onherstelbare systeemfout

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zomaarjomar

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2014
Berichten
5
Beste heren'

Ik wilde mijn pc opnieuw formatteren maar op een gegeven moment ging het mis. Nu krijg ik het volgende melding :

" STOP: c000021a {Onherstelbare systeemfout} Het systeemproces windows logon proces is onverwacht afgebroken met de status: 0x00000080 (0x00000000 0x00000000). Het systeeem is afgesloten.

Hoe kan ik deze probleem opslossen, veel verstand van computer heb ik niet.

Hoop iemand kan mij uitleggen hoe en wat'

Alvast bedank.


Gr,
Zomaarjomar
 
Hoe heb je de format opgestart ?

Vanuit de op je HD geinstalleerde windows of vanaf een opstart CD of bootable USB ?
 
Welkom op het Helpmij.nl forum Zomaarjomar,
Formatteren is wissen en niet elk programma doet dit even grondig. Je schrijft trouwens dat het formatteren tussentijds werd afgebroken. Hierdoor kan het zijn dat Windows denkt dat er nog een besturingssysteem aanwezig is.

De Windows installatie schijf zal voor het installeren vragen in welke partitie die moet komen te staan en of de schijf/partitie moet worden geformatteerd. Het is dus geen probleem dat er nog iets opstaat. Hebben we het verkeerd begrepen, leg het dan nog eens uit.
 
Momenteel bij opstarten krijg ik het volgende melding;
primary hard disk drive 1 not found

Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility
 
Dan ga je naar de Bios of Setup bij het opstarten door dan herhaaldelijk op F2 te drukken. We hebben het dus over de eerste tellen na het aanzetten.

Nu zie je de instellingen. Ga met de pijltjestoetsen, Enter en Escape naar de keuze van Boot Sequence in ik denk het tweede of derde menu. Pas deze instelling, wanneer nodig, zo aan dat het CDRom of DVD station bovenaan staat en actief is, de harde schijf tweede.

Doe de opstartbare schijf van jouw besturingssysteem in de lade en doe deze weer dicht. Sluit nu af door Opslaan en Afsluiten te kiezen. De computer zal opstarten vanaf de optische schijf wanneer die opstartbaar is en je op tijd op een toets drukt wanneer daar om wordt gevraagd. Windows, Linux of wat je maar kiest, wordt dan geïnstalleerd. Dit herkent lege schijven wel. Je hoeft bij opnieuw moeten starten daarna niets meer te doen. Misschien wordt er gevraagd om een registratienummer in te voeren en informatie over invoertaal en toetsenbord (VS). Na het installeren moet je eventueel drivers voor jou moederbord en updates (opnieuw) installeren.
 
Beste, mag een dame ook een optie geven?
Wil je formatteren en daarna Windows weer installeren? Dan volstaan de tips hierboven.
Wil je alleen de HD formatteren omdat je hem wil verkopen of zo, dan zou ik met de GParted cd de HD formatteren. Dat gaat wat beter dan met de Win cd.

Hebben we het allemaal fout, dan zou ik graag willen weten wat je nu precies wilt.
 
Dag femke95,
Heren zeggen: "zet hem dan maar vol met speelfilms."
Alfred
 
Ik kon er maar weinig aan doen dat ik ideeën kreeg. Ben nog blij dat ik de naam verkeerd spelde.

Wel leerzaam is mogelijk dat gegevens bij formatteren niet echt weg zijn maar net als bij wissen is alleen steeds de eerste letter van de bestandsnaam weg. Zomaarjomar heeft er kennelijk een bedoeling mee gehad en dan is mogelijk herstel waarschijnlijk niet aan de orde.

Ik wilde mijn pc opnieuw formatteren

Ik hoop dat je de schijf leeg wilde hebben want leeg is leeg en dat zegt de computer nu. Je kan Windows XP of eventueel Vista opnieuw installeren maar dat moet dan vanaf een installatie CDRom.
 
Ik heb de stappen gevolgd en de eerste gedeelte van Windows setup heeft plaatsgevonden maar daarna kon ik niet verder en heb hetzelfde melding. Primary hard disk drive 1 not found.
 
Ga zoals gezegd na of de boot volgorde in de Bios de juiste is. De harde schijf moet tweede zijn in de lijst en actief wezen.

Is er voor de SATA harde schijf een driver nodig, dan moet je een schijf met de driver kunnen invoeren tijdens de installatie maar bij vroege XP versies (als ik het goed heb) moet je de installatie slipstreamen. Slipstreamen is een nieuwe bootbare Windows CDRom branden mét de driver er bij in.

Laatste mogelijkheid is dat de schijven verkeerd aan de brede lintkabels hangen en/of de jumpers op de apparaten de verkeerde status aangeven. Een harde schijf hoort aan het einde van de eerste lintkabel met de jumper op MA (master) niet SL (slave of CS (Cable Select). Een CDRom drive is dan aan het eind van de tweede kabel, ook met de kleine jumper op de pennetjes als Master of aan de stekker in het midden als Slave. Het langste einde van een lintkabel hoort op het moederbord. Doe de spanning er af als je de kast opent.
 
Ik denk dat de TS niet aan de bekabeling heeft gezeten.
Nogmaaals mijn vraag of het de bedoeling was om Windows opnieuw te installeren.
 
primary hard disk drive 1 not found
Volgens mij heeft TS een sata schijf en moet hij de sata driver inladen tijdens de installatie (F6 dacht ik) of in de Bios de sata configuratie op IDE zetten .
Nuttige link.
Maar we gokken maar wat, TS geeft niet duidelijk aan wat de bedoeling is,volgens mij heeft hij een probleem en denkt het met een nieuwe installatie te kunnen oplossen.
Voor het zelfde geld is zijn schijf kaduuk.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht in ieder geval het zelfde ook. Heeft XP servicepack 2 misschien de drivers gehad, dan staan die nog niet op die Windows XP installatieschijf en moet je ze bij de fabrikant zoeken. De drivers op een diskette zetten. Dan op tijd "Drivers" kiezen wanneer de Windows installatie begint. Dat is inderdaad F6.
 
Maar we gokken maar wat, TS geeft niet duidelijk aan wat de bedoeling is,volgens mij heeft hij een probleem en denkt het met een nieuwe installatie te kunnen oplossen.
Ja, dat denk ik ook.
Daarom is het van groot belang dat de vragenstellers goed hun vraag / probleem omschrijven, want nu moet ik met de glazen bol aan het werk en die ziet ook niet altijd alles. ;)
 
Ok, als het tijdens het formatteren mis gaat, is bijna altijd het gevolg dat de partitietabellen gewist zijn & de schijf in feite blank is, wat weer tot gevolg heeft dat Windows Setup de schijf niet kan vinden.
Andere mogelijkheid is dat de schijf tijdens het formatteren mechanisch/electonisch defect raakt.

Zoals Alfred 2 in bericht #6 al schrijft: Eerst even in de BIOS kijken of de schijf aldaar nog wel aanwezig is.
Zoja, dan zoals Mik al schreef: Controleren of de SATA-schijf als IDE geemuleerd word (Geen driver nodig tijdens Windows Setup). Ik heb hier een Engels lijstje met verschillende BIOS-vermeldingen die moeten worden nagekeken c.q. eventueel ingesteld moeten worden:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-system/stopc0000221-unknown-hard/7c11ee5e-dd02-43bf-8b3b-885f62eab87a zei:
If you find the mode is set to RAID/SATA mode, change the mode to IDE.
If you find the mode is set to SATA, change the mode to IDE.
If you find the mode is set to SATA, disable SATA mode.
If you find the mode is set to AHCI, change the mode to ATA.
If you find the mode is set to AHCI Emulation Mode, change the mode to IDE Emulation.
If you find the mode is set to SATA, disable SATA mode and/or change the mode to ATA.
If you find the mode is set to SATA Native Mode, disable SATA Native Mode.
If you find the mode is set to RAID/Autodetect AHCI, change the mode to Combination.
If you find the mode is set to RAID Auto/AHCI, change it to RAID Auto/ATA

In the Integrated Peripherals menu, disable"On Chip IDE Channel 0"
On an Acer Aspire 4720Z the mode needed to be changed from "AHCI Mode" to "IDE Mode"
The WWW says this works on some Dells: "I had to set my SATA Operation to ATA instead of AHCI"

After making the adjustments, ACCEPT and SAVE the changes, and restart the system and see if it will now run the setup.

Als de schijf er daarna weer aanwezig is & nog niet helemaal kapot, start dan op met de Windows-installatie-CD, & kies in het Optie-menu de "R" om de Herstel Console te starten.

Typ daarin: Diskpart
Maak een partitie aan, & Escape. Herhaal dit voor elke partitie die aangemaakt moet worden.

Typ dan: Format c: /fs:ntfs /v: /x
Eventuele extra partities komt later wel.

Typ dan na voltooid: Chkdsk c: /r /x
Uit laten lopen, nooit onderbreken.

Na voltooid typ: Exit

De computer herstart, volg de normale Windows Setup vanaf Windows-installatie-CD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan