Onoplosbaar afsluitprobleem XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arthur de Smet

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2001
Hallo,

Ik heb alles geprobeerd om het afsluitprobleem met XP Pro te verhelpen met wat ik hier op Helpmij kan vinden (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=73743) en met de Windows XP Troubleshooter waarnaar in dit bericht wordt verwezen. Niks helpt.

Wat er gebeurt is het volgende: als ik alsluit, slaat Windows mijn instellingen op en blijft vervolgens hangen bij "Windows is shutting down". Maar voor Windows kan afsluiten valt mijn harddisk stil alsof hij in suspend gaat. Hoe lang ik vervolgens ook wacht, er gebeurt niets meer.

Ik heb gecontroleerd of er programma's zijn die niet goed afsluiten en ik heb geprobeerd om alles wat er in mijn taakbalk staat handmatig af te sluiten voor ik Windows zelf afsluit. De onderdelen van Panda Antivirus die actief blijven als je ze in de taakbalk afsluit heb ik via services beëindigd. Ook dat had geen succes.

Rebooten gaat zonder problemen.

Heeft er iemand nog andere ideeën waaraan dit kan liggen? Als ik elke keer op de powerknop moet drukken om af te sluiten, krijg ik geheid een keer problemen, vrees ik.

Arthur

Wat is je CPU (%) in Taakbeheer vlak voor je Xp afsluit?

Dit is een normale percentage. Dus als je gaat afsluiten kan het niet aan bepaalde programma's liggen die aan je CPU trekken. Toch de vraag of je ook regelmatig doet scannen op spyware en virussen? Je kan ook eens kijken onder Energiebeheer > Geavanceerd > Energieknoppen > of de aan/uit schakelaar van de computer op uitschakelen staat ingesteld, ook de slaap knop op afsluiten zetten en bevestigen met toepassen en OK.

Virus- en spywarechecks doe ik regelmatig. Ik weet wel zeker dat het daaraan niet kan liggen. Aan/uit staat op uitschakelen. Wat je met de slaapknop bedoelt, begrijp ik niet. Daarover heb ik niks in energiebeheer staan.

Arthur

Staat APM ook ingeschakeld? Anders een vinkje zetten en bevestigen met toepassen en OK. Je kan deze ook vinden in Energiebeheer.

Bedank voor al je denkwerk! Ik heb geen APM-tab op mijn computer. Ik dacht eerst ook dat het op de een of andere manier hier iets mee te maken had, maar als ik het goed begrepen heb bij mijn internet-speuracties, hoor je die APM-tab niet te hebben als je een zogenaamde ACPI-compliant computer hebt, en dat is in mijn geval zo. Maar ik vind dat gedoe over APM en ACPI vrij moeilijk te begrijpen. Als je denkt dat het tochh anders is, laat het me dan maar weten.

Arthur

een tijdje geleden, ook bij de hand gehad, op een AMD met via chipset....ik weet niet of jij toevallig iets van Itouch software op je comp hebt staan, maar ik had pc bijna klaar, als laatste Itouch software van logitech op systeem gezet en hee presto pc ging niet meer uit.

Logitech eraf gehaald, nieuwere versie opgehaald en pc ging wel uit.
Kan toeval zijn maar je weet nooit.

Probeer eens als je de pc net geformarteerd hebt en een clean instal gedaan hebt, geen programmas instaleren of de PC het dan ook doet, en zo proberen te kijken of het aan een stukje software ligt.

Zoniet dan is het in 99 van de 100 gevallen een bios probleem dus kijk even of je moederbord een upgrade voor zijn Bios nodig heeft.

Mike

Hi Mike,

Ik heb inderdaad een Logitec cordless met de bijbehorende Mouseware-sortware geïnstalleerd (laatste versie). Maar ik heb er al mee geëxperimenteerd. Ik heb de software gedeïnstalleerd en gekeken of ie toen wel normaal afsloot, maar nee hoor. En ik denk niet dat het aan de software ligt. Als ik opstart en ik kom bij het logon-scherm, heb ik daar ook de mogelijkheid om afsluiten te kiezen. Dan is er dus nog geen software geladen volgens mij. Maar als ik vanuit het logon-scherm afsluit, heb ik precies hetzelfde probleem: hij blijft hangen bij "windows is shutting down" en de harddisk valt stil.

Volgens de Device manager is mijn computer een zogenaamde ACPI-uniprocessor PC. Ik weet dat in de BIOS de standaard-instellingen geladen zijn en ik vermoed dat ACPI daar geactiveerd is, omdat de Device manager zegt dat mijn computer ACPI is. Ik heb al eens bij Intel gekeken, volgens mij heb ik de laatste bios-versie.

Arthur

Na een clean instal sluit hij dan wel af?

weet je toevalling merk type van Mobo??

Mike

Ik durf niet te zeggen of hij na een clean install wel goed afsluit. Ik heb inderdaad een paar dagen geleden geïnstalleerd, maar toen ben ik meteen software gaan installeren. Voorlopig wil ik Windows even niet opnieuw installeren. Wel heb ik zojuist even gekeken wat er geberut als ik in safe made opstart. Dan zijn er alleen windowsonderdelen geladen en ook dan sluit de pc niet goed af, op precies dezelfde manier als hiervoor beschreven.

Ook nog even in de bios gekeken en ACPI is inderdaad geactiveerd. Dat is ook de reden waarom ik dat APM-tabblad niet heb. Als ACPI geactiveerd is, is APM dat automatisch ook, als ik het goed begrepen heb.

Ik heb een Intel D850GB moederbord.

Arthur

Arthur kijk eens in Apparatenbeheer > Beeld > verborgen apparaten weergeven aanvinken. Kijk dan of je ergens dit ziet staan:

*Nt APM/Legacy-ondersteuning.

"Nt APM/Legacy-ondersteuning" komt niet voor in apparaatbeheer.

ACPI uitzetten lijkt me een beetje gevaarlijk. Ik heb hier en daar het een en ander gelezen over het rommelen met ACPI en APM en voor je het weet start je computer helemaal niet meer op. Voor ik daaraan begin wil ik eerst even zeker weten of ik niet iets onherstelbaars doe. Bovendien geloof ik eigenlijk niet dat je het uit kunt zetten. Je kunt kiezen tussen verschillende "suspend states", S1 of S3, waarvan S1 het beste schijnt te zijn volgens de bios. Met S3 werken sommige drivers niet waarschuwen ze.

Nu heb ik wel weer iets anders ontdekt in apparaatbeheer, namelijk het volgende. Om de een of andere reden zijn er drie muizen geïnstalleerd. Onder "human interface devices" staat mijn logitec cordless usb muis. Maar onder "mice" staan HID compliant cordless mouse en logitec compatible mouse PS/2.
Heb ik gelijk als ik denk dat ik de twee muizen onder "mice" moet deïnstalleren? Die logitec compatible heb ik overigens net geprobeerd te deïnstalleren, maar na reboot was hij weer gezellig terug.

Arthur

effe nog een vraag over je moederbord is het geen
850GB of is het idd 850 GD...

Heb jij een upgrade install gedaan of op leeg systeem?

muizen heb ik geen verstand van, deinstalleer de hele zooi en installeer één muis

Het is echt de D850GB.

Windows is een schone installatie op een geformateerde partitie. Het is wel een tripleboot op het ogenblik. Er staat nog een XP-installatie op, natuurlijk wel op een aparte partitie (en die heeft voor zover ik me herinner nooit afsluitproblemen gegeven) en de trial van server 2003 staat op een derde partitie.

Arthur

Dit is he laatste bios dat ik kan vinden...
Er wordt hier wel gesproken over een fix mbt drives powering down tijdens shutdown....dus...

Maar ja als je al een install hebt met XP die wel afsluit dan ben ik ook effe de weg kwijt...

Sucess,

Mike

Intel® Desktop Board D850GB
2 downloads on 1 page supported for Windows* XP Professional

Downloads are grouped by type, such as BIOS, Drivers, or Firmware, and may span multiple pages.

Previously released software or archived software downloads are available here.

BIOS

Title Ver.# Date
1. Iflash BIOS [GB-P18.EXE] (785KB)
P18 11/11/2001 Download

Iflash BIOS Update P18.

Release Notes (pdf)

Fixed APM so that drives would correctly power down in APM mode.

Software & Drivers

Latest BIOS updates - BIOS identifier is GB85010A.86A

Latest driver updates

Intel Active Monitor

Laatst bewerkt:
Ik kan wel afsluiten maar niet opnieuw opstarten

Ik heb ook een bios upgrade gedaan en kan nog wel afsluiten, maar bij kan ik niet opnieuw opstarten.
Afsluiten dus wel. Maar opnieuw opstarten niet.
Blijft hangen op dat 'windows wordt afgesloten scherm.
Muisaanwijzer verdwijnt en systeem hangt.
Daarna via de aan/uit knop afsluiten en weer opstarten en geen centje pijn.

Probleem om bios terug te zetten naar een vorige versie wordt niet geaccepteerd.

XPhome, Dell 8250.

Hmmm, misschien dat ik toch maar eens moest flashen. Ik dacht dat ik de laatste had, in ieder geval eindigt het nummer van mij bios ook op p18.

Is dat flashen gewoon een kwestie van dubbelklikken op het bios-bestandje of komt er meer bij kijken?

Arthur

ik heb effe gekeken op DEll site maar beginnen gelijk te zeiken over serienummer van PC of zo...

Dus...

Mike

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan