Onscherp beeld op TFT monitor (Medion pc + monitor)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saelath

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2007
Hallo,

Ik heb een Medion pc (5500XL) met winxp. Hierbij ook een Medion TFT scherm (MD41079eb).
Mijn probleem is als volgt:
Het beeld op mijn monitor is "onscherp". Hiermee bedoel ik dat de letters op een lichte/witte achtergrond een soort van dubbel lijken. Ze hebben een "schaduw".
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg qua omschrijving is.
Dit geeft een zeer onrustig beeld om lang naar te kijken.
Ik heb de volgende dingen al gedaan:
- videokaart en directx geupdate
- resolutie aangepast (alles tussen 800x600 en 1280x1024), staat nu op 1280x1024 (aanbevolen instelling).
- refreshrate aangepast (60, 70, 72 en 75hz), staat nu op 75hz.
- cleartype veranderd naar standaard (helemaal uit gaf onscherpe letters bij bv Start-knop)

Na deze aanpassingen zijn de letters en pictogrammen op mn bureaublad (donkerblauwe achtergrond) wel scherp (nog niet optimaal maar wel al erg goed), maar in bv Word en Internet Explorer (witte achtergrond) niet.

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
Heb ik zo genoeg info gegeven?

Greetz,

Erik.

hi,
dit kan wel eens een kabel of connector probleem zijn
waardoor je "interferrentie" krijgt tussen aders onderling.
Hierdoor onstaat een fantoombeeld (echo) met als resultaat\
twee beelden over elkaar. (onscherpte)

Steek er eens een andere kabel in (of wissel VGA met Digitale kabel als dat mogelijk is.
Blijft het problemen geven dan kan het ook aan de videokaart of monitor liggen.

De monitor kan je natuurlijk ook even op een andere PC prikken
om te ondervinden of het daar problemen geeft.

Op deze manier rommelen om te constateren wat het ECHTE probleem is !
grzt gerrit

Ga is naar aparaat beheer (windows knop + pause ''break'' )

Dan naar beeldscherm adapters en kijk is of je beeldscherm daartussen staat?

Je kan ook nog even kijken of er in aparaat beheer gele-vraagtekens met uitroeptekens erinstaan. > In dat kopje zitten vaak de niet goed geinstaleerde besturings-systemen in (overige aparaten) :thumb:

http://i25.tinypic.com/2u41mjb.jpg

Cleartype is iets wat om een aanpassing van de gebruiker vraagt. Je stelt zelf de beste weergave in. Je resolutie is correct, 1280 x 1024 is de beste instelling voor deze monitor. De refresh is standaard 60 Hz dacht ik.

Dank voor de reaties tot nu toe.

@gerwag: ik ga dit proberen. Een andere kabel heb ik niet, maar ga zeker even de connectie controleren. Ook zal ik mn monitor aan mn laptop hangen om te kijken wat dat doet (een andere desktop heb ik niet). Mn videokaart is naar mijn weten nog helemaal goed.

@michiel: je hebt em gevonden zonder link ;)
Bij beeldscherm adapters staat alleen mn videokaart (Nvidia 6610XL).
Bij monitors staat mn beeldscherm wel aangegeven.
Verder heb ik alleen een geel vraagteken bij "overige apparaten" voor een netwerkcontroller, maar dat weet ik en zal het niet zijn (is voor mn draadloos netwerk, maar dat ligt anders gekoppeld dus klopt volgens mij).

@arctic: ik heb mn beeld terug gezet op 60hz en dit is wel iets beter maar nog niet volledig goed.

Dank zover en als ik met mn kabels bezig ben geweest meld ik me terug (waarschijnlijk morgen).

Dank voor de reaties tot nu toe.

@gerwag: ik ga dit proberen. Een andere kabel heb ik niet, maar ga zeker even de volledig goed.

Dank zover en als ik met mn kabels bezig ben geweest meld ik me terug (waarschijnlijk morgen).

Als je naar mijn documenten gaat en sleept met het programa blijft hij dan een beetje vastlopen?
Ik zou zowieso je videokaart is een keertje updaten! :>

http://www.howtodrivers.com/model30616.html

Step-by-step guide for install NVIDIA GeForce 6610 XL (Microsoft Corporation - WDDM) driver.
1. Download file for NVIDIA GeForce 6610 XL (Microsoft Corporation - WDDM) from our site, save it on your computer and unzip.
2. Connect your NVIDIA GeForce 6610 XL (Microsoft Corporation - WDDM) to computer.
3. Right click on My computer and click Properties. Go to Hardware tab. Click to Device Manager button.
( windowdbutten+pause''break'')

4. Find your new NVIDIA GeForce 6610 XL (Microsoft Corporation - WDDM) in aparaatbeheer rechtermuisknop erop kies voor stuurprogramma bijwerken :>

5. Select Install from specific location, check Include this location and click Browse button to select the nVidiadriver click Next button to continue and click Finish button to finish installation.
6. After this procedure you should see new NVIDIA GeForce 6610 XL (Microsoft Corporation - WDDM) in display inside device manager.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit heb ik zelf ook gehad , maar dit kwam door een stroomstoring toen de pc aanstond.
Later is hij kapot gegaan (dezelfde dag nog!)

Dus misschien is hij ook wel kapot.

waarom zou ze beeld het dan nog wel doen maar minder scherp dan helemaal niet .

= O

Maar je zou het is kunnen proberen op een ander beeldscherm voor zekerheid. Met de videokaart aansluiting.:) denk niet dat het werkt maar miss

@gerwag:
Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om een andere kabel te proberen.
Wel hangt mn monitor op dit moment aan mn laptop en heb ik dezelfde problemen.
Het is zelfs weer iets erger dan met mn desktop.
Instellingen van mn laptop: 1280x1024 60hz (zelfde als desktop).

@michiel:
super dat je zo actief meedenkt!
Ik had mn videokaart al geupdate via de site van Nvidia (deze link: http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk)
Dan gekozen voor Geforce 6 serie met winxp en Engels (US) taal.
De driver die je dan krijgt (http://www.nvidia.com/object/winxp_191.07_whql.html) heb ik geinstalleerd.
Ik heb nu de driver van jouw link geprobeerd te installeren. Dit geeft me in eerste instantie een soort scantool waarna ik een lijst krijg met mn drivers.
Hierin wordt wel aangegeven dat mn Geforce kaart up-to-date is maar mn Medion videocapture driver niet.
Via dit programma kan ik niet updaten want hij vraagt om een serial en die moet je dan kopen.
Voor wat betreft het slepen van een schermpje (zoals mijn documenten): het schermpje gaat wel een beetje vertraagd over mijn beeld. Is dat wat je bedoelt met vastlopen?
Het is niet dat het echt blijft hangen maar vooral bij snel heen en weer slepen zie je een soort vertraging (maar ik denk dat dat gewoon de response time van mn scherm is, bij mn laptop heb ik het ook een beetje).

Ik ben op dit moment dus nog niet veel verder.
Enig idee nog?
Dank voor alle hulp zover aan allemaal

Ik ben ondertussen ook alle drivers van de Medion site aan het downloaden en installeren.
Misschien dat dit enig effect heeft (ik heb daar ook een driver voor mn video capture gevonden. Dit is mn tvkaart dus ik denk niet dat daar het probleem zit).

Edit: grafische kaart geupdate. Geen effect.

Laatst bewerkt:
ik had hetzelfde probleem
gewoon op het scherm naar menu gaan en de scherpte regelen werkte bij mij ook zal bij jou ook zo zijn

dan is het opgelost

@gerwag:
Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om een andere kabel te proberen.
Wel hangt mn monitor op dit moment aan mn laptop en heb ik dezelfde problemen.
Het is zelfs weer iets erger dan met mn desktop.
Instellingen van mn laptop: 1280x1024 60hz (zelfde als desktop).

@michiel:
super dat je zo actief meedenkt!
Ik had mn videokaart al geupdate via de site van Nvidia (deze link: http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk)
Dan gekozen voor Geforce 6 serie met winxp en Engels (US) taal.
De driver die je dan krijgt (http://www.nvidia.com/object/winxp_191.07_whql.html) heb ik geinstalleerd.
Ik heb nu de driver van jouw link geprobeerd te installeren. Dit geeft me in eerste instantie een soort scantool waarna ik een lijst krijg met mn drivers.
Hierin wordt wel aangegeven dat mn Geforce kaart up-to-date is maar mn Medion videocapture driver niet.
Via dit programma kan ik niet updaten want hij vraagt om een serial en die moet je dan kopen.
Voor wat betreft het slepen van een schermpje (zoals mijn documenten): het schermpje gaat wel een beetje vertraagd over mijn beeld. Is dat wat je bedoelt met vastlopen?
Het is niet dat het echt blijft hangen maar vooral bij snel heen en weer slepen zie je een soort vertraging (maar ik denk dat dat gewoon de response time van mn scherm is, bij mn laptop heb ik het ook een beetje).

Ik ben op dit moment dus nog niet veel verder.
Enig idee nog?
Dank voor alle hulp zover aan allemaal

Dat was inderdaad wat ik bedoel. Met vertraging. Meestal ligt dit aan de videokaart:

Ik ben ondertussen opzoek naar een driver voor Medion videocapture
( maar wat is je type?) :thumb:

Ga naar 1> *knip*

login met dit email adress : *knip*
wachtwoord : : *knip*

In een email genaamd DRIVER staat verdere info serial etc. wat ik niet op dit forum mag plaatsen , helaas :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank Michiel!

Ik zal de dingen uit je mail ook doen.

Zelf heb ik via de site van Medion mn videokaart driver nu ook binnengehaald.
De komende 2 dagen is het alleen even erg druk op mn werk, dus kan ik het helaas niet uitproberen (werk moet ook mee naar huis helaas :( )
Maar donderdag doe ik dit allemaal gelijk en reageer ik terug.

Onwijs bedankt tot nu toe! en ik hoop dat je/jullie even geduld met me hebben tot donderdag.

Greetz!

Hallo allen,

Ik ben met alles aan de slag geweest en zie weinig verbetering.
Mn videokaart is up-to-date, mn capturekaart is up-to-date, mn scherminstellingen zijn afgesteld.
Toch blijf ik een kleine onscherpte houden. Althans het is niet zo zeer een onscherpte meer als dat je een soort kleine schaduw bij letters ziet.
Het valt me vooral op als ik bv in de zoekbalk van Google iets tik.
Qua spellen en programma's is het zeker nu allemaal erg acceptabel (het is ondertussen veel en veel beter dan toen ik de vraag had gepost).
Dat doet mij dus denken dat het nu nog OF de kabel OF het scherm zelf kan zijn.
Misschien moet ik dit maar zo accepteren.... liever niet ;)

Verder nog ideeen of tips?

Ik vind het super dat iedereen zo meedenkt en helpt!!

Greetz!

Hallo allen,

Ik ben met alles aan de slag geweest en zie weinig verbetering.
Mn videokaart is up-to-date, mn capturekaart is up-to-date, mn scherminstellingen zijn afgesteld.
Toch blijf ik een kleine onscherpte houden. Althans het is niet zo zeer een onscherpte meer als dat je een soort kleine schaduw bij letters ziet.
Het valt me vooral op als ik bv in de zoekbalk van Google iets tik.
Qua spellen en programma's is het zeker nu allemaal erg acceptabel (het is ondertussen veel en veel beter dan toen ik de vraag had gepost).
Dat doet mij dus denken dat het nu nog OF de kabel OF het scherm zelf kan zijn.
Misschien moet ik dit maar zo accepteren.... liever niet ;)

Verder nog ideeen of tips?

Ik vind het super dat iedereen zo meedenkt en helpt!!

Greetz!

Waarschijnlijk heb je het ook met unibleu driver scanner geprobeerd ?

Anders ligt het waarschijnlijk echt aan je scherm:confused:

Ja ik heb met ook met uniblue gedaan.
Mn drivers zijn nu helemaal up-to-date, dus ik vrees dat het mn scherm is.
Mocht jij of iemand nog een idee hebben dan hoor ik dat erg graag, maar ik zal tot nu toe dan maar even accepteren dat het zo is en blijft.
En mocht er in de toekomst toch nog iets veranderen dan meld ik dat zeker weer hier.

Greetz! en bedankt tot nu toe!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan