ongewenste witruimte in alinea's (Word 2007)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wout-er5

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Berichten
9
Ik ben bezig een groot word document aan te passen, wat veel knip en plak werk vereist. Ik maak in dit document gebruik van opmaakprofielen, wat in de oude versie van het document niet het geval was.

Het probleem is dat ik nu op willekeurige plekken, vaak middenin een alinea of soms er na of er voor een witruimte onstaat. De grote van de witruimte lijkt ook willekeurig, de ene keer is er een lege regel, terwijl de andere keer er wel vier witregels ruimte in mijn tekst zit.

Uiteraard heb ik gekeken naar mijn alineainstellingen: ruimte voor en na alinea staan uit. Met de "alles weergeven" tool (ctrl+*) heb ik gecontroleerd of er vreemde onzichtbare tekens in mn tekst zitten en ik heb zelfs alle opmaak verwijderd met "opmaak wissen".

De witruimte blijft.

Ik heb wel gemerkt dat als ik de regelafstand op 1 zet (ik gebruik 1,5 in mijn document) de witruimte nagenoeg (dus niet helemaal) weg is. Dit is echter geen optie, omdat ik voor de leesbaarheid een witruimte van 1,5 aan wil houden.

Als ik de teks opnieuw schrijf, krijg ik geen loze witruimte. Blijkbaar zit er dus wel iets in de tekst wat de witruimte aanmaakt. Alles overnieuw typen is gezien de grote van het document geen optie.

Iemand advies? In de bijlage een voorbeeld document met het genoemde probleem.

Wout

p.s. ik gebruik office 2007 en het probleem blijft als ik hem opsla in .doc en als ik hem opsla als .docx. Ook heb ik het .doc bestand in word 2003 te geopend, op een andere computer, maar ook hier hetzelfde probleem.



-edit- nog geen oplossing, maar ik heb wel ontdekt dat het probleem zich alleen voordoet bij halve regelafstanden. Bij 0.5, 1.5 en 2.5 is er wel sprake van teveel witruimte, maar bij 1, 2 en 3 niet. Andere decimale waarden (1,6 etc.) geven gevarieerde resultaten. Dit begint me meer op een fout in word te lijken dan een foute instelling, wat denken jullie?
 

Bijlagen

  • foute opmaak.doc
    29 KB · Weergaven: 126
Laatst bewerkt:
Zeer vreemd geval. Heb jouw document geopend met Word2000, maar ook daar merk ik vreemde witspatie tussen de lijnen. Heb de opties "keep with next" en "keep lines together" (sorry, werk met engelstalige versie) uitgeschakeld, maar daarmee nog niet opgelost. Wat het wel oplost, is een cut/paste as text only (unformatted text). Misschien dat proberen?

EDIT: lijkt mij inderdaad een Word-bug
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Dat had ik zelf nog niet geprobeerd, de tekst kopieren zonder opmaak. Dat gaat me wel erg veel werk kosten, maar ik ben bang dat ik weinig keus heb.

Ik heb het bestand ook in openoffice proberen te openen, wat goed gaat met het kleine voorbeeld bestandje (ook geen witruimte!) maar bij het openen van het grote bestand crashed openoffice. Ik was al van plan verder te werken in openoffice door alles er in te kopieren en te plakken (waardoor het programma niet crashed), maar met als gevolg dat ik ook alle opmaak kwijt ben.

Ik heb dus denk ik de keus om alle opmaak overnieuw te doen in ms word of in openoffice... hoe dan ook gaat het me wel een hele dag kosten. :confused:

Verder wel interessant maar voor mij wat te ingewikkeld: ik heb het docx bestand gerenamed naar .zip om het vervolgens met winrar te kunnen openen. Daardoor kon ik bij de verschillende xml documenten en tussen "regel 1" en "regel 2" stond allemaal rare extra code die tussen de andere regels niet terug te vinden was. Het vervangen van deze code werkte helaas niet, nog steeds witruimte (het zou toch te complex zijn om alle xml handmatig aan te gaan passen, maar het idee was leuk :) )

Wout
 
Heey,

Waarschijnlijk al iets telaat maar heb je al geprobeerd om bij kopje Start, Stijlen, geen afstand in te stellen. Of denk ik tesimpel...
Sterkte
 
Dan is de witruimte nagenoeg weg idd, omdat dat opmaakprofiel de regelafstand op 1 zet en blijkbaar heeft word daar geen moeite mee. Met een regelafstand van 2 gaat alles ook goed. Maar ik wil graag moeilijk doen en de regelafstand op 1,5 hebben... :confused:
 
Dan zou ik het helaas ook niet weten...:(
Sterkte met moeilijk doen...:evil:
 
Dankje :rolleyes:

Maar het is ook een beetje... wie garandeerd me dat bij een andere interliniëring de loze witruimte overal weg is? In het testbestandje werkte het, maar in een document van ca. 100 bladzijdes kan het zomaar weer ergens opduiken. Ik zou daarom natuurlijk het liefst weten wat de oorzaak is, zodat ik ook echt weet of het probleem er straks nog wel of niet is.

Maar ik ben bang dat dat er niet in zit :confused: Niemand ook op google en omstreken die hetzelfde probleem lijkt te hebben.
 
Dan ben je bijzonder:D
Kan je vast wel een prijs mee winnen ofzo :evil:
Of bug rapporteren aan ms office...
Sterkte ermee....
 
Dag Wout-er5,

Het lijkt heel geheimzinnig, maar het is (zoals vaak) heel eenvoudig. Er zitten aan de tekst een viertal shapes gekoppeld. Zie de bijlage waar ik ze zichtbaar heb gemaakt.

De oplossing is:

For each f in Activedocument.shapes
f.delete
Next

Gegroet Axel.
 

Bijlagen

  • Geheimzinnig document.doc
    20 KB · Weergaven: 314
Maar dat moet je dan weer in vb doen? of denk ik te moeilijk?
 
Dag MrSpeed,

Dat kan, maar hoeft niet.
Doe het volgende:
1. menu Extra
2. Aanpassen
3. Categorie (linker listbox) Tekenen
4. Opdrachten (rechter listbox) Sleep Objecten selecteren naar een werkbalk.
5. Sluit Aanpassen
6. Klik op knop Objecten selecteren en selecteer een hele pagina met de linker muisknop ingedrukt.
7. De objecten worden zichtbaar en klik op delete om ze te verwijderen.

Gegroet,

Axel.
 
Dag MrSpeed,

Dat kan, maar hoeft niet.
Doe het volgende:
1. menu Extra
2. Aanpassen
3. Categorie (linker listbox) Tekenen
4. Opdrachten (rechter listbox) Sleep Objecten selecteren naar een werkbalk.
5. Sluit Aanpassen
6. Klik op knop Objecten selecteren en selecteer een hele pagina met de linker muisknop ingedrukt.
7. De objecten worden zichtbaar en klik op delete om ze te verwijderen.

Gegroet,

Axel.



Zo duidelijk zou elk antwoord moeten zijn:thumb: :thumb: :thumb:
Hou ik van:p
Thanks, handig alsk ook een keer dat probleem krijg.
 
Dag Wout-er5,

Het lijkt heel geheimzinnig, maar het is (zoals vaak) heel eenvoudig. Er zitten aan de tekst een viertal shapes gekoppeld. Zie de bijlage waar ik ze zichtbaar heb gemaakt.

De oplossing is:

For each f in Activedocument.shapes
f.delete
Next

Gegroet Axel.

Wauw! :D

Ik had niet verwacht dat er nog iemand met een oplossing zou komen. In word 2007 kon ik je stappenplan niet toepassen trouwens, uiteindelijk is het me ook niet op de word manier gelukt. Maar het visual basic regeltje werkte gelukkig wel voor mij :)

Met "alles weergeven" werden de shapes niet zichtbaar, hoe heb jij het voor elkaar gekregen om de shapes zichtbaar te maken? Waarom waren ze eigenlijk niet zichtbaar, waren ze wit, of hadden ze geen hoogte/breedte?

Maar erg bedankt Axel, dit bespaard me een hele hoop werk :)
 
Je kan ook alles selecteren en dan je stijl wijzigen en dan als stijl Word 2003 nemen, dan gaan de witregels ook weg,
 
Hoi,

Niet helemaal, omdat die vreemde shapes er dan nog wel tussen zitten, met word 2003 stijl zie je het alleen nauwelijks omdat die een regelafstand van 1 gebruikt. Maar door die regelafstand op 1 te zetten zit er in de rest van de tekst ook weinig ruimte tussen de regels. En ik wou juist graag wat meer ruimte tussen de regels. :)
 
Dag Wout-er5,

De shapes waren niet zichtbaar omdat ze geen rand en een witte achtergrond hadden. Overigens waren ze ook klein (dat kon jezelf zien).
Hoe ik ze zo gemakkelijk kon vinden? Ik heb eens macro geschreven waarmee je shapes van een betekenisvolle naam kunt voorzien. Een klik in de werkbalk en de macro vind de shapes.

Gegroet,

Axel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan