskette's geprobeerd dus denk ik dat ik het ergens anders moet zoeken.
In ieder geval bedankt voor alle hulp tot nu toe.
Als ik wat meer weet laat ik het jou en de anderen weten.

Tjonge, er zijn plotseling heel veel mensen met jouw probleem bezig, Tonia:)

Maar ik krijg het niet uit mijn hoofd dat dit gewoon een hardwareprobleem is. Je zei dat je die diskettestaion niet zelf hebt aangesloten. Doe me 's een lol en check aan welke kant de rode draad zit. Moet, in tegenstelling tot de harde schijf en de cdrom speler aan de andere kant zitten. Denk zelf, eerlijk gezegd, niet dat dit het probleem is.
Mogelijk kun je 's een ander IDE kabel proberen.

Hallo Gerard,

Ik maak het jullie wel moeilijk hoor!

Ik heb naar de kabels gekeken en (als ik jouw goed begrepen heb), zit de rode kabel van de harddisk en van de cdrom aan de rechterkant en die van het diskettestation aan de linkerkant.
Dat zou dus goed moeten zijn?

Navraag over de IDE kabel:

Bij aansluiten van het andere diskettestation is ook gelijk een andere IDE kabel aangesloten.
Maar omdat degene die dat veranderd heeft, zich op het moment niet zo lekker voelt zal ik tot morgen moeten wachten om het te veranderen en te testen.
Jammer genoeg.

Ben je nu verder gekomen? Nu heb je veel soorten floppy’s geprobeerd.
De lijst die ik je gaf is de juiste lijst voor Win95. Desnoods zou ik het ook door kunnen mailen.
Maar wat ik niet zag: werkt de floppy wel in combinatie met je CD. Heb je dit op een andere, goed werkende PC getest?
Voorbeeld: ik heb dus 2 PC’s (PC X en PC Y). Wil op PC Y opnieuw Win95 erop zetten. De opstart volgorde staat goed = eerst A (floppy) dan C (HD).
Ik maak een goede opstart floppy.
Ik test EERST als de floppy en CD (Win95) goed zijn!!
Ik zet boot floppy in PC X samen met de Win95 CD.
Ik laat het opstarten. Tijdens opstarten zie je snel voorbijgaan welke letter gaat de PC toekennen aan de CD speler. Als voorbeeld : F
Dan vul ik in: F:\setup en klik op Enter.
Als dat werkt dan annuleer ik de opdracht (Cancel).
Dan ben je 100% zeker dat zowel boot floppy als CD goed is en je gaat proberen op PC Y.
Ben ik nog te volgen? Je moet eerst zeker zijn dat dit goed is voordat je de PC uit elkaar haalt. Volgens jou werkte de PC goed voor het formatteren. Daarom is voor mij beetje vreemd dat opeens je hardware kapot zou zijn.

Hallo Falco,

Ik ben nog niet verder gekomen.

Ik heb wel een floppy; opstart win98SE, in combinatie met Windows 95 CD uitgeprobeerd op de goede computer. en die doet het prima.
Ik heb twee harde schijven; C en D.
de E wordt ramdrive
en G de cdrom. Na setup heb ik de keuze uit doorgaan of annuleren. Ik kies uiteraard voor annuleren.
Op de nieuwe computer doet ie het wel op de oude niet.
De andere opstart/bootdiskettes die ik heb gemaakt, werken trouwens ook in combinatie met de win95 cd.

Ik vind het zelf ook een beetje vreemd.
'T weliswaar een oud bakkie, die oude computer, en uit onderdelen van andere computers opgebouwd maar voor het formatteren deed ie het goed.

De jongen die de computer zo gemaakt heeft zou nog een keer langskomen en misschien dat die iets ontdekt wat ik over het hoofd heb gezien.
Ik houd je op de hoogte en als ik wat meer weet laat ik het weten.
Bedankt tot zover

Dat is nou het vreemde: PC deed het goed. Dus de floppy en CD werken goed op andere PC. En als je de floppy driver op de goede PC aansluit? Werkt die ook goed?
Dat is een erg kleine ingreep.

Groetjes
falco

Hallo Falco,

Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Om bij de floppydrive van de oude computer te komen moet ik eerst de harddisk er uit halen, die zit namelijk boven de floppydrive.
Dat doe ik liever niet zelf, begrijp je?

je hoeft 'm toch niet helemaal eruit te halen.

Als je nu gewoon de stekkers eruit haalt en dan de andere flop erop aansluit?

Of redt je dat ook niet?

Sorry mensen,

Maar dat lukt niet.
De stekkers zitten onder en achter de harddisk en ik wil de boel niet forceren.
Niet erg slim zoals dat oude ding in elkaar zit.

Geplaatst door tonia60
Hallo Falco,

Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Om bij de floppydrive van de oude computer te komen moet ik eerst de harddisk er uit halen, die zit namelijk boven de floppydrive.
Dat doe ik liever niet zelf, begrijp je?

Dat is vreemd. Dan maar zoals GLOBE zegt: we wachten nog even.
Jammer dat je niet dicht in de buurt woont.

Groetjes
Falco

Vanmiddag deed de computer op mijn werk het niet meer. Uit pure nijdigheid heb ik er een schop tegenaan gegeven en het ding deed het zowaar weer. Misschien is dat de oplossing? Sorry Tonia, is maar een geintje. :o ;)

We wachten nog even

Sidi, je zegt nu: geintje maar zo vreemd is het echt niet!

Echt gebeurd: buurman achter ons = PC deed niets meer = zoon super blij :D D: ‘ Pa gaat eindelijk nieuwe PC kopen!’.
Fout dus: PC open, fijne kwast met stofzuiger erbij, alles stofvrij gezogen. Vervolgens met contact spray ALLE aansluitingen (stekkertjes) ‘gepoetst’.
En BINGO = PC draait als een trein!! :D :D :D

Klopt helemaal. Bij oudere computers willen bijvoorbeeld de koppen van de harde schijf wel 's blijven hangen. Een bescheiden stootje tegen de kast wil dan nog wel 's helpen.
Stofzuigen; altijd goed
Haal zelf regelmatig kasten volledig uit elkaar waarna ze het weer prima doen. (eerst weer in elkaar zetten, natuurlijk)
Dat contactspray is nieuw voor me. Ga ik ook 's proberen

Maar voor we een beetje teveel off topic raken: 'k vind Tonia's probleem wel heel gek. Heb het zelf jaren geleden 's gehad met een oude 386. Kan me allleen echt niet meer herinneren hoe we die rammelbak weer aan de praat kregen..............:)

??

Wat ik hier nog niet de revue heb zien passeren is dat je na het verwijderen van WIN98 van je schijf met het programma Fdisk de partitie(s) van je harde schijf hebt verwijderd en een nieuwe partitie hebt aangemaakt. Alleen formatteren is niet voldoende.

Maar misschien heb ik het in de reeks van tips gemist, in dat geval excuus.

Hallo mensen,

Nee hoor, je hebt je niet vergist wat fdisk aangaat!

Ik heb het formatteren van de oude computer niet zelf gedaan, maar naar wat ik gehoord heb is het op de volgende manier gedaan:
Computer afsluiten, opstarten in dos en vervolgens format C.
Ik zou het zelf d.m.v. een floppy gedaan hebben want dat vind ik zelf makkelijker en dan kun je gelijk naar fdisk.
Maar zou hier iets fout kunnen zijn gegaan?

Ik sta trouwens nog steeds in de wachtrij .
Wat inhoudt dat de mannen nog steeds geen tijd hebben om de oude computer na te kijken en te controleren.
Balen dus!

Format C verwijdert de oude partities niet.
Volgens mij moet je gewoon een bootdiskette maken, daar fdisk opzetten en dat alsnog uitvoeren.

Dus oude partitie(s) verwijderen en daarna een nieuwe partitie aanmaken.

Veel sucses.

Partitioneren komt vóór formatteren. Je hoeft niet perse te partitioneren. Dat doe je alleen als je de inrichting van je harde schijf wilt aanpassen. Een werkende partitie die geformatteerd wordt kan gewoon worden voorzien van een nieuw besturingssyteem. Ik doe regelmatig nieuwe formats zonder de partitieindeling te wijzigen.. Volgens mij is partitioneren ook niet het probleem. Het ding wil niet eens opstarten van een floppy. Dat moet ie eerst kunnen, al was het alleen om de cdromspeler aan de praat te krijgen. (Aangezien die dat niet vanuit het BIOS doet)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan