Onsteram Tapestreamer ScSi

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoGre

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2004
Hallo allemaal.
Wij hebben onze Pc (WinXP) uitgebreid met een Onstream ADR2 externe tapestreamer (120 GB) met scsi interface.
Op de streamer is een scsi terminator geplaatst.
Tevens hebben we een scsi kaart geplaatst, de Adaptec 2940-UW.
Deze kaart heeft 1 externe- en 2 interne connectors.
De scsc-ID is intelbaar tussen 0 en 15.
We gebruiken het softwarepakket ECHO om in Windows de drive een schijfletter toe te kennen.
De combinatie werkt maar het volgende lijkt ons niet correct:
Als we onder Apparaatbeheer (configuratiescherm) van XP kijken staat daar de tapestreamer 15 keer geinstalleerd.
In het onderdeel COMPUTER wordt door ECHO niet 1 schijfletter maar de letters N: t/m Z: aan de drive toegekend.
En dit is niet de bedoeling want o.a. opstarten van de PC duurt dan onnodig lang.
Alleen N: moet voor de drive bestemd zijn.
Wie weet hoe dit op te lossen is ?

Bedankt.........

Ik vermoed dat je de scsi-keten niet goed "Terminate". Kijk na hoe je in de tape-streamer kunt aangeven dat die de scsi-keten ook moet "Terminaten" (als het het laatste/enige apparaat aan de scsi-kabel is).

Andere mogelijkheid (net zo mogelijk als de eeste) is dat de scsi-id van de tape-streamer overeenkomt met die van de scsi-kaart. Kies voor de tape-streamer bijvoorbeeld scsi-id nummer 4 en kijk of het probleem dan opgelost is. Natuurlijk geen scsi-id toekennen die al is toegewezen aan een ander apparaat op dezelfde scsi-kabel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo tijs,

Bedankt voor je antwoord.
De scsi-ID aanpassen heeft inderdaad effect.
Maar nu het volgende probleem:
In apparaatbeheer staat de drive nu gedefinieerd als een OLDSTREAM tapedrive in plaats van ONSTREAM.
Hierdoor wil de driver zich o.a. niet installeren.
Ook bij het opstarten van de PC geeft de scsi kaart aan dat er een OLDSTREAM drive aan is gekoppeld.

Enig idee? Kan dit met de Bios te maken hebben ??

Wellicht kun je gewoon aangeven dat het een Onstream is in Apparaatbeheer:
Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc
Rechtsklikken op het apparaat, en Stuurprogramma bijwerken kiezen.
Niet naar Microsoft ("Nee, nu niet")
"Ik wil zelf kiezen"
Wellicht krijg je dan de keuze om weer Onstream aan te geven (als het vinkje "Compatible apparaten aangeven aanstaat), anders dat vinkje uitvinken en kijken of je de driver weer per fabrikant kunt opzoeken.
Anders kun je hier drivers halen, die je kunt aangeven met Bladeren (wel eerst uitpakken).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nee, Tijs, als de trapestreamer herkend word als een OLSTREAM (i.p.v. ONSTREAM) is er geen software te installeren en staat er een geel vraagteken in apparaatbeheer (Windows XP).

Het vreemde is dat de drive de ene keer wel (ONSTRAM) goed herkend word (en dan werkt ie ook) en de andere keer niet (als OLSTREAM....dus).
En dan is hij niet aan de praat te krijgen.

Hmm... Vreemde zaak.

Ik krijg het idee dat er dan geen goede communicatie plaatsvindt met het apparaat.

Kijk hier voor software en documentatie.

Kijk in ieder geval de Terminatie na op de Onstream én in de scsi-adapterkaart ("Automatic" op de scsi-kaart ingesteld zou genoeg moeten zijn).

Kijk ook hier om wat 'conservatievere' instellingen te doen voor de aansturing van de Onstream. Suggesties (in te stellen voor de scsi-id die je hebt ingesteld voor de Onstream (scsi-id 4)). Het apparaat zou met [Ctrl]A bereikbaar moeten zijn bij het opstarten van de PC:
1. Initiate Sync Negotiation op Off zetten
2. Initiatie Wide Negotiation op Off zetten.
3. Send Start Unit op Yes zetten.
4. Plug and Play Scam support op No zetten (dit is een algemene instelling geloof ik).
5. Support for Ultra Scsi Speed op No zetten (dit is een algemene instelling geloof ik).
6. Host adapter BIOS op Yes zetten (dit is een algemene instelling geloof ik).

Kijk ook deze tekst na, geciteerd uit deze installatie-gids
9 Troubleshooting Checklist
If you have a problem during installation, check these items first:
Have you installed the host adapter into a PCI Rev 2.0 compliant computer?
Are all SCSI devices powered?
Are all SCSI bus cables and power cables properly connected? Is pin 1 oriented correctly?
Does the host adapter and all devices on the SCSI bus have unique SCSI IDs?
Are all devices on the SCSI bus terminated properly?
Does your system CMOS setup require you to enable PCI bus parameters? If so, see your computer’s documentation. Check that IRQ channel assignment, board, and BIOS settings have been made.
Did you install your host adapter in a bus master PCI slot? Refer to your computer’s documentation or try another slot.

EDIT: Download en installeer ook de nieuwste ASPI Layer software, voor de zekerheid: link. Installeer de software op de juiste manier:
c:\adaptec\aspi\install.bat XP32 (voor XP 32-bit)
c:\adaptec\aspi\install.bat XP64 (voor XP 64-bit)

(Ik ga er hier vanuit dat je de ASPI installatie-software uitgepakt hebt in de C:\adaptec map)
Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs, ik zal het vanavond allemaal nog eens nakijken, ik laat het je weten over hoe en wat.

Op dit moment:
De kaart is met default waarden ingesteld.
In de Bios van de kaart staat Termination op Automatic, dus dat kan het probleem niet zijn.
De scsi-ID van de kaart is 7
De scsi-ID van de streamer is 4

Ik heb de kaart ook in een ander slot geprobeerd, maar zonder positief resultaat.

Met groet: JoGre

Tijs.....
Alles nagekeken en geprobeerd.
Geen positief resultaat.

Nog andere ideeën?
Zou de scsi-kaart misschien niet helemaal lekker kunnen zijn ?

Als ik het goed begrepen heb heb je die tapestreamer pas recent aangeschaft?
Indien ja, vraag hulp bij de leverancier. Wellicht heeft die nog wat ideeën?

Ik heb geen ideeën meer wat ik (vanuit dit forum) aan je probleem nog kan doen.

Tijs.

Tijs,

Die streamer heb ik pas, klopt.
Alleen hij is niet nieuw.
Komt uit het bedrijf waar ik onlangs gewerkt heb en deed het bij mijn weten
altijd perfect.
Dit bedrijf is opgeheven, ik weet niet wie de hardware destiijds leverde.

Maar toch heel erg bedankt voor het meedenken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Misschien dan iemand anders nog een suggestie heeft ?

Klik op mijn naam, en stuur een E-mail (privé bericht kan niet: Geen verenigingslid). Misschien kan er met een hulp-op-afstand sessie wat gefixt worden?

Tijs.

Tijs:
Ik zie dat op de terminator, die op de streamer zit, een RODE led brand.
De volgende omschrijving staat op de terminator:

LVD/SE
MULTI-MODE TERMINATOR

OFF = PWR OFF / HVD DETECTED
RED LED = SE ACT NEGATION
GREEN LED = LVD

De streamer heeft een scsi-3 interface.

Misschien kun je met het bovenstaande iets..........?

Groet: JoGre

Ik kan hier verder helaas niets mee, en er is geen handleiding te vinden waar die lampjes worden uitgelegd.

Ik kan je dus vanuit het forum niet meer helpen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan