Hoi,
Ik weet dat het nog geen uur later is sinds mijn laatste post, maar vanwege het formaat van de post heb ik besloten er toch een nieuwe post van te maken.
Ik heb het voorbeeld gemaakt. Het is een heel erg simpel voorbeeld wat ook alles behalve veilig is.
Allereerst de database die ik heb gebruikt in het voorbeeld:
Het is een MySQL database met een tabel "Users" die er zo uit ziet:

Daarin staan, om mee te kunnen testen, op dit moment 2 dingen:
Vervolgens zijn er 2 PHP-bestanden in een map op de server:
1. connect.php
2. DatabaseInteraction.php
connect.php heeft de volgende inhoud:
PHP:
<?php
$host = "server"; //De server waarop de database staat
$data = "database naam";
$user = "database login";
$pass = "database password";
?>
DatabaseInteraction.php heeft de volgende inhoud:
PHP:
<?php
require('connect.php'); //Alles voor het verbinden met de database binnenhalen
if($_SERVER["REQUEST_METHOD"] == "GET"){ //Alleen als de request-method "get" is, het volgende stuk uitvoeren
if($_GET['submit'] == "GetUserNameFromID"){ //Alleen als de username van een id wordt opgevraagd het volgende stuk uitvoeren. Dit voorkomt dat het volgende stuk altijd uitgevoerd wordt. Ook geeft het later makkelijk de mogelijkheid voor meer bewerkingen.
$ID = $_GET['ID']; //Het meegegeven ID in een variable zetten
//Met de database verbinden:
$con = mysql_connect($host, $user, $pass);
if (!$con){
die('Could not connect: ' . mysql_error()); //Bij een fout de error weergeven en stoppen
}else{
mysql_select_db($data, $con); //De database selecteren voor de volgende mysql commands
$result = mysql_query("SELECT * FROM Users WHERE ID='".mysql_real_escape_string($ID)."'"); //Alle gegevens ophalen van waar het ID gelijk is aan het opgegeven ID
while($row = mysql_fetch_array($result))
{
if($row['ID'] == $ID){
echo($row['UserName']); //De goede weergeven op de pagina
echo(chr(1)); //Dit is omdat er nog wat achter staat bij mijn hoster. Dit is alleen nodig als dat ook bij jou gebeurt.
}
}
}
}
}
?>
Dit kan je ook vanuit de browser gebruiken:
http://fastdir.t15.org/OnlineDatabasePHPConnectionExample/DatabaseInteraction.php?submit=GetUserNameFromID&ID=1000 = MartinJM
http://fastdir.t15.org/OnlineDatabasePHPConnectionExample/DatabaseInteraction.php?submit=GetUserNameFromID&ID=1001 = chrisje181
Dat maakt deze methode minder veilig. Maar als je er een (simpele) encryptie overheen gooit, zal het niet zo'n probleem meer zijn.
Om dat dan vervolgens vanuit VB.NET te gebruiken, kan je het volgende korte stukje code gebruiken:
[CPP] Dim Wb As New System.Net.WebClient
Dim Name As String = Wb.DownloadString("http://fastdir.t15.org/OnlineDatabasePHPConnectionExample/VBInteraction.php?submit=GetUserNameFromID&ID=" & TextBox1.Text)
Name = Name.Substring(0, Name.IndexOf(Chr(1)))
If Not Name = "Unknown UserName" Then
MsgBox("The username from that ID is " & Name)
Else
MsgBox("That ID does not exsist.")
End If[/CPP]
Ik hoop dat dit je een eind verder helpt.
Alle codes die ik hierboven heb gebruikt heb ik zelf geschreven op basis van oude codes van mij, die ik met wat hulp van anderen heb geschreven. Je mag ze allemaal gebruiken als je wil.
MartinJM