ongewenst automatische start programma's tijdens boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Sinds enige tijd komt het voor dat een aantal programma's automatisch starten na het inschakelen van de computer. Het gaat dan oa om de "Canon IJ Network Scanner Selector EX2", maar bijvoorbeeld ook het "Wargaming.net Game Center" van het spelletje World of Tanks.

Het vreemde is, dat deze items in taakbeheer bij [opstarten] expliciet zijn uitgeschakeld. Toch komen ze tevoorschijn.Knipsel.PNG
Dat er in de achtergrond geupdatet wordt is prima, maar het is niet de bedoelding dat die programma's ook werkelijk starten.
De map C:\Users\####\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup is bovendien gewoon helemaal leeg, ook geen verborgen items.

Wat gaat hier verkeerd?

Kijk eens m.b.v. Autoruns wat er daadwerkelijk wordt opgestart en uitgevoerd...
Je kunt dat aanpassen door de vinkjes bij betreffende sleutels weg te halen.

Staan ze ook niet in Taakplanner/Sheduler?

Kijk eens onder de volgende registersleutels:

HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

of

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

of

HKLM\Software\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Als je msconfig (win toets + r) gebruikt zie je achter de uitgeschakelde items de juiste registersleutel staan.

Maak eerst een systeemherstelpunt voordat je het register bezoekt.

Succes!

Laatst bewerkt:
Waarschuwing
Helaas had ik gisteren weer een nare ervaring met herstel van een systeemherstelpunt in Windows 10. Ik had dus in het register een wijziging laten aanbrengen door een registerbestand van internet (betrouwbaar forum) en de uitwerking was niet zoals ik had verwacht (bijwerking). Windows 10 kon niet herstellen met het systeemherstelpunt. Als vaker meegemaakt. Dus maak altijd een volledige systeemkopie en bootmedium met een back-upprogramma zoals Aronis, Aomei, Todo e.d. Dat scheelt een hoop ellende en tijd.

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties. Het probleem is inmiddels opgelost, maar bleek een heel andere oorzaak te hebben.
Mijn virusscanner (Avira Internet Security Suite) heeft ook een bootmanager en dáár bleken ze dus op automatisch starten te staan. Omgeschakeld naar handmatig.

Begrijp ik niet. Een bootmanager is wat anders dan > Opstarten. Dus deze items zouden te zien moeten zijn onder CCleaner Opstarten en/of Opstarten onder msconfig(run)/Taakbeheer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan