• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onkraakbaar paswoord op Excelsheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ProtputUnited

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2014
Geachte

Een collega van mij heeft een programma staan waarmee hij alle wachtwoorden op excelsheets kan kraken.
Kan iemand mij helpen om een onkraakbaar paswoord te maken?

Mvg
Jonathan

Werkt het programma ook met tekens zoals !@#$%? Anders moet je die erin verwerken. Daarnaast is het mogelijk dat het programma een dictionary-aanval doet. Hierbij wordt een gehele woordenlijst getest.

Via debug kun je dus tijdelijk elk paswoord vervangen door een dat je zelf kiest zonder het oude te kennen.
Zo kan je elk bestand openen dat niet gecrypt is.

Wat Pimnl zegt om tekens te verwerken in het wachtwoord is het beste.
Ik ken dit soort progammaatjes die werken meestal met letters en getallen.
Met tekens kunnen ze niet overweg.

Wat moet een wachtwoord bewerkstelligen wat je blijkbaar relationeel niet lukt ?
Doe iets aan de reden waarom iemand een wachtwoord wil kraken, daar zit de crux.

@ leschamps

Bij Brute-Force attacks worden tekens gebruikt vanaf 32 tot 126, dus ook de speciale tekens zijn inbegrepen.

Ook in Excel 2013 is het, ongeacht het password, mogelijk binnen een minuut het sheet zonder password te bekijken.
Daarnaast: een veel gebruikte methode is bijvoorbeeld ook: het bestand openen met bijv OpenOffice.

Ook in Excel 2013 is het, ongeacht het password, mogelijk binnen een minuut het sheet zonder password te bekijken.
Daarnaast: een veel gebruikte methode is bijvoorbeeld ook: het bestand openen met bijv OpenOffice.

Het bestand wordt in max2 seconden gekraakt. Al geef ik het een wachtwoord van 4 regels in Word met tekens, hoofdletters, kleine letters en getallen.

Ik denk dat dat programma niet zozeer het wachtwoord kraakt maar meer de beveiliging van Excel als ik het zo hoor.

Doe een Excel to exe en je hebt je bescherming.

Dan lijkt mij één conclusie duidelijk voor de hand te liggen: Er is geen onkraakbaar password te geven!!!

Iedere beveiliging is te kraken/omzeilen.
Je kennis en de beschikbare middelen bepalen de tijd die je er voor nodig hebt.
Heb je iets gevolgd van de commotie rondom Edward Snowden en de NSA? Dan zal dit antwoord je niet verbazen.
Kijk daarom nog eens naar het antwoord van snb: Wat wil je bereiken met je beveiliging in casu waarom zou iemand de beveiliging willen kraken/omzeilen?

Nee ik denk het niet. Waarom zou je dat eigenlijk willen? Een pagina kan ook worden gekopieerd met alle codes die daarbij horen, zodat het wachtwoord niet meer gevraagd wordt.

Met de ALT toets kun je ook tekens boven de 126 in het wachtwoord gebruiken. Als je diakrieten gebruikt is het in ieder geval een getal boven de 126, zoals bijvoorbeeld het euro teken ALT+0128 (€) of de e trema (ë). Dat is ALT+137. Ik weet niet of Excel dat pikt.
Misschien leuk om eens te proberen of het programma van je collega dat snapt :)

Laatst bewerkt:
Maak de sheet zo moeilijk dat jij alleen hem snapt, dan is de lol voor je collega er gauw af (flauw)

Excel hanteert verschillende typen wachtwoorden: voor het bestand, voor het workbook, voor een sheet en voor het vba project.
Wachtwoorden op sheets slaat excel niet op in het bestand maar vertaalt hij naar een 16 bits hash. Die is heel eenvoudig te kraken, welke tekenset je ook gebruikt.

Als je wilt voorkomen dat een onbevoegde in je workbook komt leg je een ww op het document, dat is niet te kraken (zeker niet in Excel 2007+).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan