• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onjuiste waarden bij doorvoeren LOOKUP functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arito

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2006
Ik heb bij het doorvoeren van LOOKUP functies vaak dat een waarde niet goed wordt doorgevoerd. Soms wordt een andere waarde uit de kolom zelfs beinvloed omdat deze de waarde krijgt die de onjuiste waarde zou moeten krijgen. Ik heb het op verschillende computers en in verschillende sheets gehad. Ik kan helaas niet de fout bijvoegen omdat dat een zeer gevoelige sheet is, maar ik heb een voorbeeld bijgevoegd. Helaas klopt het op het voorbeeld wel.

In de werkelijke sheet is de waarde in B22 "4", wat de waarde van B20 is. De formule is volgens mij wel echt goed doorgevoerd in de werkelijke sheet dus het lijkt op een bug in excel. Weet iemand wat dit is en wat ik eraan zou kunnen doen? In de werkelijke sheet staan de volgende formules onder elkaar in drie cellen:

=IF(U67="","",LOOKUP(U67,[XXX.xls]Sheet1!$A$19:$A$50,[XXX.xls]Sheet1!$E$19:$E$50))
=IF(U68="","",LOOKUP(U68,[XXX.xls]Sheet1!$A$19:$A$50,[XXX.xls]Sheet1!$E$19:$E$50))
=IF(U69="","",LOOKUP(U69,[XXX.xls]Sheet1!$A$19:$A$50,[XXX.xls]Sheet1!$E$19:$E$50))

De derde cel heeft de waarde van de eerste cel, terwijl er in de referentiecel toch echt iets anders staat. De lookup value is een directe verwijzing naar de A kolom in de XXX sheet, dus daar kan volgens mij de fout niet in zitten.

Bijlagen

Waarom is VERT.ZOEKEN geen optie?

Cobbe

ik heb ipv LOOKUP nu INDEX MATCH gebruikt wat wel werkt. Ik zou VLOOKUP kunnen gebruiken maar het gaat me meer om de reden dat het nu fout gaat terwijl het wel gewoon zou moeten kunnen.

Arito, kan het zijn dat de meest linker kolom van je zoekkrange (A1 t/m A3 in je voorbeeld) niet alfabetisch zijn gerangschikt?

Dat is inderdaad het geval! Is voor de LOOKUP functie een alfabetische volgorde vereist?

Ja. deze functie is helaas niet zo slim als hij lijkt :)

uit de help functie van excel :
Important The values in lookup_vector must be placed in ascending order: ...,-2, -1, 0, 1, 2, ..., A-Z, FALSE, TRUE; otherwise, LOOKUP may not give the correct value. Uppercase and lowercase text are equivalent.

Dat is inderdaad het geval! Is voor de LOOKUP functie een alfabetische volgorde vereist?

Laatst bewerkt:
Enorm bedankt!

Normaliter is de Excel help het eerste dat ik doorspit maar dat had ik dit keer om de een of andere reden niet gedaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan