onmouseover??

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc 05

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2006
Wie kan mij helpen?

Ik kijk wel eens vaker nara bronbestanden van websites van anderen om zo wat ideeën op te doen. Ik wou dit soort links gebruiken in mijn eigen website, maar begrijp niet zo goed waarom de bouwer van de site soms wel onmouseover gebruikt en bij sommige andere (zoals bij audi R8) weer niet.

Wat is het eigenlijke doel van de mouseover functie hier?

<li>Home</li>
<li><a href=" ">Over deze site</a> </li>
<li></li>
<li><a href="uit.html" onmouseover="MM_displayStatusMsg('Uit');return document.MM_returnValue" onmouseout="MM_displayStatusMsg(' ');return document.MM_returnValue">Sportcars</a></li>
<li><a href="foto.html " onmouseover="MM_displayStatusMsg('Foto\'s allerlei');return document.MM_returnValue" onmouseout="MM_displayStatusMsg(' ');return document.MM_returnValue">Foto's allerlei </a></li>
<li><a href=" audi.html ">Audi R8</a><br /> <br />

<a href="links_1.html" onmouseover="MM_displayStatusMsg('Digitaalfoto-album - Links');return document.MM_returnValue" onmouseout="MM_displayStatusMsg(' ');return document.MM_returnValue">Links<br />

Je zou beter even de link naar de site kunnen geven, dan is het makkelijker/mogelijk om daar achter te komen. Wat uit deze code wel duidelijk wordt is dat de site is gemaakt met behulp van dreamweaver :P

Laatst bewerkt:
Ik zie dat anders nergens terug. Als je het hebt over de XHTML tags: Dat kun je ook zelf schrijven...

ontopic: Het lijkt erop dat er een tekst word weergegeven wanneer je over de links gaat. Waarom hij geen bericht weergeeft bij 1 link kent geen technisch antwoord. Ik kan je wel wat mogelijkheden opnoemen:

- De maker vond een tekst bij de link niet relevant
- De maker wist geen tekst te verzinnen
- De maker is vergeten een tekst erbij te zetten
- De maker is door een bepaalde reden verhinderd een tekst erbij te zetten

Als het klopt wat JP Romijn zei van die Dreamweaver, wat waarschijnlijk wel zo zal zijn;
Van Dreamweaver is bekend dat het zeer omslachtig kan zijn en soms gewoon nutteloze dingen in je html pagina steekt. Dat zal volgens mij ook het geval zijn met de omMouseOver.

Een zeer vreemde kijk op Dreamweaver. DW voegt geen random events en javascript functies toe, hoor. Zoals ik al zei word er naar een functie verwezen die een naam heeft die doet vermoeden dat het om het weergeven van een tekst gaat. Als je een beetje in de parameters van de functies kijkt zie je dat de teksten niet vanzelf gegenereerd zijn door bijvoorbeeld DW.

DW voegt soms 'nutteloze' elementen aan de pagina toe, in een poging de opbouw te laten kloppen. Zo ook dat tags XHTML tags worden (slash aan het einde van een element zonder afsluitings tag).

Ok hier even de originele link naar de pagina waarin ik gekeken had voor de links. http://www.digitaalfoto-album.com/Als je de hoofdpagina opent kom je ze vanzelf tegen.
Lapixx, ik had eerst ook zo`n idee dat het ging om een stukje tekst dat weergegeven zou worden als ik er met de muis over zou gaan. Er gebeurt naar mijn mening niets met de tekst door deze functie... je ziet de tekst wel wat verspringen maar dit is ingesteld in CSS.

Als ik het goed begrijp kan ik dat onmouseover hier dus gewoon weglaten?

Nee, niet als je de functie wilt laten uitvoeren. Ik begrijp overigens niet echt wat je wilt. Wil je dat je de status van de pagina kan veranderen bij een mouseover? Als dat zo is kun je direct gebruik maken van de window.status variable. Op deze site is dit gewoon in een functie gezet, blijkbaar. Waarom dat zo gedaan is ligt gewoon aan de maker van de site.

Ik zie dat anders nergens terug. Als je het hebt over de XHTML tags: Dat kun je ook zelf schrijven...

Nee, ik had het over de MM_ prefix die Macromedia Dreamweaver gebruikt. En ik sluit me deels aan bij NielsDesmet, gegenereerde scripts hebben vaak veel extra script dat niet altijd nodig hoeft te zijn of gebruikt wordt.

Laatst bewerkt:
Maar in dit geval word het wel degelijk gebruikt. In ieder geval heeft de maker een tekst ingevoerd die in de statusbalk moet weergegeven worden, dus DW heeft deze functie niet zelf verzonnen.

Ok, ben eigenlijk nog maar een leek merk ik opeens. Maar wou inderdaad zo`n beetje hetzelfde als de maker van die site. Ik zie trouwens niets (status) veranderen als ik met de muis over de tekst ga.

Waar zou ik dit moeten kunnen zien, ik gebruik IE 7, of ligt het hier aan dat ik het niet zie?

Bovendien gebruikt de maker de onmouseover namelijk niet op alle links. MIjn doelstelling was dat ik probeerde te begrijpen waarom hij dat niet deed, dit omdat het allemaal soortgelijke pagina`s betreft.

Veel browsers staan het niet toe dat de tekst in de statusbalk wordt gewijzigd. Bij Firefox kun je het iig zelf bepalen, ik weet niet hoe het met IE zit. Maar het is geen betrouwbare plek om informatie te weergeven.:rolleyes:

Safari heeft blijkbaar moeite met het ontbreken van window voor status. MSIE geeft de status wel aan, als ik mij niet vergis.

Ik heb het even gecontroleerd, vanaf IE 7 hangt het van de instellingen af.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms534648(VS.85).aspx
MSDN; zei:
Windows Internet Explorer 7. References to this property are ignored if the "Allow status bar updates via script" option is disabled or the URLACTION _FEATURE_SCRIPT_STATUS_BAR URL action is disallowed for the current URL security zone. For more information on URL security zones, please see About URL Security Zones.

Ik had inderdaad de statusblak in IE 7 uitstaan, dit is waarschijnlijk gebeurd na nieuwe installatie windows.

Maar nog even over de onmouseover, nu krijg ik juist bij de links waar onmouseover instaat: <li><a href="dagjesuit_begin.html" onmouseover="MM_displayStatusMsg('Dagjes uit');return document.MM_returnValue" onmouseout="MM_displayStatusMsg(' ');return document.MM_returnValue">Dagjes uit</a></li>

Hier krijg ik dan als ik er met de muis overheen ga niets te zien in de statusbalk, dit in tegenstelling bij de links waar verder niets in geplaatst is.

Waarom wil de maker hier waarschijnlijk dan niets weergeven in de statusbalk?

Dank je lapixx en iedereen, voor mij is het opgelost nu. Begon inderdaad het idee te krijgen dat het script niet helemaal correct was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan