Opgelost Onkyo TX-RZ720

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

albert2

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 aug 2025
Hallo,

Sinds kort hapert het geluid van mijn AV receiver Onkyo TX-RZ720 als ik de analoge platenspeler gebruik. Dit is een Technics SL-D2, ook heb ik mijn Audio-Technica AT-LP120-USB analoog aangesloten maar ook bij deze blijft het geluid haperen en natuurlijk ook andere platen gedraaid maar ook dan gebeurt hetzelfde. Ik heb dus sterkt het vermoeden dat het de Onkyo zal zijn.

Heeft iemand hier ook ervaring mee of enig idee wat of waar het probleem bij de onkyo kan zijn en wat eventueel de reparatie kosten kunnen zijn. Hetzelfde kan natuurlijk bij verschillende types of serienummers van Onkyo voorkomen.

Alvast bedankt voor enige reactie,
Albert

Huidige receivers bevatten zoveel elektronische component dat het lastig is om aan te geven waar het aan zal liggen. In het gunstige geval is er door warmte een gesoldeerde verbinding los gaan zitten. In het vervelende geval ligt het aan de eindtrap. Hoe is het geluid via de andere bronnen?

Gossie, ben je helderziend en weet wat de ts bedoeld?
Ik wacht wel op een echt antwoord van de ts.

Om dingen uit te sluiten, zou je de platenspeler op een andere vrije ingang kunnen zetten, dit is niet erg, het klinkt alleen wat zachter..
Speelt het fenomeen zich af bij een bepaald volume, of alle volumes ?

Heb jij inmiddels al een andere ingang op jouw receiver kunnen testen @albert2 ?

Hallo Whittey,

Bij gebruik van de platenspeler moet ik de volumeknop altijd behoorlijk opendraaien, dit is zolang ik mij kan herinneren en nam aan dat dit normaal zou zijn.
Ik kan proberen een andere ingang te gebruiken bv die van de DVD/CD speler, deze is optisch aangesloten namelijk. Ik laat de uitkomst weten wanneer ik de CD ingang heb gebruikt ok.

Gouwepeer,
De receiver is een jaar geleden voor reparatie geweest omdat ik per ongeluk de speakerdraden tegen elkaar liet komen terwijl hij nog aan stond. Toen is de eindtrap vervangen en volledig nagekeken op andere bijzonderheden. Op het phono probleem na werkt eigenlijk alles goed, geen idee of het een met het ander te maken kan hebben. Ik kan mij echter niet herinneren of ik voor dit gebeuren het volume ook al zo hoog moest zetten of pas na de reparatie.

Beiden dank voor de response.

Laatst bewerkt:
Hallo Whittey en Gouwepeer,

Ik heb verschillende ingangen geprobeerd zoals CD, Mainstream en TV maar daar kwam helemaal geen geluid uit. mogelijk omdat deze met HDMI in gebruik zijn. Ik heb daarop de optische kabel van de CD losgehaald en nogmaals geprobeerd en nog steeds geen enkel geluid via deze ingang. Dus een phono voorversterker zou dus een optie kunnen zijn.

Maar goed, ik heb daarop de phono ingang weer geprobeerd en een mirakel... het geluid hapert niet meer. Dit was met de audio-technica, daarna de Technics SL-D2 weer aangesloten en ook deze werkt weer goed. En natuurlijk ook weer verschillende Lp's gebruikt.. De volumeknop moet ik nog steeds behoorlijk opendraaien maar hier kan ik wel mee leven.

Geen idee wat de oorzaak van het haperen kan zijn geweest. Misschien dat andere kabels die even niet lekker zaten en een overbelasting veroorzaakten maar met het verschillende keren omdraaien van de receiver weer goed zijn gekomen, geen idee.

Gouwepeer,
Ik had mij vergist met de speakerkabels vwb de eindtrap. Het gebeurde met het verwisselen van HDMI kabels terwijl hij per ongeluk nog aanstond. Ik duwde de stekker niet recht in de connector en wiggelde deze er toen verder in met de plof als gevolg.

Voor nu moet ik het gebeuren als opgelost zien zonder de oorzaak en oplossing hiervan te weten.

In ieder geval voor jullie reacties en aangeboden hulp.

Albert.

Terug
Bovenaan Onderaan