Ontbrekende dagen in gekoppelde tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
337
Ik genereer een staafdiagram met gegevens uit 2 tabellen die op datum zijn gekoppeld, werkt prima op 1 ding na. In één van de tabellen zijn er voor sommige data geen gegevens, die datum ontbreekt dan in 1 tabel.
Probleem is nu dat in het staafdiagram alleen dagen worden getoond waarvoor in beide tabellen gegevens zijn voor die datum, ik zou echter graag toch alle data in het diagram zien waarbij dan 1 staafje ontbreekt als er geen data voor zijn.
Ik heb zitten experimenteren met allerlei join types zonder resultaat.

Hoe krijg ik toch alle data in het diagram?


NB:
De data uit de tabel waarin dagen ontbreken zijn dermate complex opgebouwd dat simpel nullen invoeren voor die dagen niet praktisch uitvoerbaar is.
 
Ik heb zitten experimenteren met allerlei join types zonder resultaat.
Daar ligt desalniettemin toch je antwoord. Er zijn 3 opties, dus heel veel experimenteren is er volgens mij niet bij... Tipje: het is niet optie 1 ;)
 
Ik heb het optie 2 ingesteld staan, toch krijg ik nog altijd enkel de waarden voor data die in beide tabellen staan.
Kennelijk moet er toch nog iets anders ingesteld worden.
 
Had ik ook geprobeerd, maar de data die in de tweede tabel ontbreken blijven geheel ontbreken.
Als ik de grafieken afzonderlijk maak staan alle ingevoerde data er wel maar in beide in 1 grafiek is veel duidelijker.

Onderaan het veld staat vermeld "één op veel" dat zou toch ook te wijzigen moeten zijn? iedere dag is uniek dus koppeling zou 1 op 1 of 1 op geen zijn.
 
Dan is er iets vreemds aan de hand met je tabellen. Of je koppelt verkeerd. Met de Join instellingen kun je
1. ofwel alle overeenkomende records laten zien (wat je nu dus blijkbaar steeds hebt)
2. alle records uit tabel 1 laten zien, en de overeenkomende uit tabel 2
3. alle records uit tabel 2 laten zien, en de overeenkomende uit tabel 1
Heb je in tabel 1 500 records, en er zitten in tabel 2 300 records, dan zie je met optie 1 en 3 in je query 300 records (tabel 2 is dan de leidende tabel), en met optie 2 500 records. Daarvan blijven de velden uit tabel2 dan leeg, want dat zijn de niet-gekoppelde records. Veel meer smaken zijn er niet, en meer kan ik er dus ook niet van maken.
Post anders een voorbeeldje, dat werkt een stuk sneller. En helemaal als dat in Access 2003 format is.
 
Als test even de query opnieuw gemaakt met maar enkele velden en dan gaat het goed.
Vervolgens geprobeerd deze aan te vullen maar dat liep vast op melding "geen huidige record".
Vervolgens de bestaande query maar eens wat kolommen gewist en zowaar, het wissen van 1 bepaalde kolom volstaat om de gewenste data te krijgen.
Nu alleen even zoeken waarom deze kolom de boel in het honderd stuurt want deze kolom is een expressie die de data van tabel 2 (die met missende dagen) filtert. Deze tabel bevat registraties van 2 meetposities, slechts 1 positie moet mee in de query.

Oplossing gevonden; de selectiekolom voor de tweede tabel met ontbrekende data aangevuld met het criterium of "is NULL" en nu gaat het goed.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan